- Frågor och svar/
- Villkor och policies/
- Köpvillkor för biobiljetter
Köpvillkor för biobiljetter
Senast uppdaterad: för ett år sedan
Välkommen till våra köpvillkor.
När vi säger ”Filmstaden”, ”oss” eller ”vi” menar vi Filmstaden AB, org.nr. 556035–1651, Greta Garbos väg 11–13, 169 86 Stockholm, Sverige.
Dessa villkor (”Villkor”) tillämpas när du som konsument köper ett biobiljetter från oss via vår webbplats www.filmstaden.se eller via vår mobilapp (som vi hädanefter kommer att kalla ”Tjänsten”). Konsumenten kan även benämnas som ”du”, ”ditt” och ”din” i dessa Villkor.
1. Köpet går till på följande sätt
När du angivit hur många biljetter du vill ha (maximalt 8 stycken per beställning) kan du välja platser i salongen bland de som just då är lediga. I normala fall kan du inte lämna lucka mellan enstaka stolar. För att inte blockera systemet för andra användare har du en begränsad tid på dig att välja plats. Därefter fyller du i nödvändiga uppgifter för att gå vidare med din beställning.
Om du betalar med ett konto- eller kreditkort hanteras betalningen via externa betalväxlar för att genomföra betalningen. Filmstaden använder Netaxept som betalpartner (vid köp av biobiljetter) när du väljer kortbetalning. Filmstaden värnar om din säkerhet och därför är filmstaden.se ansluten till 3D Secure. 3D Secure är ett samlingsnamn för den säkerhetsteknik som Visa, Mastercard och American Express gemensamt tagit fram för att skydda kortinnehavare vid köp över internet. För mer information om detta, vänligen kontakta din bank.
Vi erbjuder även betaltjänsten Swish för betalning av biobiljetter. Är du ansluten till Swish så har du möjligheten att genomföra Swish-betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Det du behöver göra är att öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänna betalningen via ditt mobila BankID för att slutföra köpet.
Det betalmedel du använder vid köpet debiteras omgående vid köptillfället.
Slutligen får du en bekräftelse på att köpet är genomfört och du hittar din e-biljett i bekräftelsemejlet.
Biljetter kan köpas till ordinarie pris eller till barn- och pensionärspris på de föreställningar där detta erbjuds. Den som köper biljetter till pensionärspris måste vara beredd att styrka att man är pensionär vid förfrågan. Filmstadens Rabattkort kan anges på de dagar och föreställningar som det är giltigt. Övriga rabatter kan endast erhållas i biljettkassan eller biovärdsdisken på biografen.
Vi kan då och då erbjuda kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden. Sådana erbjudanden gäller endast under den period som anges i samband med erbjudandet, och på de villkor som är direkt kopplade till det. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter såvida något annat inte uttryckligen anges i Tjänsten. För att kunna utnyttja ett erbjudande måste du fylla i kampanjkoden innan du slutför ditt köp. Det går att använda en kampanjkod per beställning.
Biobiljetter kan inte betalas kontant. Biobiljetter kan endast betalas med de betalmedel som närmare framgår under avsnitt 2 (Betalning). Biobiljetter kan inte lösas in mot kontanter, helt eller delvis.
2. Betalning
De betalalternativ som du kan välja mellan för att betala för dina biljetter framgår nedan. Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan. Beroende på vilket betalsätt du väljer kan ytterligare villkor tillkomma.
För att skydda dina kortuppgifter hanteras betalningen av en godkänd och certifierad betaltjänstleverantör. Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. Detta säkerställer att all information behandlas krypterad, så att varken vi eller andra kan komma åt dina kortuppgifter.
Om vi har anledning att misstänka bedrägeri har vi rätt att annullera transaktioner av säkerhetsskäl. Vi anmäler alla bedrägerier till polismyndigheten
Kortbetalning
Du kan ange dina betalningsuppgifter då du gör beställningen genom att använda ett giltigt betalkort. Köpesumman reserveras först på ditt konto, men de reserverade beloppet kommer inte att debiteras förrän varorna skickats. För betalkort ska kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskod/CVV-kod anges.
Filmstaden förbehåller sig rätten att kontrollera kredit- eller betalkortets giltighet och att det finns täckning för köpet. Dessa kontroller kan leda till att vi nekar köp.
Swish
För att betala med Swish behöver du ha Swish-appen och giltig e-legitimation som t ex. mobilt BankID installerat på din enhet. Debitering sker direkt vid köptillfället. För att slutföra din beställning ombeds du öppna Swish-appen och godkänna betalningen via e-signering
Övriga betalmedel
Presentkort med 11-siffrigt presentkortsnummer. Du kan delbetala med 1 eller flera kort. Du anger din kod i checkouten på filmstaden.se eller i mobilappen.
Värdekod med 12 tecken (via e-post eller sms). Du anger din kod i checkouten på filmstaden.se.
Biljettkoder med 12 tecken som står nere i högra hörnet på din pappersbiljett. Har du fått en biljettkod via e-post eller SMS hittar du koden där. Om din pappersbiljett saknar streckkod i nedre vänstra hörnet går den tyvärr inte att använda för köp digitalt. Lös i stället in den i kassan på biografen.
Fribiljetter från Svenska Bio går inte att använda för köp digitalt. De löser du in mot en biobiljett i kassan på biografen.
Medlemspoäng (inloggat läge).
3. Så här får du dina biljetter
Du kan få dina biljetter på olika sätt:
Om du köper biljett på Filmstadens webbplats får du biljetten direkt via ett e-postmeddelande som innehåller köpbekräftelsen. Du får fram den antingen genom att klicka på länken ”Visa biljetter” eller genom att öppna det bifogade pdf-dokumentet. Den QR-kod du ser är din biljett. Observera att det är en QR-kod per köpt biljett. Visa upp din biljett (QR-koden) vid insläppet. Det går bra att visa upp den från din mobiltelefon eller Ipad. Självklart kan du även själv skriva ut det bifogade pdf-dokumentet och visa upp vid insläppet på biografen.
Om du köpt i Filmstadens mobilapp i inloggat läge finns din biljett i appen under fliken ”Mina sidor”. Klicka på biljetten så visas QR-koden. Observera att det är en QR-kod per köpt biljett. Du visar upp din biljett (QR-koden) vid insläppet.
4. Om du inte har tillgång till din e-biljett
Skulle du av någon anledning inte ha tillgång till din e-biljett, vänligen gå till kassan för att få hjälp med att hämta ut din biljett. Du kan använda något av korten du använt vid köpet eller din köpbekräftelse med referensnummer och kod. Då får du en pappersbiljett. Om du har använt Företagsbiljetter, kan även dessa hämtas ut i kassan.
5. Biljettens giltighetstid
Din e-biljett är giltig upp till 15 minuter efter att föreställningen börjat. Du kan också hämta ut dina biljetter upp till 15 minuter efter att föreställningen börjat.
Biljetterna gäller på den valda biografen, men kan hämtas ut i kassan på valfri biograf.
6. Ångerrätt
När du köper biobiljetter från oss har du ingen ångerrätt enligt lag. Anledningen till detta är för att filmvisningen sker på en bestämd dag eller tid. Det faller då in under ett av undantagen till ångerrätt som anges i 2 kap 11 § punkt 12 i distansavtalslagen (2005:59). Men vi erbjuder vi dig som konsument möjligheten att göra en återbetalning av biobiljetter i kassorna på samtliga av våra biografer och via vår kundservice.
Köpesumman återlöses till ett fysiskt eller digitalt presentkort som kan användas i enlighet med våra köpvillkor för Presentkort. Undantag gäller om du har använt en värdekod eller medlemspoäng som betalning för din biljett. Har du använt en värdekod får du en ny värdekod med samma utgångsdatum, har du använt medlemspoäng som betalning sätts poängen tillbaka på ditt medlemskonto.
Återköp av köpta biljetter medges endast om du kan visa upp det betalmedel som användes vid köpet tillsammans med en köpbekräftelse eller kvitto i biljettkassan senast 15 minuter innan föreställningen börjar.
Återköp av köpta biljetter medges inte efter föreställningsstart. Beloppet får aldrig överstiga det inledande första köpets totala belopp.
Byte av biljetter är inte möjligt. Vid ändring av köpt föreställning (köpta biljetter) måste ett återköp genomföras enligt förfarandet som beskrivits ovan och ett nytt köp behöver sedan göras.
Vid köp som är betalade med företagsbiljett, värdekod eller presentkort får du ett tillgodokvitto som får samma datum som företagsbiljetten, värdekoden eller presentkortet ursprungligen hade.
Vid speciella premiärer och event kan andra regler för återköp gälla, i förekommande fall anges detta på webbplatsen.
Återköp via Kundservice
Utöver ovanstående villkor gäller särskilda villkor för återköp via vår kundservice.
För att göra ett återköp av biobiljetter (till ett digitalt presentkort) via vår Kundservice behöver du fylla i vårt återköpsformulär som du hittar Här. Vi behandlar din återbetalning utan onödigt dröjsmål. Vi kommer kontakta dig och eventuellt be dig lämna ytterligare uppgifter för att vi ska kunna behandla din återbetalning.
Du har möjlighet att göra ett återköp via vår kundservice fram till och med samma dag som föreställningen äger rum men senast en (1) timme före filmstart. För att vi ska kunna behandla ditt återköp samma dag ska din begäran ha inkommit till oss mellan kl. 10-16 på vardagar och kl. 11-15 på lördagar och söndagar.
Utanför angivna tider, samt dagar då Kundservice har stängt, hänvisar vi dig till valfri Filmstadenbiograf för att utnyttja möjligheten till återköp. Du hittar information om våra öppettider för vår kundservice Här.
7. Inställda föreställningar
Vid inställda föreställningar erbjuds du en ersättning som minst motsvarar kostnaden för din biljett. Ersättningen utgår i form av 2 (två) ersättningsbiljetter för varje köpt biobiljett. Varje ersättningsbiljett har en värdekod som kan användas som betalning på filmstaden.se, i mobilappen eller i våra biljettkassor på valfri Filmstadenbiograf.
Observera att ersättningsbiljetten har en giltighetstid. Giltighetstiden framgår i det bekräftelsemejl som vi skickar till dig alternativt på den fysiska ersättningsbiljetten.
Du har dock rätt till full återbetalning av hela köpesumman, dvs. du har rätt att begära en återbetalning av hela biljettkostnaden. Vi gör endast en återbetalning med samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med och endast om du kan visa upp en köpbekräftelse eller kvitto i biljettkassan i biografen eller till vår kundservice. Detta görs för att minimera risken för penningtvättransaktioner. Vänligen följ anvisningarna i avsnitt 6 (Ångerrätt) så hjälper vi dig att behandla din återbetalning.
8. Vårt ansvar
Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att informationen i Tjänsten, såsom priser och produktbeskrivningar, är korrekt, fullständig och aktuell. Trots våra ansträngningar kan informationen ibland vara felaktig, ofullständig eller inaktuell. Vi är inte bundna av någon sådan information om det är rimligt att utgå ifrån att du förstod, eller borde ha förstått, att informationen var felaktig, ofullständig eller inaktuell.
Vi gör vårt bästa för att korrekt visa och beskriva egenskaperna av våra produkter i Tjänsten vad gäller färger och sammansättning. Hur färgen ser ut kan dock bero på din enhet.
Om en händelse inträffar som vi inte kan råda över eller inte rimligen kan förutse eller lösa, har vi inte längre någon skyldighet att uppfylla avtalet med dig. Exempel på sådana händelser kan vara myndigheters åtgärder eller underlåtelser, arbetsmarknadskonflikt, nya eller ändrade lagar och författningar, fackliga aktioner, allvarlig påverkan av allmän ordning, pandemier, epidemier, brand, naturkatastrof, sabotage, explosion, krig eller krigsfara och störningar i allmänna kommunikationssystem till följd av cyberattack. Om någon av dessa händelser inträffar så är vi inte skyldiga att ersätta dig för eventuella skador eller förluster. Vänligen observera att du som konsument alltid har rätt att häva köpet under sådana omständigheter.
9. Personuppgiftsbehandling
I samband med din användning av Tjänsten behandlar vi personuppgifter. Du kan läsa mer om vår behandling av personuppgifter i vårt Integritetsmeddelande. Där hittar du t ex. information om för vilka syften vi behandlar personuppgifter och hur du som registrerad kan utöva dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen.
Swish
Vi stödjer Swish som betalningssätt i tjänsten. Filmstaden är inte inblandad i själva betalningen och dina personuppgifter hanteras mellan dig och Swish i enlighet med gällande lagar. Se Swishs Integritetsinformation för mer information. Du kan även kontakta Swish vid frågor.
10. Biobesöket
Vi kommer att skicka ett e-postmeddelande till dig med information som kan vara användbar inför ditt besök. Vi kan också komma att kontakta dig med en förfråga om att delta i en frivillig kundundersökning och i marknadsföringssyfte.
Du är skyldig att vid ditt besök efterleva Filmstadens vid var tid gällande ordningsregler och att följa anvisningar från vår personal. Om du bryter mot dessa eller agerar på ett sätt som stör andra gäster kan du komma att avvisas från föreställningen och våra lokaler. Om situationen kräver det tillkallas väktare och polis för vår personals och våra gästers säkerhet.
Observera att det är aldrig är tillåtet att fotografera eller filma inne i salongen.
11. Tvistelösning
Tvist avseende giltighet, tolkning och till ämpning av dessa Villkor ska i första hand avgöras genom förhandling mellan Filmstaden AB och dig som kund. Om du har klagomål på någon av våra produkter eller tjänster, vänligen kontakta [email protected].
Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på din begäran prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”). Mer information finns på www.arn.se. Tvisten kan även prövas av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.
Vi följer alltid bindande konsumentskyddslagar och har inte för avsikt att genom dessa Villkor utesluta eller begränsa några rättigheter du kan ha.
12. Ogiltighet
Om någon bestämmelse i dessa Villkor av domstol eller motsvarande tvistlösningsorgan bedöms vara ogiltig ska detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser i dessa Villkor.
13. Företagsinformation och kontakt
Filmstaden AB
Greta Garbos Väg 11–13, 169 86 Stockholm, Sverige Organisationsnummer: 556035–1651
Version 2.0 Mars 2025