- Frågor och svar/
- Villkor och policies/
- Integritetsmeddelande för Filmstaden
Integritetsmeddelande för Filmstaden
Senast uppdaterad: för 3 månader sedan
1. ALLMÄNT
Detta integritetsmeddelande gäller för kunder till Filmstaden, däribland nuvarande, tidigare och potentiella kunder, medlemmar i vårt lojalitetsprogram, användare och mottagare av en produkt eller tjänst som erbjuds av oss och besökare av våra officiella webbplatser, biografer eller sociala nätverk.
Att skydda dina personuppgifter och din integritet är av största vikt för Filmstaden. När du gör ett köp hos oss eller använder våra tjänster ger du oss förtroendet att hantera dina personuppgifter. Vi utför all insamling och behandling av personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
Det är viktigt för oss att ge dig klar och tydlig information om vilka personuppgifter vi samlar in, varför vi behöver göra det, på vilket sätt uppgifterna används och vilka rättigheter du har.
Filmstaden är en del av ODEON Cinemas Group som är en av Europas största ägare av biografanläggningar med biografkedjor i 9 europeiska länder.
1.1 VEM ANSVARAR FÖR BEHANDLINGEN AV DINA PERSONUPPGIFTER
Det svenska bolaget Filmstaden AB (”Filmstaden”, ”vi”, ”vår”, ”oss”) är ansvarigt för den behandling av personuppgifter som beskrivs i detta integritetsmeddelande.
Följande enhet är personuppgiftsansvarig i förhållande till dig:
Filmstaden AB Greta Garbos väg 11–13 169 86 Stockholm Organisationsnummer: 556035-1651
Du kan i frågor som rör vår behandling av personuppgifter alltid kontakta oss genom vårt dataskyddsombud.
Via e-post: [email protected]
Via post: Filmstaden AB, att: DPO, 169 86 Stockholm
1.2 VAD ÄR EN PERSONUPPGIFT
En personuppgift är varje upplysning som direkt eller indirekt kan knytas till dig. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, och betalningsuppgifter. IP-adress, enhets-ID, användningshistorik och medlems-ID är ytterligare exempel på personuppgifter, och även annan information som du lämnar till oss när du kontaktar vår kundservice.
1.3 NÄR FÅR VI BEHANDLA DINA PERSONUPPGIFTER
Vi kommer endast att samla in och behandla dina personuppgifter om vi har giltiga och lagliga skäl att göra det. Dina personuppgifter kan komma att behandlas med stöd av följande rättsliga grunder:
Avtal: Vi gör produkter och tjänster tillgängliga för dig och behandlar de personuppgifter som behövs för att kunna fullgöra ett avtal med dig (till exempel ett köpeavtal) och för att uppfylla eventuella förpliktelser som följer avtalet.
Berättigat intresse: Vi får behandla personuppgifter om dig när det krävs för att uppfylla våra berättigade intressen, förutsatt att behandlingen inte har en avgörande påverkan på dina rättigheter och friheter. Denna rättsliga grund omfattar exempelvis ändamål som att tillhandahålla kundservice, förbättra eller utveckla våra produkter, kommunicera nödvändig information om ditt besök och säkerhetsändamål som för att förhindra bedrägerier eller för att säkerställa nätverks- och informationssäkerheten i våra IT-system.
Samtycke: När du ger oss ett samtycke behandlar vi dina personuppgifter för det specifika ändamål som du har samtyckt till. Denna rättsliga grund används till exempel när du ber oss skicka dig marknadsföring såsom erbjudanden och filmnyheter.
Rättslig förpliktelse: När behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser.
För varje specifikt angivet ändamål med behandling av personuppgifter kommer vi informera dig om vilken av ovanstående rättsliga grunder som gäller.
1.4 VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER
Dataskydd är en grundläggande fri- och rättighet och du har flera rättigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Informationen nedan beskriver vilka rättigheter du har:
Rätt till tillgång
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig.
Du har möjlighet att utöva denna rättighet genom att fylla i ett formulär som du hittar här.
Vi vill upplysa dig om att vi inte lämnar personuppgifter som består av bilder från övervakningskameror. Detta beror, dels på att vi inte har tekniska förutsättningar för att identifiera personer på våra bilder och inte heller att maska bort andra personer som förekommer på bilderna, dels på att bilderna automatiskt raderas efter kort tid.
Rätt till portabilitet
När vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke eller fullgörande av avtal har du rätt att få en kopia av dina uppgifter överförd till dig själv eller till en annan part. Detta gäller endast personuppgifter som du själv lämnat till oss.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga och du har även rätt att få ofullständiga personuppgifter kompletterade.
Du har möjlighet att utöva denna rättighet genom att fylla i ett formulär som du hittar här.
Om du är medlem i vårt lojalitetsprogram har du möjlighet att logga in på ditt konto och redigera dina kontaktuppgifter på dina medlemssidor under "Min Profil".
Rätt till radering
Du har rätt att när som helst begära radering av dina personuppgifter som behandlas av oss. Dina personuppgifter kan fortsätta att behandlas under vissa omständigheter. Vi kommer att radera dina personuppgifter helt när de inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket vi ursprungligen samlade in eller behandlade dem, eller när vi inte längre har en rättslig skyldighet att behandla dem.
Det kan finnas omständigheter som hindrar oss från att radera dina personuppgifter, till exempel:
Om du har ett pågående ärende hos kundservice
Om du har en obetald skuld till oss
Om du har en öppen beställning/order
Du har möjlighet att utöva denna rättighet genom att fylla i ett formulär som du hittar här.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter under följande omständigheter:
Om du invänder mot personuppgiftsbehandling som är baserad på vårt berättigade intresse begränsar vi all behandling av sådana uppgifter i väntan på att det berättigade intresset verifieras.
Om du har hävdat att dina personuppgifter är felaktiga begränsar vi all behandling av sådana uppgifter i väntan på att uppgifternas riktighet verifieras.
Om behandlingen är olaglig kan du invända mot att personuppgifterna raderas och i stället begära att användningen av dina personuppgifter begränsas.
Om vi inte längre behöver personuppgifterna men du behöver dem för att försvara rättsliga anspråk.
Du har möjlighet att utöva denna rättighet genom att fylla i ett formulär som du hittar här.
Rätt att invända mot behandling
Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som är baserad på vårt berättigade intresse. Vi kommer då inte att fortsätta behandla uppgifterna tills vi kan uppvisa berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen och rättigheter eller som beror på rättsliga anspråk.
Du har möjlighet att utöva denna rättighet genom att fylla i ett formulär som du hittar här.
Rätt att återkalla ditt samtycke
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till varje behandling som du har lämnat ditt samtycke till. Om du gör detta upphör vi med behandlingen av dina personuppgifter för det specifika syftet. Om du i fortsättningen ändå exponeras för marknadskommunikation i dina sociala medier-flöden eller i din webbläsare är detta en fråga mellan dig och plattformsleverantören. Du kan återkalla ditt samtycke eller invända mot vidare marknadsföringskommunikation genom att:
Följa instruktionerna i varje marknadsföringsutskick som vi gör (klicka på unsubscriptionlänk).
Redigera inställningarna för notifieringar i ditt medlemskonto.
Dra tillbaka samtycket för riktade marknadsföringskakor för i cookieinställningarna
.
Konfigurera integritetsinställningarna i ditt konto för sociala medier eller din webbläsare.
Kontakta kundservice för support ([email protected]).
Radera/avsluta ditt medlemskap.
1.5 Hur du utövar dina rättigheter
Du kan utöva din rätt till radering, rättelse, begränsning, invändning och tillgång till information genom att använda vårt formulär som du hittar här.
Du kan utöva rätt till dataportabilitet genom att kontakta kundservice. Vänligen skriv ”Dataportabilitet” i ämnesraden i din kontakt med oss.
Vi kommer att behandla din begäran så fort som möjligt, och senast inom 30 dagar.
1.6 Dataskyddsombud
Vi har utsett ett dataskyddsombud för att säkerställa att vi behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på [email protected]. Vänligen skriv "Dataskyddsfråga DPO" i ämnesraden i din kontakt med oss.
1.7 Rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndighet
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
2. VÅR BEHANDLING AV DINA PERSONUPPGIFTER
2.1 KÖP ONLINE OCH I BIOGRAF
Syftet med behandlingen
Att utföra de tjänster som du begär i våra biografer, till exempel bordsbeställning
Att möjliggöra dina beställningar eller serviceförfrågningar och hantera betalningstransaktioner
Att kunna hantera dina leveranser, reklamationer och återbetalningar
Att kunna kontakta dig vid behov och meddela dig om viktiga uppdateringar som rör de avtalade tjänsterna eller produkterna
Tillgängliggöra orderbekräftelse och kvitto för dina order/beställning
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, leveransadress, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Betalnings- och transaktionsuppgifter (inklusive ordernummer)
Medlemsnummer (om relevant)
Mer information
Vi använder personuppgifter vi fått från dig i samband med de köp och/eller reservationer som du gjort på vår webbplats eller via vår mobilapp samt annan information du väljer att lämna till oss via tjänster som är kopplade till ditt köp och/eller reservation. Vi använder dina kontaktuppgifter för att skicka ut nödvändig information till dig som är kopplat till den tjänst som du har begärt samt för att följa upp graden av kundtillfredsställelse för de tjänster som vi tillhandahåller. När vi hanterar ett återköp begär vi in ditt ordernummer för att kunna administrera återköpet och i vissa fall telefonnummer för att kunna ha möjlighet att kontakta dig vid eventuella felaktigheter.
Vi behandlar inte konto- eller kreditkortsuppgifter som personuppgiftsansvarig. Alla betalningar hanteras av våra utvalda samarbetspartners av betaltjänster. Våra samarbetspartners är certifierade av säkerhetsstandarden som används inom betalbranschen (PCI DSS).
Vem vi delar personuppgifter med
Dina personuppgifter delas med leverantörer som tillhandahåller oss kommunikationstjänster, betaltjänster och IT-lösningar för ERP/affärssystem. Leverantörer som tillhandahåller betaltjänster är själva ansvariga för personuppgiftsbehandlingar som sker i anslutning med betalningar. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med logistikpartners som hanterar leverans av fysiska biljetter och presentkort.
Rättslig grund och motivering
När vi gör våra produkter och tjänster tillgängliga för dig behandlar vi dina personuppgifter enligt vad som krävs för att fullgöra ett avtal med dig och de förpliktelser som följer av avtalet. Detta inkluderar att uppfylla de skyldigheter som följer av avtalet och omfattar beställning, betalning, ångerrätt eller nyttjande av andra tjänster som tillhandahålls av oss eller av tredje part.
För alla andra syften som hänvisas till häri behandlar vi dina personuppgifter baserat på våra berättigade intresse som företag.
Lagringstid
Vi sparar och behandlar inte dina personuppgifter längre än vad som krävs för att vi ska kunna uppfylla våra avtals- och konsumentförpliktelser. Dina kontakt- och adressuppgifter sparas i 30 dagar efter genomförandet av den föreställning du köpt eller reserverat dina biljetter till. Betalar du med Swish sparar vi ditt telefonnummer i 90 dagar efter att föreställningen ägt rum.
För att uppfylla vissa rättsliga förpliktelser är vi skyldiga att behandla vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter fastställs genom exempelvis skatte-, redovisnings-, bokförings- och konsumentlagstiftning. Uppgifternas lagringstid varierar beroende på syfte, sammanhang och tillämplig lagstiftning.
2.2 MEDLEMSPROGRAMMET
Syfte
Att meddela dig om dina medlemsförmåner, t ex. erbjudanden, rekommendationer, kampanjer, påminnelser, medlemstävlingar och event som anordnas av oss eller våra filmdistributörer
Att upprätthålla och administrera ditt medlemskonto, t ex. hålla dina uppgifter uppdaterade och identifiera och verifiera dig som användare av kontot vid inlogg
Att förse dig med de tjänster och skräddarsydda upplevelser som ingår i lojalitetsprogrammet
Att upptäcka och vidta åtgärder mot bristande efterlevnad av våra villkor eller bedrägligt beteende
För att övervaka och förhindra eventuella försök till obehörig åtkomst på ditt konto
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, leveransadress, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Personnummer
Födelsedatum
Orderhistorik
Inloggningsuppgifter
IP-adress
Tekniska identifierare som Enhets-ID och teknisk information om din enhet och webbläsare
Användarpreferenser och konfigurationsdata
Loggar över medlemsaktiviteter
Beteendedata och kontextuella data som samlas in via cookies eller liknande teknik
Mer information
Vi erbjuder ett lojalitetsprogram för att belöna dig som medlem och för att ta fram personliga erbjudanden och personligt innehåll i vår kommunikation med dig i våra digitala kanaler som t ex. e-post, sociala medier, sökmotorer och pushbaserade meddelanden i mobilappen. Vi använder personuppgifter som vi har fått direkt från dig i samband med att du registrerade dig för medlemskapet, som du delar med oss genom att använda våra tjänster, genom webbkakor and andra spårningstekniker på vår webbplats och i mobilappen. Mer information om detta hittar du under avsnittet som heter ”Marknadskommunikation & Annonsering”.
När du loggar in till ditt konto via vår webbplats eller via mobilappen samlar vi in enhetsidentifierare för att hantera din inloggningsstatus. Det ger information om att du är aktiv och detta kan användas av oss för att skicka pushnotiser och liknande meddelanden om du valt att samtycka till det.
Vi använder personnummer för att automatiskt hålla dina uppgifter i din medlemsprofil uppdaterade genom att hämta adressuppgifter från offentliga register. Detta gör vi för att försäkra oss om att förmåner och erbjudanden som lämnas är kopplade till rätt medlem. Uppgiften används även för att kontrollera din ålder vid registrering av medlemskapet och för att förhindra missbruk av medlemskapet. Detta i enlighet med villkoren som gäller för medlemskapet.
Det kan vid biljettköp förekomma att en medlem i vårt lojalitetsprogram lämnar personuppgifter om andra medlemmar i samband med gemensamma biografbesök i syfte att fördela poäng. Vi förutsätter att den som lämnar uppgifterna har tillåtelse att lämna dessa uppgifter från den person det berör.
Om överträdelser av villkoren för Filmstadens medlemskap eller misstänkt bedrägligt beteende upptäcks, använder vi dina personuppgifter, till exempel din e-postadress och ditt medlemsnummer, för att kontakta dig och vidta åtgärder.
Medlemskapet är frivilligt att gå med i och kan avslutas när som helst i i dina kontoinställningar. Om du väljer att avsluta ditt medlemskap kommer det att upphöra att existera och alla medlemsförmåner och intjänade poäng som inte använts kommer gå förlorade. Dessutom kommer dina personuppgifter kopplade till medlemskapet att raderas.
Mer information om vårt medlemskap hittar du i våra Medlemsvillkor.
Vem vi delar uppgifter med
Vi kan komma att dela dina personuppgifter när så krävs för att vi ska kunna uppfylla det avsedda ändamålet med behandlingen och för att vi ska ha möjlighet att tillhandahålla de medlemstjänster som vi erbjuder. Det omfattar t ex. IT-leverantörer som tillhandahåller oss plattformslösningar för CRM (Customer Relationship Management) och CEP (Customer Engeagement Platform).
Rättslig grund och motivering
Behandlingen av dina personuppgifter som görs för att skapa och hantera ditt medlemskonto och för att kunna göra produkter och tjänster tillgängliga för dig som medlem krävs för att fullfölja avtalet om medlemskap.
Behandlingen av dina personuppgifter som görs för att skicka dig erbjudanden, filmnyheter, rekommendationer. Inbjudningar mm. i våra digitala kanaler är baserad på ditt samtycke till att ta emot marknadsföring från oss.
För alla andra syften som hänvisas till här behandlar vi dina personuppgifter baserat på våra berättigade intresse som företag.
Lagringstid
Vi behåller och fortsätter att behandla dina personuppgifter så länge som det krävs för att fullgöra medlemskapsavtalet, men allra senast till dess att medlemskapet har avslutats av dig, eller raderats av oss på grund av användarinaktivitet under en period om 36 månader.
Du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Om du väljer att göra det upphör ditt medlemskap och dina personuppgifter raderas. Medlemskapet kan avslutas av dig på ”Mina sidor”.
Enhetsidentifierare och IP-adress sparas under 30 dagar från varje inloggningstillfälle.
Vi kan spara dina personuppgifter under en längre tid om det krävs enligt lag eller för att kunna hantera en pågående tvist.
2.3 MARKNADSFÖRING OCH ANNONSERING
Syfte
Att skapa och distribuera marknadsföringsmaterial genom flera kommunikationskanaler såsom sociala medier, webben, e-post och pushnotiser i mobilappen.
Att kunna förse dig med personaliserad annonsering baserat på dina aktiviteter på våra plattformar online.
Att säkerställa att vår kommunikation med dig i samband med direktmarknadsföring är effektiv och ligger i linje med vad du föredrar.
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, ort, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Beställningshistorik
Medlems-ID (ej medlemsnummer)
Födelsedatum
IP-adress
Tekniska identifierare som Enhets-ID och teknisk information om din enhet och webbläsare
Annons-ID
Beteendedata och kontextuella data som samlas in via cookies eller liknande teknik t.ex. klick- och surfhistorik
Mätvärden för engagemang/interaktion från mottagare av e-post t ex. öppningsfrekvens, klickfrekvens och konventeringsgrad
Mer information
Vi skickar och visar marknadsföringsinnehåll för dig via e-post och pushmeddelanden i mobilappen samt via annonser i sociala medier, sökmotorer och webbplatser. Detta marknadsföringsinnehåll kan både vara generisk och personanpassad baserat på dina interaktioner med våra produkt och tjänster och analys av ditt kundbeteende på våra plattformar, t ex. din besöks-, köp- och surfhistorik.
Annonsering i sociala medier och andra digitala plattformar
Vi samarbetar med annonspartners för att göra vår marknadsföring effektiv och nå ut med vårt innehåll till våra målgrupper. Vi samarbetar med olika sociala medier, sökmotorer och leverantörer av annonsnätverk. För annonsering i sociala medier samarbetar med annonspartners som Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, TikTok och Snapchat. Vi samarbetar med Google för onlineannonsering bannerannonser på webben) och sökmotorannonsering (sponsrade länkar). Dessa gemensamt benämn ”annonspartners”.
Så här går det till
Våra annonspartners använder uppgifter som samlas in genom cookies och liknande spårningsteknik på våra plattformar (webben och mobilappen). Baserat på dina interaktioner med våra tjänster och produkter i våra plattformar kan vi i vår annonsering föreslå produkter och tjänster som bygger på vad du har visat intresse för. Detta kallas återannonsering eller retargeting och är standardförfarande i många branscher. Genom retargeting kan vi köra reklamkampanjer som är relevanta för dig och mäta annonsmaterialets effektivitet och räckvidd. Det hjälper oss också att mäta våra annonspartners resultat och effektiviteten av deras kampanjer. Genom retargeting kan vi till exempel utföra reklamkampanjer som är relevanta för dig, genomföra segmentsanalys och mäta annonsmaterialets effektivitet, resultat och räckvidd.
Våra annonspartners använder cookies och liknande tekniker för att spåra din användning av våra webbplatser och tjänster genom att komma åt uppgifter som lagras på din enhet. Detta gör det möjligt för oss att identifiera och kommunicera med rätt målgrupp och visa dig relevant innehåll när du besöker webbplatser, appar och sociala medier. Våra annonspartners gör det möjligt för oss att identifiera och kommunicera med rätt målpublik och skapa och distribuera personligt anpassat reklaminnehåll på våra plattformar.
Du har möjlighet att hindra Google från att via Google Analytics plattformen använda dina personuppgifter. Detta gör du genom att installera ”Google Analytics Opt-out Browser Add-on”. Mer information hittar du här.
Om du är medlem hos oss kan vi komma att välja ut innehåll som passar dina intressen baserat på den information vi samlat in från dig som medlem. Detta kallas målgruppssegmentering vilket innebär att vi grupperar kunder baserat på gemensamma kännetecken. För att kunna visa dessa målgrupper relevanta annonser i sociala medier och andra annonsnätverk, delar vi en kundidentifierare, t.ex. en krypterad e-postadress eller ett enhets-ID, med våra annonspartners. Våra annonspartners matchar dessa identifierare mot den aktuella annonspartnerns databas. Om en matchning hittas får du relevant reklaminnehåll i ditt flöde eller din sökmotor. Om ingen matchning hittas förstörs dina uppgifter på ett säkert sätt. Dina personuppgifter hanteras på ett säkert sätt med hjälp av en teknik som kallas hashning. Detta innebär att dina uppgifter krypteras på ett sådant sätt att de inte kan läsas av någon annan än mottagaren för det uttryckligen angivna syftet.
Klickar du på en annons kan vi spåra en konvertering (ett klick) till en specifik annons via ett annons-ID. Det är så vi mäter effektiviteten av t ex. en kampanj.
Varje annonspartner är personuppgiftsansvarig för sin egen del av behandlingen, inklusive eventuell överföring av personuppgifter till länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Vem vi delar uppgifter med
Vi kan dela dina personuppgifter med våra annonspartners och mediebyråer som hjälper oss med kampanjplanering och annonsering.
Varje annonspartner är personuppgiftsansvarig för sin egen del av behandlingen, däribland eventuell överföring av personuppgifter till länder utanför EES.
Om du vill ha mer information om hur annonsörer använder dina uppgifter, rekommenderar vi att du läser respektive annonsörs integritetspolicy.
Rättslig grund och motivering
När vi skickar dig direktmarknadsföring stöder vi oss på ditt samtycke att ta emot generiska och personliga meddelanden från oss via e-post/pushnotiser, däri även riktad annonsering i sociala medier och andra digitala plattformar. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke till marknadsföringskommunikation genom att följa instruktionerna i de mejl vi skickar till dig, alternativt ändra dina kommunikationspreferenser i inställningarna i ditt medlemskap, eller dra tillbaka ditt samtycke för pushnotiser i mobilappen.
Vi använder spårningspixlar i e-postmeddelanden för att mäta mottagarnas engagemang/interaktion, och för detta stöder vi oss på ditt samtycke till att ta emot direktmarknadsföring. Du kan förhindra användningen av dessa tekniker genom att när som helst inaktivera automatisk inläsning av fjärrinnehåll (där bilder ingår) i dina e-postmeddelanden via din e-postleverantörs inställningar.
Behandlingen av personuppgifter som samlas in via cookies eller liknande spårningstekniker och som används i marknadsföringssyfte är baserad på ditt samtycke som inhämtas via vår cookiebanner. Du kan dra tillbaka ditt samtycke för cookies som används för riktad och personaliserad annonsering i våra Cookieinställningar.
Vi kan använda dina personuppgifter för att justera innehåll och förbättra riktade marknadsföringskampanjer genom våra annonspartners, med stöd av vårt berättigade intresse som företag av att utföra dessa aktiviteter.
Lagringstid
Vi behandlar inte dina uppgifter längre än vad som krävs för att kunna tillhandahålla marknadsföring och kampanjer till dig.
Vi upphör med behandlingen av dina uppgifter i marknadsföringssyfte när du har avslutat ditt medlemskap hos oss och/eller aktivt avvisat vidare marknadsföringskommunikation från oss.
2.4 TÄVLING OCH EVENT
Syfte
Att kunna administrera ditt deltagande i tävlingar, medlemskvällar eller andra events som anordnas av oss, t ex. kontakta dig med relevant information om tävlingen och/eller eventet samt ge dig tillgång till den plats där eventet hålls, bekräfta deltagande, kontakta och annonsera vinnare, leverera och följa upp prisleveranser och i förekommande fall verifiera din ålder.
Att kunna utvärdera våra tävlingar och event för att förbättra framtida deltagarupplevelser samt marknadsföra våra tävlingar och event.
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, leveransadress, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Medlemsnummer
Födelseår
Foto/video
Citat och personliga motiveringar
Mer information
Vi använder personuppgifter som vi har fått från dig i samband med att du registrerar ditt deltagande. Vi använder endast sådana personuppgifter som vi behöver för att kunna administrera ditt deltagande samt för att kontrollera att du uppfyller de villkor som gäller för deltagande tex. ålder.
Om du är medlem i vårt lojalitetsprogram sparar vi information om ditt deltagande och använder detta för att skapa personligt innehåll samt för att skicka relevant information till dig om kommande tävlingar och/eller event.
Det händer att vi filmar och fotograferar under våra event. Detta innehåll används för att marknadsföra våra tjänster och göra reklam för framtida event på vår webbplats, i sociala medier och i vårt marknadsföringsmaterial. Vi använder också innehållet internt för utbildningssyfte. Om vi har för avsikt att fotografera eller filma vid ett event kommer du att bli meddelad om detta.
Vem vi delar uppgifter med
Dina personuppgifter delas med IT-leverantörer som tillhandahåller oss tjänster för elektronisk kommunikation och onlineformulär som möjliggör insamling av den information som krävs för ditt deltagande. I de fall en tävling anordnas av ODEON Cinemas Group förekommer det att vi delar dina personuppgifter med andra företag inom vår koncern samt med filmdistributörer som i vissa fall sponsrar en tävling för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter i enlighet med gällande tävlingsvillkor, tex. för att kunna dela ut priser till vinnarna.
Rättslig grund och motivering
Behandlingen av dina personuppgifter i syfte att göra en tävling eller ett event tillgängligt för dig är baserad på vårt berättigade intresse som företag. I vissa fall då det förekommer särskilda tävlingsvillkor baseras behandlingen av dina personuppgifter på ditt samtycke vilket du ger oss i samband med att du godkänner tävlingsvillkoren.
Lagringstid
Vi sparar de personuppgifter du lämnat i trettio (30) dagar från det att tävlingen eller eventet avslutats. Om du har utsetts till vinnare i en tävling sparar vi dina personuppgifter i upp till 6 månader.
Om du är medlem i vårt lojalitetsprogram sparar vi information om ditt deltagande så länge du är kvar som medlem hos oss för att vi ska kunna skicka relevant information till dig om kommande tävlingar och/eller event.
2.5 ANALYS OCH AFFÄRSUTVECKLING
Syfte
Att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra produkter, tjänster, kundupplevelser och biografer. Detta omfattar analyser för att göra våra tjänster mer användarvänliga, t ex. att justera användargränssnitt på vår webbplats och i vår mobilapp för att förbättra navigering, läsbarhet eller lyfta fram de funktioner som används ofta av besökare.
Att kunna kontakta dig med förfrågningar och gästundersökningsenkäter för att kunna fastställa graden av kundtillfredsställelse för de tjänster som vi tillhandahåller. Eventuella personuppgifter som används och samlas in från dig kommer endast att behandlas för det specifika syfte som dessa enkäter tagits fram för.
Att kunna utföra analys av kundbeteenden för att skapa en mer personlig och relevant onlineupplevelse som resonerar med respektive kundsegment.
Att kunna dela personuppgifter med våra annonspartners i syfte att optimera annonsernas målinriktning och prestanda för att identifiera områden som fungerar och som inte fungerar och implementera iterativa förbättringar.
Att samla in statistik om användningen av vår webbplats och mobilapp, med hjälp av anonymiseringsmetoder som omvandlar personuppgifter till anonymiserade (icke-personliga) uppgifter, för att få underlag för utvecklings- och förbättringsområden.
Typ av personuppgifter
E-postadress
Ort och leveransadress
Medlems-ID (ej medlemsnummer)
Annons-ID
Transaktionsdata (t ex. produktinformation, ordervärde, betalningssätt)
Ordernummer och orderhistorik
Lämnade kommentarer i fritextfält
Mätvärden för statistik från mottagare av e-post t ex. öppningsfrekvens och klickfrekvens
Beteendedata och kontextuella data som samlas in via cookies eller liknande teknik
Tekniska identifierare som enhets-ID och teknisk information om din enhet och webbläsare
Mer information
Uppgifter som används i utvecklings- och förbättringssyfte har samlats in för olika ändamål. Vi kan till exempel använda uppgifter om onlinetransaktioner för att utveckla vårt system för digitala köp. Alla analyser utförs med sammanställda (aggregerade/avpersonifierade) uppgifter men det kan förekomma att personuppgifter används i samband med sluttester av integrationer med andra externa IT-system och i samband med felsökning och felrättning.
När du köper en biobiljett på vår webbplats eller i vår mobilapp kan din e-postadress komma att användas för att kontakta dig för att följa upp din upplevelse av ditt biobesök hos oss.
För att hjälpa till att förbättra vår tjänst använder vi industristandardteknik som pixlar för att spåra och förstå hur du interagerar med oss. Du kan förhindra användningen av dessa tekniker genom att när som helst inaktivera automatisk inläsning av bilder i dina e-postmeddelanden med din e-postleverantörs inställningar och styra vilka kategorier av kakor vi får placera på din enhet i vår cookiebanner.
Vem vi delar uppgifter med
Dina personuppgifter delas med IT-leverantörer som tillhandahåller oss tjänster för dataanalys, testning, felrättning och felsökning. Vi kan även komma att dela begränsade uppgifter med våra annonspartners för att optimera våra annonsers prestanda.
Efter ditt besök hos oss kan du komma att bli kontaktad av oss genom våra samarbetspartner för kundupplevelsehantering SMG-Service Management Group eller SYNO International för att delta i en frivillig gästundersökning.
Rättslig grund och motivering
Behandlingen av dina personuppgifter i syfte att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter är baserad på vårt berättigade intresse som företag.
Behandlingen av dina personuppgifter som samlas in via cookies och liknande spårningsteknik är baserad på ditt samtycke som inhämtas via vår cookiebanner. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke för cookies i våra Cookieinställningar.
Vi använder spårningspixlar i e-postmeddelanden för att mäta statistik om mottagarnas engagemang/interaktion, och för detta stöder vi oss på ditt samtycke till att ta emot direktmarknadsföring. Du kan förhindra användningen av dessa tekniker genom att när som helst inaktivera automatisk inläsning av fjärrinnehåll (där bilder ingår) i dina e-postmeddelanden via din e-postleverantörs inställningar.
Lagringstid
Vi kommer inte att behandla dina personuppgifter längre än vad som krävs för att vi ska kunna uppnå syftet för den här typen av behandlingar. Personuppgifter som används för att genomföra och samla in svar från gästundersökningsenkäter sparas i upp till 3 månader.
2.6 SÄKERHET
Syfte
Att skydda våra besökare, kunder, medarbetare, tillgångar och företag mot våld, bedrägeri, cyberattacker, obehörig användning av våra plattformar, stöld, missbruk och andra skadliga aktiviteter.
Att upprätthålla en säker miljö i våra biografer och skydda våra medarbetare, besökare och lokaler och utrustning mot olyckor, våld och hot och andra säkerhetsincidenter använder vi kameraövervakning i våra biografer på vissa platser där vi bedriver verksamhet.
Att bedöma, utreda, dokumentera och rapportera enskilda incidenter.
Att ta fram säkerhetsanalyser och rapporter på sammanslagen/aggregerad nivå.
Att fastställa, utöva och/eller försvara rättsliga anspråk eller tvister.
Typ av personuppgifter
E-postadress
Medlemsnummer
Betalnings och -transaktionsuppgifter
Order- och köphistorikhistorik
Kontaktuppgifter
IP-adress
Övervakningsbilder/filmer
Incidentloggar*
* Dessa loggar kan innehålla uppgifter om till exempel uppkomna skador, fordringsägarens identitet och kontaktinformation samt andra detaljer om händelsen inklusive (misstänkt) brottslig verksamhet.
Mer information
Vi behandlar dina personuppgifter när du befinner dig inom våra kamerors synfält i de lokaler som har kameraövervakning. Vi har kameraskyltar i våra lokaler som upplyser dig om att området är bevakat. På dessa skyltar finns bland annat kontaktuppgifter till oss.
Vi aktiverar nödvändiga mekanismer för att identifiera och stoppa obehörig användning av våra plattformar som t ex. bedrägerier som begås mot dig och/eller mot oss. Om vi har anledning att misstänka bedrägeri eller om vi upptäcker ett onormalt beteende som kan vara en indikator på obehörig användning av våra plattformar, så vidtar vi nödvändiga åtgärder, t ex. blockerar transaktioner under bearbetning eller blockera användare från att besöka vår webbplats och använda våra produkter och tjänster under en begränsad tid.
Uppgifter kan komma att användas för att utreda misstänkta brott om vi är ålagda att uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att utreda konkreta misstankar om oegentligheter sker eller har skett.
Vem vi delar dina uppgifter med
Dina uppgifter delas med företag som tillhandahåller säkerhetstjänster samt våra interna säkerhetsrepresentanter. Dina personuppgifter kan komma att delas med behöriga myndigheter såsom Polisen om vi är ålagda att uppfylla en rättslig förpliktelse.
Rättslig grund och motivering
Om det inte finns en rättslig förpliktelse är behandlingen av dina personuppgifter som görs i säkerhetssyfte baserad på vårt berättigade intresse.
Lagringstid
Vi behåller inte dina personuppgifter längre än vad som krävs för att uppfylla varje syfte. Vi sparar bilder från våra övervakningskameror i högst 30 dagar, såvida vi inte är skyldiga att spara kopior under en längre tid på begäran av en behörig myndighet eller när vi anser att det är rimligt och motiverat.
2.7 KUNDSERVICE
Syfte
Att kunna hantera och besvara dina frågor, eventuella klagomål och reklamationer och tillhandahålla teknisk support om något inte fungerar som det ska som t ex. rör medlemskontot, betalningar och beställningar
Att vid behov kunna kontakta dig via e-post, telefon, sociala medier eller på annat sätt för att besvara dina frågor om våra tjänster och produkter
Att kontakta dig efter ditt ärende har avslutats och be dig delta i en frivillig kundserviceundersökning för att följa upp graden av kundnöjdhet för de tjänster som vi tillhandahåller och den support du fick av oss.
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, leveransadress, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Medlemsnummer och interaktionslogg/chattloggar
Innehåll genererat av dig, som e-postmeddelanden och chattutskrifter
För att kunna lösa ditt ärende kan det också hända att vi behöver komma åt och använda transaktionsuppgifter (t ex. beställnings och betalningsuppgifter
Enhetsidentifierare och teknisk information om din enhet (chattbot)
Som stöd för våra medarbetares utbildning och utveckling kan vi ibland spela in eller lyssna på dina samtal när du är i kontakt med oss. Du kommer informeras om vi spelar in ett samtal i utbildnings- och utvecklingssyfte.
Ärenden kan komma in till oss via e-post, telefon, chattfunktion online, sociala medier eller då ett ärende initieras i samband med besöket på våra biografer varför olika uppgifter kan komma att behandlas.
Observera! Du har möjlighet att ladda ner chattloggar direkt från vår chattbot på filmstaden.se.
Vem vi delar uppgifter med
Dina personuppgifter delas med IT-leverantörer som tillhandahåller oss tjänster för elektronisk kommunikation och systemlösningar för hantering av arbetsflöden (ärendehanteringssystem) och verktyg som vi använder i vårt arbete med kundservice.
När du interagerar med oss i sociala medier, till exempel på vår Facebooksida, delas alla eventuella textmeddelanden och annan information som du själv väljer att inkludera i din kontakt med oss även med socialamedierplattformen. Detta sker i enlighet med den aktuella plattformens användarvillkor och integritetspolicy som du samtyckte till när du registrerade dig som användare. Vi åtar oss inget ansvar för plattformsleverantörens behandling av dina personuppgifter.
Rättslig grund och motivering
För att kunna ge dig bästa tänkbara kundservicen måste vi behandla dina personuppgifter. Denna behandling är baserad på vårt berättigade intresse som företag.
Innan vi spelar in något samtal med dig kommer vi alltid att be om ditt samtycke.
Lagringstid
Vi behåller dina uppgifter så länge som det krävs för att vi ska kunna hjälpa dig med ditt ärende och hantera eventuella rättsanspråk från dig som kund. Vi kan fortsätta att lagra och använda dina uppgifter om vi har återstående förpliktelser gentemot dig eller om vi av andra skäl är förhindrade att radera dem.
Generellt sparar vi dina personuppgifter i upp till 18 månader från och med den tidpunkt då ett kundserviceärende registreras.
2.8 EFTERLEVNAD AV LAGAR
Syfte
Att uppfylla rättsliga förpliktelser. I enlighet med svensk lagstiftning är vi skyldiga att behandla vissa personuppgifter. Dessa skyldighete fastställs genom exempelvis skatte-, redovisnings-, bokförings-, sanktions-, hälso- och säkerhets- samt konsumentlagstiftning.
Typ av personuppgifter
Vilka personuppgifter som är nödvändiga att behandla fastställs i gällande lag.
Vem vi delar uppgifter med
Behöriga myndigheter.
Rättslig grund och motivering
Behandlingen av dina personuppgifter som krävs för att uppfylla lagar och regler är baserad på våra rättsliga förpliktelser.
Lagringstid
Uppgifternas lagringstid varierar beroende på syfte, sammanhang och specifik lagstiftning.
2.9 SOM REPRESENTANT FÖR FÖRETAG ELLER ANNAN ORGANISATION
Syfte
Vi behandlar dina personuppgifter för företags- och medieförsäljning när du agerar som representant för ditt företag eller organisation.
Att tillhandahålla en tjänst eller fullgöra en annan begäran från dig
Att hantera bokningar av evenemang som t ex. skicka inbjudningar, följa upp anmälningar och hantera avbokningar
Att kommunicera med dig kring de produkter och tjänster som du har begärt
Att utvärdera potentiella affärspartners, samarbeten och partnerskap samt hantera befintliga affärsrelationer inklusive kommunikation, upphandling, kontraktsskrivning och finansiella transaktioner
Att hantera juridiska krav som t ex. följer av bokföringslagen
Att skapa och administrera användarkonton till system som vi tillhandahåller våra företagskunder
Att skydda kundinformation och de system som hanterar den
Att svara på och hantera eventuella klagomål och i förekommande fall ge teknisk support
Att utvärdera, utveckla och förbättra våra produkter och tjänster genom att följa upp kunders upplevelse genom samtal och/eller e-postförfrågningar om att delta i frivilliga kundundersökningar
Att distribuera marknadsföringsmaterial t ex. nyhetsbrev och utskick med liknande erbjudanden om tjänster och produkter som du visat intresse för
Att samla in statistik om användningen av våra tjänster, med hjälp av anonymiseringsmetoder som omvandlar personuppgifter till anonymiserade (icke-personliga) uppgifter, för att få underlag för utvecklings- och förbättringsområden.
Typ av personuppgifter
Kontaktuppgifter (t ex. namn, leveransadress, leveransadress, e-postadress och telefonnummer)
Faktureringsuppgifter
Kundnummer (om relevant)
Användaruppgifter (om relevant)
IP-adress
Tekniska identifierare som enhets-ID och teknisk information om din enhet och webbläsare
Beteendedata och kontextuella data som samlas in via cookies eller liknande teknik t.ex. klick- och surfhistorik
Eventuell ytterligare information som lämnas i samband med en beställning
Mer information
Vi använder personuppgifter som vi har fått från dig i samband med att du kontaktar oss i olika sammanhang eller använder våra tjänster.
Om du har köpt en tjänst eller produkt från oss skickar vi direktmarknadsföring till dig med liknande erbjudanden i framtiden. Du kan när som helst avregistrera dig från dessa utskick.
När du använder våra tjänster och produkter använder vi cookies och andra spårningstekniker för att kunna samla in statistik om hur våra tjänster och produkter används för att få underlag för utvecklings- och förbättringsområden. Om du accepterar användningen av cookies kan det innebära att vi samlar in statistik om hur du använder våra tjänster och produkter.
Har du valt att svara på vår kundundersökning använder vi din feedback för att utvärdera våra prestationer och identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter. Detta för att vi ska kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra produkter, tjänster och fastställa graden av kundtillfredsställelse. Du kan när som helst avregistrera dig från dessa utskick.
Vi erbjuder våra företagskunder möjligheten att skicka biljettkoder elektroniskt till sina egna kunder via vår webbportal. Våra företagskunder kan ladda upp sina egna kunders e-postadresser i tjänsten för att leverera biljettkoder. När det gäller dessa uppgifter behandlar vi uppgifterna i egenskap av personuppgiftsbiträde för ändamål som följer av avtalet för tjänsten mellan oss och ditt företag och enligt ytterligare instruktioner från dig som företagskund i din användning av tjänsten.
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev för företagskunder använder vi dina uppgifter för att skicka ut erbjudanden och annan relevant marknadsföringsinformation till dig.
Vem vi delar uppgifter med
Dina personuppgifter delas med leverantörer som tillhandahåller oss tjänster för digital marknadsföring, IT-lösningar för ERP/affärssystem och leverantörer som hanterar bokning av möten, konferens och evenemang. Du kan även komma att bli kontaktad av oss genom någon av våra samarbetspartners för kundupplevelsehantering för att delta i en frivillig kundundersökning.
Dessa tredje parter agerar som vårt personuppgiftsbiträde och utför en uppgift för vår räkning. Detta innebär att vi är ansvariga för den personuppgiftsbehandling som sker för att uppfylla specifika syften. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter med parter som självständigt ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Detta innebär att vi inte har kontroll över hur de uppgifter som lämnas ska behandlas. Exempel på sådana parter är banker, fraktföretag och speditörer och betalföretag som tillhandahåller betallösningar för online och e-handel. När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt ansvarigt för den personuppgiftsbehandling som sker gäller företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Använder du vår digitala webbtjänst för distribution av värdekoder är det ditt företag eller organisation som du representerar som är ansvarig för den personuppgiftsbehandling som sker i anslutning med användandet av vår webbtjänst för distribution av av värdekoder. Vi tillhandahåller webbtjänsten i egenskap av personuppgiftsbiträde.
Rättslig grund och motivering
I de fall ett avtal har ingåtts med ditt företag, t ex. genom en beställning eller ett köp på någon av våra webbplatser är den rättsliga grunden fullgörande av avtal.
För det fall kontakten inte leder till en bokning, beställning eller ett köp utgör den rättsliga grunden vårt berättigade intresse att kontakta dig med liknande erbjudanden i framtiden. Du kan när som helst invända mot direktmarknadsföring genom att klicka på avregistreringslänken som finns i våra e-postutskick. Behandlingen av personuppgifter som samlas in via cookies eller liknande spårningstekniker och som används för analys och statistik är baserad på ditt samtycke som inhämtas via vår cookiebanner. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke för cookies som används för analys och statistik i våra Cookieinställningar.
Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta emot erbjudanden och annan relevant marknadsföringsinformation från oss är behandlingen av dina uppgifter baserad på ditt samtycke till att ta emot denna information. Du kan när som helst invända mot direktmarknadsföring genom att klicka på avregistreringslänken som finns i våra e-postutskick.
Behandlingen av dina personuppgifter i syfte att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter är baserad på vårt berättigade intresse som företag.
När vi behandlar dina personuppgifter som är nödvändiga för att uppfylla de krav som ställs på oss enligt gällande lag, är den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter en rättslig förpliktelse.
För andra ändamål som avses här, är behandlingen av dina personuppgifter baserad på vårt berättigade intresse som företag.
Lagringstid
Vi sparar inte dina personuppgifter längre än vad som anses nödvändigt med hänsyn till ändamålen för behandlingen av personuppgifterna. I vissa förekommande fall sparas dina uppgifter en längre tid om det finns ett lagkrav, en pågående tvist eller oavslutade åtaganden gentemot dig som kund.
Personuppgifter som används för att genomföra och samla in svar från kundundersökningar sparas i upp till 3 månader.
För behandling av personuppgifter för de ändamål som baseras på ditt samtycke kommer vi att behålla uppgifterna tills du återkallar ditt samtycke.
Om du har skapat ett företagskonto för distribution av biljettkoder, sparas personuppgifter som ditt företag har laddat upp till tjänsten i 16 månader från och med uppladdningstillfället.
3. VAR OCH MED VEM PERSONUPPGIFTER DELAS MED
Vi delar endast dina personuppgifter med dem som behöver uppgifterna för att kunna uppnå det avsedda ändamålet med behandlingen. Vi kan dela dina personuppgifter inom ODEON Cinemas Group dit Filmstaden tillhör för att uppnå det avsedda syftet med behandlingen, till exempel dataanalys av konsumentdata för att få marknadsinsikter och för skapande av marknadsföringsinnehåll.
Vi förbehåller oss rätten att överföra eventuella personuppgifter som vi har om dig i händelse av att vi förvärvas av eller sammanslås med en tredje part eller blir föremål för någon annan affärstransaktion som t ex. en omorganisation.
De personuppgifter som samlas in om dig lagras och behandlas i huvudsakligen i ett land inom den Europeiska unionen (EU) eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES) men kan också, när det är nödvändigt, överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES. Varje sådan överföring av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagar och utan att dina lagstadgade rättigheter påverkas. I dessa fall garanteras adekvat skyddsnivå genom beslut från den Europeiska Kommissionen.
Då och då kan vi komma att överföra personuppgifter från EU/EES till ett tredje land som saknar beslut om adekvat skyddsnivå. När detta sker använder vi Europeiska Kommissionens Standard Contractual Clauses för dataöverföring, dvs. avtalsvillkor som både vi och mottagaren av personuppgifter skriver under och som säkerställer att dina rättigheter och friheter beaktas. När det är lämpligt vidtar vi också ytterligare skyddsåtgärder, t ex. kryptering, strikta åtkomstkontroller och pseudonymisering.
Personuppgiftsbiträden
När så krävs delar vi dina personuppgifter med personuppgiftsbiträden för att uppnå det avsedda ändamålet med behandlingen. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar uppgifter på uppdrag av oss enligt våra anvisningar. Vi ställer höga krav på våra personuppgiftsbiträden och säkerställer att alla våra personuppgiftsbiträden lämnar tillfredsställande säkerhetsgarantier med avseende på dina personuppgifters säkerhet och konfidentialitet.
Vi har skriftliga avtal med alla våra personuppgiftsbiträden, s.k. personuppgiftsbiträdesavtal, genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas.
Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
IT-tjänster (nödvändig drift, teknisk support, utveckling, felsökning och underhåll av våra IT-lösningar och affärssystem)
Logistik (post- och logistiktjänster)
Distribution av priser (filmdistributörer)
Order- och betalningshantering (banker och andra betaltjänstleverantörer)
Kundservice (chattbot på vår webbplats och ärendehanteringssystem)
Kundevents, möten och konferens (bokningshantering och kopplade tjänster)
Marknads- och gästundersökningar (utskick och insamling av gästers feedback om våra produkter och tjänster)
Annonsering och digital marknadsföring (data- och webbanalysföretag, marknadsautomation, sociala-medieplattformar och sökmotorer, mediebyråer eller reklambyråer, tryck och distribution)
Försäkringsbolag (skadereglering mm.)
Internetleverantörer (tillgång till internet via wifi-tjänst)
Cybersäkerhet (skydd av informationstillgångar och förbyggande av ekonomiska förluster och skador)
Fysisk säkerhet (leverantörer av säkerhetskameror och incidentrapportering)
Självständigt personuppgiftsansvariga
Vi kan också komma att dela dina personuppgifter med företag som är självständigt personuppgiftsansvariga och som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter. Detta innebär att vi inte bestämmer eller har kontroll över hur uppgifter som lämnas till dessa företag ska behandlas.
Detta kan vara företag som:
Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösenföretag, banker och andra betaltjänstleverantörer)
Sociala medieplattformar som du interagerar med
Företag som hanterar allmänna godstransporter (speditörer och logistikföretag)
Mobiloperatörer och internetleverantörer som hanterar telefoni, data och internet
Bemanning- och rekryteringsföretag
Offentliga myndigheter (skattemyndigheter, polis eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
För företag som är självständigt personuppgiftsansvariga och som själva ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter gäller företagets egen integritetspolicy.
4. COOKIES
Filmstaden använder cookies och andra spårningstekniker på vår webbplats för att ge dig som besökare full tillgång till olika funktioner och tjänster, för att kunna analysera användarnas beteende på webbplatsen samt leverera anpassat och personligt annonsinnehåll i sociala medier och andra digitala plattformar. Vi samlar därmed in personuppgifter om ditt användande av vår webbsida.
En cookie är en liten textfil som placeras på din dator, mobiltelefon och liknande enheter. Det finns temporära cookies och permanenta cookies. Temporära cookies, kallade sessions-cookies, sparas på din enhet tills du stänger ner din webbläsare. Permanenta cookies har ett utgångsdatum och när det datumet har utgått, raderas dessa cookies när du återbesöker den webbsida som skapade den.
Cookies kan vara förstapartscookies eller tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som placeras på vår webbsida av oss. Tredjepartscookies är cookies som placeras på vår webbplats av en tredje part, med tillstånd från oss.
I vår Cookiepolicy kan du läsa mer om vilka cookies vi använder, vad dem används till och hur du kan hantera dina inställningar för samtycke till vår användning av cookies.
5. UPPDATAERINGAR AV VÅRT INTEGRITETSMEDDELANDE
Detta integritetsmeddelande kan komma att uppdateras från tid till annan. Den senaste versionen av vårt integritetsmeddelande är alltid tillgänglig på vår webbplats.
Vid ändringar som är av avgörande betydelse för hur vi hanterar dina personuppgifter, meddelas du via anslag på vår officiella webbplats eller via e-post. Läs gärna vårt integritetsmeddelande regelbundet så håller du dig informerad om hur vi skyddar dina personuppgifter och din integritet.
Version 2.1 December 2024