- Frågor och svar/
- Villkor och policies/
- Köpvillkor för Presentkort
Köpvillkor för Presentkort
Senast uppdaterad: för ett år sedan
1. Tillämplighet och omfattning
1.1
Välkommen till våra köpvillkor. När vi säger ”Filmstaden”, ”oss” eller ”vi” menar vi Filmstaden AB, org.nr. 556035–1651, Greta Garbos väg 11–13, 169 86 Stockholm, Sverige.
Dessa villkor (”Villkor”) tillämpas när du som konsument köper ett presentkort från oss via vår webbplats www.filmstaden.se (som vi hädanefter kommer att kalla ”Tjänsten”). Konsumenten kan även benämnas som ”du”, ”ditt” och ”din” i dessa Villkor.
1.2
För att få genomföra ett köp måste du ha rätt att ingå avtal, vilket innebär att du måste vara minst 18 år eller att du har vårdnadshavares godkännande att ingå avtal om köp. Köp som betalas med presentkort kan dock göras om du är minst 16 år gammal. Du måste också ha en giltig e-postadress och en leveransadress i Sverige.
1.3
Presentkortets giltighetstid är två (2) år från det datum det laddades. Därefter förfaller innestående belopp. Giltighetstiden för presentkortet framgår på det fysiska eller digitala presentkortet samt i köpbekräftelsen.
1.4
Presentkort kan laddas med ett valfritt belopp om lägst 130 kronor och högst 2000 kr per presentkort. Maxvärde per beställning är 8000 kronor (inklusive eventuella förpacknings- och fraktkostnader) och det maximala antalet presentkort som tillåts vid ett och samma köptillfälle är fyra (4) stycken.
1.5
Du kan köpa presentkort i samtliga Filmstadens biografer. Men även på Svenska Bios och Cinemascenens biografer och i våra återförsäljares fysiska butiker Pressbyrån, 7-Eleven, Coop, Willys, Hemköp, Circle K samt utvalda Direkten och ICA-butiker.
1.6
Du kan använda ditt presentkort för att betala hela köpesumman eller som delbetalning. Önskat belopp dras från kortet. Ett eller flera presentkort kan kombineras för att betala ett köp.
Du kan kontrollera saldot på ditt presentkort med Saldokollen eller i någon av Filmstadens, Svenska Bios och Cinemascenens biografer. För att se ditt saldo anger du ditt presentkortnummer som står på ditt presentkort (11 siffrig kod).
1.7
Presentkortet kan användas obegränsat antal gånger till dess pengarna på presentkortet är förbrukade.
1.8
Presentkortet kan inte betalas kontant. Presentkortet kan endast betalas med de betalsätt som närmare framgår under avsnitt 4 (Betalning och säkerhet).
1.9
Presentkortet kan inte lösas in mot kontanter, helt eller delvis.
1.10
Du får poäng på det du köper (din biljett och kioskinköp) när du använder presentkort som betalning, men du får inte poäng för köpet av själva presentkortet, dvs. för att ladda kortet.
1.11
Presentkortet är inte kopplat till en viss person och kan överlåtas till annan.
1.12
Presentkortet är en värdehandling som du bör vara aktsam om. Presentkortet ersätts inte för det fall giltighetstiden löpt ut eller kortet förlorats eller stulits.
1.13
Du får inte göra beställningar i företagssyfte, för kommersiell verksamhet eller som egenföretagare. Vi utfärdar inte kommersiella momsfakturor för företagsanvändning.
1.14
Dessa Villkor innebär inte någon överlåtelse eller upplåtelse av Filmstadens immateriella rättigheter till köparen av presentkortet eller annan tredje part. Du får inte använda, kopiera, ändra eller på̊ annat sätt hantera programvara eller annat material som hör till oss eller Filmstadens samarbetspartners, till exempel, men inte uteslutande, information och bilder som görs tillgängliga via Tjänsten.
1.15
Presentkort får inte användas för olagliga eller annars otillbörliga syften. Filmstaden äger rätt att neka köp av presentkort om det finns anledning att misstänka att presentkorten kan komma att användas för olagliga eller annars otillbörliga syften.
1.16
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa Villkor när så behövs, utan föregående meddelande. Men de Villkor som du godkänner vid tidpunkten för ditt köp gäller alltid för just det köpet. Eventuella ändringar som görs ingår i den senast versionen av dessa Villkor som finns publicerade på filmstaden.se. Sådana ändringar kommer att vara giltiga från och med den tidpunkt då du godkänner dessa Villkor, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
Då det alltid finns förbättringsmöjligheter så kommer dessa Villkor att justeras med jämna mellanrum. Kom därför gärna tillbaka till denna sida regelbundet för att hålla dig uppdaterad.
2. Priser och leveransavgifter
2.1
Alla våra priser som visas i Tjänsten specificeras med moms inkluderat. Dock så anges inte fraktkostnaderna utan dessa tillkommer senare under köpprocessen. För varje beställning som du gör kommer du att informeras om de gällande fraktkostnaderna samt den totala summan som du kommer debiteras innan ditt köp har behandlats. I kassavyn visas den totala kostnaden för ditt köp inklusive frakt.
2.2
Fraktkostnaden visas i kassavyn. En leveransavgift på 29 kr (inklusive moms) tillkommer per beställning som skickas via post.
2.3
Observera att priserna i Tjänsten kan skilja sig från priserna i våra återförsäljares fysiska butiker. En kostnad tillkommer på 5 kronor per presentkort vid köp av ett presentkort hos Pressbyrån, 7- Eleven och Direkten.
2.4
Vi kan då och då erbjuda kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden. Sådana erbjudanden gäller endast under den period som anges i samband med erbjudandet, och på de villkor som är direkt kopplade till det. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter såvida något annat inte uttryckligen anges i Tjänsten. För att kunna utnyttja ett erbjudande måste du fylla i kampanjkoden innan du slutför ditt köp. Det går att använda en kampanjkod per beställning.
3. Beställning och ingående av avtal
3.1
Samla de Varor du vill beställa i varukorgen med hjälp av knappen ”Lägg i varukorgen”. I varukorgsvyn kan du granska din beställning. Du kan ta bort Varor som du inte längre vill ha eller ändra din beställning innan du går vidare till kassan.
För att gå vidare med din beställning fyller du i efterfrågade uppgifter och klickar på knappen ”Till betalning”. När du sedan gör en beställning genom att klicka på knappen ”Betalning”, innebär det att du initierar processen för att ingå ett bindande köpeavtal med oss. Beroende på vilket betalsätt du väljer kan det krävas ytterligare steg för att slutföra betalningen.
3.2
Den beställning du har lagt utgör ett anbud och blir inte ett bindande avtal förrän vi har godkänt den. När vi godkänner din beställning skickar vi dig en orderbekräftelse per e-post där du hittar all relevant information om din beställning. E-postmeddelandet med orderbekräftelsen utgör vårt godkännande av din beställning och därefter har vi ett avtal.
3.3
Det kan hända att vi av olika skäl inte kan godkänna din beställning. Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna en beställning på grund av något 3.3.a juridiskt, 3.3.b kommersiellt eller 3.3.c driftmässigt skäl.
Det kan till exempel hända om den vara som du har beställt inte finns i lager, om vi har driftstörningar eller om vi misstänker att varorna beställs för att säljas vidare för kommersiella ändamål. Om vi inte kan godkänna din beställning meddelar vi dig så snart som möjligt efter att den automatiska e-postbekräftelsen har skickats. I dessa fall så kommer inte ett bindande avtal att ingås mellan oss och dig.
3.4
Om vi redan har tagit emot betalning för en beställning som vi inte godkänner, försöker vi återbetala det aktuella beloppet med samma betalsätt som du använde för att göra betalningen. Om återbetalningen av något skäl måste göras på annat sätt kontaktar vi dig för att genomföra den på lämpligt sätt.
3.5
När vi har börjat behandla din beställning är det inte möjligt att göra några ändringar i den. Detta inkluderar att ändra artiklar och leveransadress. Om du inte vill behålla de produkter du beställt kan du utöva din ångerrätt genom att följa anvisningarna i avsnitt 6 (Ångerrätt).
4. Betalning och säkerhet
De betalalternativ som du kan välja mellan för att betala för dina varor är Swish och kortbetalning. Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan. Beroende på vilket betalsätt du väljer kan ytterligare villkor tillkomma.
För att skydda dina kortuppgifter hanteras betalningen av en godkänd och certifierad betaltjänstleverantör. Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. Detta säkerställer att all information behandlas krypterad, så att varken vi eller andra kan komma åt dina kortuppgifter.
Om vi har anledning att misstänka bedrägeri har vi rätt att annullera transaktioner av säkerhetsskäl. Vi anmäler alla bedrägerier till polismyndigheten.
4.1 Kortbetalning
Du kan ange dina betalningsuppgifter då du gör beställningen genom att använda ett giltigt betalkort (MasterCard, VISA or VISA Electron). Köpesumman reserveras först på ditt konto, men de reserverade beloppet kommer inte att debiteras förrän varorna skickats. För betalkort ska kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskod/CVV-kod anges.
Filmstaden förbehåller sig rätten att kontrollera kredit- eller betalkortets giltighet och att det finns täckning för köpet. Dessa kontroller kan leda till att vi nekar köp.
4.2 Swish
För att betala med Swish behöver du ha Swish-appen och giltig e-legitimation som t ex. mobilt BankID installerat på din enhet. Debitering sker direkt vid köptillfället. För att slutföra din beställning ombeds du öppna Swish-appen och godkänna betalningen via e-signering.
5. Leverans
5.1
Vi levererar presentkort till personer som är 16 år eller äldre och vi levererar endast till adresser inom Sverige.
5.2
Leverans via e-post och sms (0 kr) sker inom 30 minuter.
5.3
Leverans via post når mottagaren inom 2–5 arbetsdagar från och med att din beställning tagits emot och behandlats av vår leveranspartner PostNord. Vid beställning under helgdag skickas beställningen nästkommande vardag. En leveransavgift på 29 kr tillkommer per beställning som skickas via post, inklusive moms.
5.4
Om din beställning ej anländer inom utsatt tid, ber vi dig att kontakta oss snarast möjligt. Vi kommer att undersöka vad orsaken till förseningen är och meddela dig om när din beställning förväntas levereras samt eventuella åtgärder vi ämnar vidta som ett led i att minimera effekten av den försening som skett. Om det skulle vara så att det förekommer en betydande risk för att att din beställning ej anländer inom en rimlig tid har du rätt att begära att avsluta avtalet med oss. Vi kommer då att återbetala dig för alla de varor som du betalat för men ej mottagit i enlighet med avsnitt 6 (Ångerrätt).
5.5
Vi ansvarar inte för utebliven leverans av presentkort till följd av att otillräcklig eller felaktig information har lämnats vid beställningen eller för försändelser som är beställda av personer som inte är innehavare av det betalkort som använts.
6. Ångerrätt
6.1
När du köper ett fysiskt eller digitalt presentkort på Filmstaden.se omfattas ditt köp av Lagen om Distansavtal (Lag 2005:59). Detta innebär att du har rätt till 14 dagars ångerrätt från den dag du tar emot din beställning.
Du utöver din ångerrätt genom att kontakta vår Kundservice där du meddelar oss att du önskar frånträda köpet (avtalet). Vänligen uppge ditt ordernummer som anges i köpbekräftelsen i din kontakt med oss. För att du ska kunna utnyttja ångerrätten måste meddelandet ha inkommit till oss innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut.
Du kan läsa mer om ångerrätt på Konsumentverkets hemsida.
6.2
Du har rätt att frånträda ditt köp utan att ange något skäl under förutsättning att presentkortet inte har använts, helt eller delvis.
6.3
En återbetalning sker genom samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med. Det innebär t ex. att vid ett kortköp återförs pengarna till samma kort. Du behöver uppge ett ordernummer för ditt presentkortsköp. Beloppet som återförs får aldrig överstiga det inledande första köpets totala belopp. Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att du vill frånträda ditt köp.
6.4
Du kan endast utöva ångerrätten för köp som gjorts på filmstaden.se. Köp av presentkort som gjorts i någon av Filmstadens, Svenska Bios och Cinemascenens biografer, eller hos någon av våra återförsäljares fysiska butiker omfattas inte av ångerrätten.
6.5
Filmstaden återbetalar inte fraktkostnader vid återköp av fysiskt presentkort.
7. Reklamation
7.1
Om du upplever att det är något fel på den vara du beställde kan du skicka in ett klagomål till oss. Vänligen kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig. När du kontaktar oss i ett reklamationsärende vill vi att du uppger ditt ordernummet, bifogar en bild på defekten om tillämpligt och att vänligast beskriva problemet. Det är viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt och inom en rimlig tid efter att du har fått kännedom om ett fel.
7.2
När vi har tagit emot ditt klagomål kommer vi att undersöka om vi kan acceptera din reklamation och i sådana fall hur vi kan avhjälpa felet. Vi avhjälper felet eller gör en omleverans om den åtgär du begärt är möjlig och kan vidtas utan att vi drabbas av oskäliga kostnader. Skulle avhjälpande eller omleverans inte bli aktuellt har du rätt att i stället kräva en återbetalning av köpet.
7.3
Om en vara du har fått är defekt och du upptäcker felet inom 14 dagar efter att du mottagit varan, kan du välja att följa instruktionerna i avsnitt 6 (Ångerrätt).
7.4
Om du inte har mottagit varan inom en tid som rimligen kan förväntas, vänligen kontakta vår Kundservice så snart som möjligt så hjälper vi dig på bästa sätt.
8. Vårt ansvar
8.1
Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att informationen i Tjänsten, såsom priser och produktbeskrivningar, är korrekt, fullständig och aktuell. Trots våra ansträngningar kan informationen ibland vara felaktig, ofullständig eller inaktuell. Vi är inte bundna av någon sådan information om det är rimligt att utgå ifrån att du förstod, eller borde ha förstått, att informationen var felaktig, ofullständig eller inaktuell.
8.2
Vi gör vårt bästa för att korrekt visa och beskriva egenskaperna av våra produkter i Tjänsten vad gäller färger och sammansättning. Hur färgen ser ut kan dock bero på din enhet. Om du inte är nöjd med varan du beställt kan du utöva din ångerrätt. Vänligen se avsnitt 6 (Ångerrätt).
8.3
Om en händelse inträffar som vi inte kan råda över eller inte rimligen kan förutse eller lösa, har vi inte längre någon skyldighet att uppfylla avtalet med dig. Exempel på sådana händelser kan vara myndigheters åtgärder eller underlåtelser, arbetsmarknadskonflikt, nya eller ändrade lagar och författningar, fackliga aktioner, allvarlig påverkan av allmän ordning, pandemier, epidemier, brand, naturkatastrof, sabotage, explosion, krig eller krigsfara och störningar i allmänna kommunikationssystem till följd av cyberattack. Om någon av dessa händelser inträffar så är vi inte skyldiga att ersätta dig för eventuella skador eller förluster. Vänligen observera att du som konsument alltid har rätt att häva köpet under sådana omständigheter.
9. Personuppgiftsbehandling
I samband med din användning av Tjänsten behandlar vi personuppgifter. Du kan läsa mer om vår behandling av personuppgifter i vårt Integritetsmeddelande. Där hittar du bland annat information om hur du som registrerad kan utöva dina rättigheter.
Swish
Vi stödjer Swish som betalningssätt i tjänsten. Filmstaden är inte inblandad i själva betalningen och dina personuppgifter hanteras mellan dig och Swish i enlighet med gällande lagar. Se Swishs Integritetsinformation för mer information. Du kan även kontakta Swish vid frågor.
10. Tvistelösning
10.1
Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa Villkor ska i första hand avgöras genom förhandling mellan Filmstaden AB och dig som kund. Om du har klagomål på någon av våra produkter eller tjänster, vänligen se avsnitt 7 (Reklamation).
Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på din begäran prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”). Mer information finns på www.arn.se. Tvisten kan även prövas av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.
10.2
Vi följer alltid bindande konsumentskyddslagar och har inte för avsikt att genom dessa Villkor utesluta eller begränsa några rättigheter du kan ha.
11. Ogiltighet
Om någon bestämmelse i dessa Villkor av domstol eller motsvarande tvistlösningsorgan bedöms vara ogiltig ska detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser i dessa Villkor.
12. Företagsinformation och kontakt
Filmstaden AB
Greta Garbos Väg 11–13, 169 86 Stockholm, Sverige
Organisationsnummer: 556035–1651
Kontakta Kundservice.
Version 2.1 Januari 2025