- Frågor och svar/
- Villkor och policies/
- Köpvillkor för Order to Seat
Köpvillkor för Order to Seat
Senast uppdaterad: för 3 månader sedan
1. Allmänt
På några av våra biografer har du som besökare möjlighet att beställa produkter som mat och dryck direkt till din plats via vår digitala bordsbeställningstjänst. Detta gäller endast ett förutbestämt urval av salonger, föreställningar och sittplatser. Genom att skanna QR-koden som finns i nära anslutning till din sittplats navigeras du till vår tjänst där du ser det aktuella produktutbudet och gör din beställning.
När vi säger ”Filmstaden”, ”oss” eller ”vi” så menar vi Filmstaden AB, org.nr. 556035–1651, Greta Garbos väg 11–13, 169 86 Stockholm, Sverige. Dessa villkor gäller när du gör en beställning från oss genom vår digitala bordsbeställningstjänst (fortsättningsvis kallad ”Tjänsten”). Genom att göra en beställning via Tjänsten godkänner du att vara bunden av dessa villkor.
2. Priser
Priserna i Tjänsten inkluderar moms i angiven valuta. I kassan, innan du slutför köpet, presenteras totalkostnaden för ditt köp, inklusive alla avgifter såsom leverans, expeditionsavgift och liknande.
3. Beställning och ingående av avtal
Lägg de varur du vill beställa i varukorgen genom att klicka på ”Lägg till”. I varukorgen kan du se hela din beställning och lägga till och ta bort varor. För att erhålla ett kvitto för din beställning behöver du fylla i de efterfrågade uppgifterna (din e-postadress). De personuppgifter som anges vid beställningen ska vara korrekt och avse den som beställer produkterna. Vi ansvarar inte för utebliven leverans till följd av att otillräcklig eller felaktig information har lämnats vid beställningen.
Genom att klicka på "Betala" lägger du ett bindande anbud att köpa produkterna i din varukorg. Beroende på vilken betalmetod du väljer kan fler steg behövas för att slutföra din beställning. Avtal om köp initieras via Tjänsten och ska anses ingånget när vi har bekräftat din beställning i orderbekräftelse eller, om detta sker tidigare, när du har påbörjat användning av din beställning.
Det kan hända att vi av olika skäl inte kan godkänna din beställning. Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna en beställning på grund av 1) operationella, 2) juridiska eller 3) kommersiella skäl. Det kan till exempel vara fallet om vi vid förberedelsen av din beställning upptäcker att varan saknas eller är skadad och vi inte har flera av samma vara i lager. Om vi inte kan godkänna hela eller delar av din beställning kommer vi att återbetala det aktuella beloppet med samma metod som du använde för att betala. Om en alternativ lösning för återbetalning av någon anledning behövs så kommer vi att kontakta dig.
Vänligen observera att alkohol endast får beställas och konsumeras av personer som är 18 år eller äldre. Eftersom det är svårt att bedöma en persons ålder, ber vi alltid om giltig id-handling när någon ser ut att kunna vara under 25 år. Saknas id-handling kommer servering vägras.
4. Betalning
I kassan presenteras de betalningsalternativ som är tillgängliga för att göra din betalning. De tillgängliga betalningsalternativen framgår nedan. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader och villkor tillkomma.
Om du har valt att ange din e-postadress i samband med din beställning får du ett elektroniskt kvitto skickat till den e-postadress som du angivit.
Om vi har anledning att misstänka bedrägeri har vi rätt att annullera transaktion av säkerhetsskäl. Vi anmäler alla bedrägerier till polismyndigheten.
Kortbetalning
Du kan ange dina betalningsuppgifter när du gör beställningen genom att använda ett giltigt betalkort. Debitering av ditt betalkort sker direkt. För betalkort ska kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskod/CVV-kod registreras. Filmstaden förbehåller sig rätten att kontrollera kredit- eller betalkortets giltighet och att det finns utrymme för att debitera beställningens värde samt att dessa kontroller kan leda till att vi nekar köp.
Betalning med Swish
Vi accepterar betalning med Swish. Om du är ansluten till Swish har du möjlighet att göra en betalning via Swish. Debitering sker direkt från ditt bankkonto. För att slutföra ditt köp ombeds du öppna Swish-appen och godkänna betalningen via e-legitimation, t ex. Bank-ID.
5. Leverans
När vi mottagit din beställning bekräftar vi detta genom att meddela dig direkt i Tjänsten. När din beställning är redo för leverans kommer vi ut med den till det stolsnummer som beställningen gjorts ifrån.
6. Medlemspoäng
Just nu kan vi inte ge poäng på köp som sker via Tjänsten. För att få dina poäng registrerade, vänligen skicka ditt kvitto till [email protected].
Poäng på köp erhålls enligt vad som närmare anges i Filmstadens medlemsvillkor.
7. Ångerrätt och reklamation
Om du ångrar ditt köp kommer alla betalningar du har gjort att återbetalas, förutsatt att du har rätt till återbetalning enligt nedan. Återbetalning kommer att ske med samma betalningsmetod som användes vid köptillfället. Detta innebär att vi sätter tillbaka köpesumman på samma kort som du använde vid köpet, eller det Swishknutna mobiltelefonnummer som köpet gjordes ifrån. Återbetalning sker senast 14 dagar från den dag då det fastställts att du har rätt till återbetalning. Om du inte har kvar ditt kvitto kan det gå bra att visa ett kontoutdrag istället, om det framgår vad du köpt.
Ångerrätt gäller endast under förutsättning att (i) produkten återlämnas i oskadat skick, (ii) du har inte brutit förseglingen på en produkt som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och (iii) att vi inte har påbörjat leveransen av den produkt för vilken du vill frånträda en beställning. Vänligen observera att ångerrätten inte gäller för varor som riskerar att försämras eller förstöras på kort tid, till exempel tillagade måltider som vi serverar från vår bistro och bar.
Du kan läsa mer om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida.
Om du upplever att din beställning, eller delar av din beställning, är felaktig ska du inom skälig tid efter det att du som köpare framställde ditt krav, men senast samma dag, reklamera produkten genom att ta kontakt med vår personal i kassan. Vi undersöker då att undersöka reklamationen och meddela dig om vi kan godta reklamationen och i sådana fall hur vi avhjälper felet, t.ex. genom omleverans, prisavdrag eller återbetalning. En eventuell återbetalning genomförs så snart som möjligt och senast inom 30 dagar från den dag reklamationen slutbehandlades.
8. Vårt ansvar
Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att informationen i Tjänsten, såsom priser, produktbeskrivningar och produktutbud, är korrekt, fullständig och aktuell. Trots våra ansträngningar kan informationen ibland vara felaktig, ofullständig eller inaktuell. Vi är inte bundna av någon sådan information om det är rimligt att utgå ifrån att du förstod, eller borde ha förstått, att informationen var felaktig, ofullständig eller inaktuell. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och prisändringar på grund av ändrade inköpspriser, förändringar i valutaläget eller ändrad momssats. Vi reserverar oss för att en vara kan vara slut i lager.
Vi är inte ansvariga för skada eller bristande fullgörelse till följd av strejk, eldsvåda, myndigheters handlingar eller underlåtenhet, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, fackliga aktioner, allvarlig påverkan av allmän ordning, pandemier, epidemier, driftstopp i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. Om någon av dessa händelser inträffar så är vi inte skyldiga att ersätta dina förluster eller skador. Vänligen notera att du som konsument i dessa fall dock alltid har möjlighet att säga upp avtalet.
9. Immateriella rättigheter
Din användning av Tjänsten innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts till dig. Du får inte använda, kopiera, ändra eller på̊ annat sätt hantera programvara eller annat material som hör till oss eller våra samarbetspartners (till exempel, men inte uteslutande, information och bilder som görs tillgängliga via Tjänsten) inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan.
10. Personuppgiftsbehandling
I samband med din användning av Tjänsten behandlar vi personuppgifter. Du kan läsa mer om vår behandling av personuppgifter i vårt Integritetsmeddelande. Där hittar du bland annat information om hur du som registrerad kan utöva dina rättigheter.
Swish
Vi stödjer Swish som betalningssätt i tjänsten. Filmstaden är inte inblandad i själva betalningen och dina personuppgifter hanteras mellan dig och Swish i enlighet med gällande lagar. Se Swishs Integritetsinformation för mer information. Du kan även kontakta Swish vid frågor.
11. Ändring av avtalsvillkor
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor när så behövs, utan föregående meddelande. Men de villkor som du godkänner vid tidpunkten för ditt köp gäller alltid för just det köpet. Eventuella ändringar som görs ingår i den senast publicerade versionen av villkoren på filmstaden.se. Sådana ändringar kommer att vara giltiga från och med den tidpunkt då du godkänner villkoren, det vill säga i samband med att du gör en ny beställning.
Då det alltid finns förbättringsmöjligheter så kommer villkoren att justeras med jämna mellanrum. Kom därför gärna tillbaka till denna sida regelbundet för att hålla dig uppdaterad.
12. Klagomål och tvistelösning
Om du har ett klagomål avseende någon av våra produkter eller tjänster, vänligen kontakta vår kundservice via den e-postadress som anges under avsnitt 14 (Kontakt & Support).
Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa villkor ska i första hand avgöras genom förhandling mellan Filmstaden AB och dig som kund. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på din begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Tvisten kan även prövas av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.
13. Ogiltighet
Om någon bestämmelse i villkoren av domstol eller motsvarande tvistlösningsorgan bedöms vara ogiltig ska detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser i villkoren.
14. Kontakt & Support
Om du vill komma i kontakt med oss når du oss enligt följande:
Filmstaden AB
Greta Garbos Väg 11–13, 169 86 Stockholm
Organisationsnummer: 556035–1651
Kontaktuppgifter Kundservice
E-post: [email protected]
Senast uppdaterad
2024/09/06