Svenska segrar, stjärnglans och spyor - vi summerar Cannes 2022
- Alexander Kardelo
- Erik Dalström
Filmfestivalen i Cannes avslutades i helgen med historiskt prisregn över svenska produktioner. Filmstadens utsände summerar en festival där stjärnglans, satir och spyor dominerade snacket.
Som med allt annat i världen har Cannes filmfestival fått ställa in och tänka om under de två senaste, pandemidrabbade åren.
Men i år var allt nästan precis som vanligt på den franska Rivieran när röda mattan rullades ut för några av filmvärldens största auteurer, Hollywood-eliten och de tusentals journalister som är nyfikna på några av filmårets kommande snackisar.
David Cronenberg bjöd på äckelfest, Tom Cruise tog oss till skyarna och inte mindre än tre svenskar gjorde succé med sina tävlingsfilmer.
Succé för svenskarna i Cannes
Först och främst: vilken jäkla skräll! Ruben Östlund, som för bara fem år sedan knep Guldpalmen med sin satiriska ”The Square”, kom tillbaka och roffade åt sig Cannes-festivalens finaste pris - igen!
Östlunds nya film ”Triangle of Sadness” är ännu en samhällskritisk komedi som lämnar publiken dubbelvikta av skratt - som ibland fastnar i halsen. Handlingen driver med skönhet, pengar och privilegier på ett väldigt Östlundskt sätt, och allting toppas med festivalens kanske mest omtalade scen - en 20 minuter lång spykavalkad som tagen ur en Monty Python-sketch. Väldigt äckligt... och väldigt roligt!
I rollistan syns bland andra Woody Harrelson, Harris Dickinson (”The King’s Man”) samt svenska Henrik Dorsin och Carolina Gynning. I höst möter ”Triangle of Sadness” sin svenska publik.
Tarik Saleh är den andra svensken att tilldelas pris på årets festival. Han vann för Bästa manus för sitt laddade spiondrama ”Boy From Heaven”, som hämtat inspiration ur John le Carrés romaner. Filmen utspelar sig på ett universitet i Kairo där en ung student luras in i en konspiration. Maktspel på hög nivå väntar när Saleh (”The Nile Hilton Incident”) återvänder med ännu en spännande historia på arabiska. Fares Fares hyllas stort för sin roll som statsanställd med mörka hemligheter, och alldeles välförtjänt tycker jag.
Årets tredje svenska hopp i Cannes var Ali Abbasi, tillbaka på festivalen där ”Gräns” vann pris år 2018. Den svensk-dansk-iranske regissören bjuder på en del riktigt obehagliga scener i sin verklighetsbaserade thriller ”Holy Spider”, om en seriemördare som spred skräck bland prostituerade kvinnor i Iran i början av 2000-talet. Inte heller den gick lottlös: skådespelerskan Zar Amir Ebrahimi (känd från ”Teheran tabu”) vann för sin roll som envisa journalisten Rahimi, som sätter upp en egen fälla för mördaren.
”Holy Spider” är en omskakande true crime-historia, och en milstolpe för iransk film enligt regissören själv: ”Nu finns det åtminstone en film där kvinnor faktiskt har kroppar. Där de inte sover med en sjal på huvudet”, sade Abbasi i sitt tacktal efter världspremiären.
Miller och Cronenberg roar och chockar
Satir, spioner och seriemördare - det är en salig blandning av gripande, tänkvärda, underhållande och ibland chockerande historier som ett par festivalveckor i Cannes kan bjuda på. Vi fick också ta del av en hel del stjärnglans.
I George Millers ”Tre tusen år av längtan” spelar Tilda Swinton en ensam kvinna som under en resa i Marocko möter på anden i flaskan. Som i en sanslöst snygg Aladdin-saga för vuxna får hon tre önskningar, medan anden (spelad av Idris Elba) berättar fantastiska historier ur sitt liv. På presskonferensen frågade jag Elba vad han själv skulle önska sig mest: ”Jag önskar att publiken ska ta med sig något viktigt från den här filmen” svarade skådespelaren. ”Och en elektrisk Ferrari”, skämtade han.
Body horror-mästaren David Cronenberg lovade (hotade?) att publiken inte skulle klara av mer än fem minuter av hans nya film, den dystopiska rysaren ”Crimes of the Future”. Viggo Mortensen och Kristen Stewart spelar huvudrollerna i en makaber noir-historia som utspelas i en nära framtid där mänskliga kroppar muterar och ingen längre känner någon smärta. En del grafiska operationsscener fick faktiskt en del journalister att lämna salongen, så detta är inget att rekommendera för känsliga personer…
Bäst i Cannes? Jag blev alldeles knockad av den belgiska krigsfilmen ”Rebel”, om en ung rappare som reser till Syrien för att strida för IS. Regisserad av duon Adil & Billal (”Bad Boys for Life”) är detta både en explosiv adrenalinkick och ett mycket starkt familjedrama med ett slut som skapar rysningar.
Jag föll också för ”EO”, en polsk roadmovie om en ledsen åsna på rymmen, skildrad med så mycket patos - och ett frenetiskt bildspråk som påminner om David Lynch eller Gaspar Noé.
Stjärnglans med Tom Hanks och Tom Cruise
Men det saknas inte heller breda , kommersiella och publikfriande storfilmer på en festival som denna. Cannes både invigdes och avslutades med en mycket populär Tom - först var det Tom Cruise som drog ner applåder när han premiärvisade ”Top Gun: Maverick”. En vild åktur med stor dos 80-talsnostalgi - och den kan redan nu ses på svenska biodukar!
Mot slutet av sista festivalveckan dök Tom Hanks upp på Croisetten och lät sig fotas med fans inför ”Elvis”. Filmen är en energisk rock&roll-biopic i Baz Luhrmanns regi, med en alldeles strålande Austin Butler i huvudrollen som Elvis Presley.
Högt och lågt, smalt och brett. Cannes filmfestival lyckas som alltid provocera, kittla fantasin och underhålla rejält. Håll utkik efter filmerna på biorepertoaren!
Här är vinnarna på Cannes Film Festival 2022
På lördagskvällen hölls den traditionella prisgalan. Efter närmare två veckor och fler än 20 tävlingsfilmer lyckades juryn (där bland andra Noomi Rapace ingick) att enas om hela elva vinnare. I några av kategorierna delades vinsten på två filmer vilket gör att ovanligt många priser delades ut - kanske ett tecken på ett ovanligt starkt startfält?
Värda att uppmärksamma är bland andra Park Chan-wook ("Old Boy") vars mysterium "Decision to Leave" har hyllats stort av pressen i Cannes, likaså Claire Denis med sin välgjorda thriller "Stars at Noon".
Bröderna Dardenne, festivalens veteraner, tilldelades ett specialpris för sitt varma drama "Tori and Lokita" om två unga flyktingar som ser efter varann i en hård värld.
Palme d’Or: “Triangle of Sadness” av Ruben Östlund
Grand Prix: “Close” av Lukas Dhont & “Stars at Noon” av Claire Denis
Specialpris på festivalens 75-årsjubileum: Jean-Pierre & Luc Dardenne, “Tori and Lokita”
Juryns pris: “Eo” & “The Eight Mountains”
Bästa skådespelerska: Zar Amir Ebrahimi, “Holy Spider”
Bästa skådespelare: Song Kang Ho, “Broker”
Bästa regi: Park Chan-wook, “Decision to Leave”
Bästa manus: “Boy from Heaven”
Camera d’Or: “War Pony” av Gina Gammell & Riley Keough