Så förändrade "The Matrix" science fiction-genren
- Alexander Kardelo
Ta det röda pillret. Följ efter den vita kaninen. Glöm allt du vet om världen du lever i. Återbesök den stilbildande klassikern "The Matrix" igen!
När Thomas Anderson vaknar upp i början av "The Matrix" är han en uttråkad hacker på jakt efter svar. Vad är "the matrix" som han inte kan sluta drömma om? Snart ska hela hans värld kullkastas och han förvandlas till Neo, hjälten som med stiliga martial arts-moves ska rädda mänskligheten från maskinernas våld.
Så börjar 90-talets kanske coolaste film, ett spektakulärt stycke sci-fi som döljer både djupa filosofiska lager och banbrytande effekter.
Will Smith tackade nej till att spela Neo
När Lana och Lilly Wachowski presenterade det första manuset till "The Matrix" var det ingen som riktigt fattade vad de ville göra. Det var mycket de ville få in: mytologi, zenbuddhism och frågor om identitet. De gillade noir-film, Hong kong-action och "2001: Ett rymdäventyr". Allt och lite till trängdes i en actionpackad historia.
Producenterna på Warner Bros hade svårt att hänga med. Will Smith tackade nej till huvudrollen efter en kaosartad pitch: "Dude, tänk dig typ att du är i ett slagsmål och du hoppar, men du stannar mitt i hoppet... Så sålde de in filmen", har Smith sagt.
Men Wachowskis gav sig inte. De hade redan bevisat att de kunde regissera med lådbudget-thrillern "Bound" (1996). Och studion visste att de behövde våga satsa på något annorlunda. Med 60 miljoner dollar i budget kunde de börja förverkliga sin dröm.
"Det var något jag aldrig hade sett"
Brad Pitt hann också tacka nej till huvudrollen. Leonardo DiCaprio ville inte göra en ny storfilm efter "Titanic". Det gick så långt att man erbjöd rollen till Sandra Bullock, med idén om att göra om Neo till en kvinna. Hon sa också nej.
Keanu Reeves stod inte högt på studions önskelista, men hans "maniska engagemang" (som Lana Wachowski kallar det) övertygade alla. Reeves minns det första mötet med regissörerna och berättar att han älskade filmens stora idéer och ambitioner:
– Jag åkte till Warner Bros studio för att träffa Wachowskis, angående manuset till "The Matrix". Det var spännande, för de hade skrivit något jag aldrig hade sett på film förut. Men också något som jag alltid hade väntat på, som skådespelare och som science fiction-fan, berättade han vid en fanträff för tio år sen.
– Deras manus hade allt: inspirationer från Philip K. Dick, anime, Kurosawa, Nietzsche, Buddha, Kristus... Så många teman, motsättningar, verkligheter, drömmar. Det handlade om ödet, om frihet, om slaveri. Det handlade om mytologi, filosofi, teknologi. Och om sanningen.
Både Keanu Reeves och Carrie-Anne Moss lade fyra månader på hård träning och kampsportslektioner för att klara av filmens mer fysiska scener. Att hitta Morpheus blev också en kamp i sig - cheferna från Warner hoppades på någon mer känd, som Schwarzenegger eller Val Kilmer. Till slut fick regissörerna sin vilja igenom, och Laurence Fishburne landade rollen. Han har beskrivit den mystiske karaktären som "Obi-Wan Kenobi och Darth Vader i en och samma person".
Mode och effekter som håller än idag
Keanu Reeves klumpiga Nokiatelefon avslöjar kanske "The Matrix" som en produkt av 90-talet, men i övrigt är denna science fiction-klassiker lika cool och visuellt hänförande idag som när den kom för 20 år sen. Läderdräkterna, de svarta kapporna, de ikoniska solglasögonen - filmens mode är lika tidlöst som de stora frågorna som ställs.
Specialeffekterna i "The Matrix" var något som aldrig tidigare skådats på bioduken. Mest omtalad blev "bullet time"-tekniken: Med många kameror runt omkring en skådespelare kunde man "frysa" tiden, samtidigt som kameran till synes rör sig runt karaktären. Detta visuella trick hade använts i reklamfilmer och musikvideos, men aldrig i en stor Hollywoodproduktion.
Med bullet-time, i kombination med stora fightsekvenser och hjältar som duckar undan skottsalvor, satte "The Matrix" ribban högt för actionfilmer i många år framöver. Än idag ser vi hur regissörer inspireras och låter kulor, kaststjärnor eller knivar flyga förbi kameran i slowmotion.
Men vad är "The Matrix" - egentligen?
På ytan handlar det om en virtuell verklighet, förslavade människor och jäkligt coola slagsmål. Under ytan kan man gräva i många lager och diskutera teman som identitet, spiritualitet och ödet. Ändlösa Youtube-videor och mängder av essäer analyserar "Matrix" ner i minsta detalj.
Och precis som Keanu Reeves nämner kan man hitta många påskägg och inspirationer. En av de tydligaste är William Gibsons roman "Neuromancer" från 1984. Det är en framtidsberättelse som handlar om en hacker, en mystisk kvinna och en virtuell verklighet kallad... matrix. "Neuromancer" startade den så kallade cyberpunkgenren - som kännetecknas av dystopiska världar och avancerad teknologi.
Wachowskis "The Matrix" lånar friskt av andra kända verk, från mangafilmen "Akira" och äventyrsboken "Alice i underlandet" till självaste Bibeln. Handlingen öppnar för intressanta diskussioner om tro och religion. Det blir inte minst tydligt när Neo framställs som den utvalde att frälsa världen - ett slags Messias.
En fjärde film är på väg
Biosuccén "The Matrix" följdes upp av "Matrix Reloaded" och "Matrix Revolutions", båda från 2003. Där fick Wachowskis vidareutveckla sin ambitiösa idé, medan Neo, Trinity och Morpheus fortsatte slåss mot agent Smith och maskinerna. Uppföljarna fick inte samma varma mottagande. Men trots det blev många glada av att höra nyheten om en fjärde film.
Keanu Reeves och Carrie-Anne Moss kommer att återvända i sina roller, och det ryktas om att en yngre skådespelare tar över som Morpheus. Den här gången kommer Lana Wachowski själv att skriva manus och regissera. Handlingen hålls hemlig, men hon ger iallafall en liten ledtråd om vart det är på väg.
– Många av de idéer som Lilly och jag utforskade för 20 år sen, om vår verklighet, är ännu mer relevanta nu. Jag är väldigt glad över att ha dessa karaktärer tillbaka i mitt liv och tacksam för ännu en chans att jobba med mina fantastiska vänner, kommenterade Lana Wachowski i somras.