Oscarsbelönade "Spirited Away" är tillbaka på bio
- Alexander Kardelo
Vad sägs om en älskad animerad klassiker till jul? Snart är Hayao Miyazakis Oscarsbelönade ”Spirited Away” tillbaka på bio, och det är en film som man nog aldrig kan se för många gånger.
Få filmer har blivit såna omedelbara klassiker som ”Spirited Away”. Den japanska anime-sagan vann Oscar för bästa animerade film, den hjälpte till att få ut Studio Ghibli i världen, och den är än idag den högst betygsatta animerade filmen på IMDb:s topp-250-lista. ”Spirited Away” är dessutom den mest framgångsrika filmen någonsin på bio i Japan, och petade ned ”Titanic” från tronen.
Regissören Hayao Miyazaki, mästeranimatören bakom flera älskade barnfilmer, hade egentligen tänkt gå i pension efter ”Prinsessan Mononoke” (1997). Planen var att lämna över stafettpinnen till en ny generation filmskapare från Studio Ghibli. Men han blev inspirerad när han såg en väns dystra tioåring, och så föddes idén till vad som skulle bli ”Spirited Away”. Miyazaki kom på att han aldrig hade gjort en film om och för tioåriga flickor, och ville skildra den speciella åldern när man är på väg att lämna barnlivet bakom sig:
”I vårt land erbjuds tioåriga flickor bara romantik och kärlekssagor, och när jag tittade på mina unga vänner var det inte alls vad som låg dem nära om hjärtat. Det var inte vad de ville ha. Så jag började fundera på om jag kunde göra en film där de kunde bli hjältar (…) Jag ville göra något enkelt, inte överdrivet. Om de tyckte det var spännande, och kunde känna igen sig, så hade jag lyckats.”
”Spirited Away” är en klassisk barnsaga, full av magi och äventyr. Inte konstigt att den jämförs med filmer som ”Trollkarlen från Oz” och ”Alice i underlandet”. Det handlar om en liten flicka som måste lösa problem i en förtrollad värld för att komma hem igen.
I likhet med regissörens andra filmer fanns det aldrig något manus. Miyazaki berättade i en intervju hur hans filmskapande är en organisk process: ”Jag har aldrig berättelsen färdig när vi börjar på en ny film. För jag har vanligtvis inte tid. Så historien utvecklas när jag börjar rita mina storyboards. Produktionen börjar kort därefter, medan storyboards fortfarande tas fram”, säger filmskaparen. ”Det är inte jag som gör filmen. Filmen skapar sig själv och jag har inget val än att följa med.”
Så fick både Hayao Miyazaki, och hans biopublik, komma ut på en fantastisk resa och lära känna de udda karaktärerna i spökenas rike, inte minst badhuset som Japans gudar besöker om natten.
Filmen börjar när tioåriga Chihiro och hennes föräldrar kör vilse i skogen. De flyttar och ska just besöka sitt nya hem för första gången, när de istället stöter på en underlig plats. Där finns mat i överflöd, och som Chihiro också ska upptäcka, massvis med mystiska varelser. Men Chihiros föräldrar förvandlas till grisar, och för att kunna rädda dem och ta sig hem igen, måste hon utforska andarnas märkliga värld och ta sig igenom diverse uppdrag.
På ytan är det ett fantasirik och hypnotiskt vacker film. Likt andra Ghibli-verk är det handritat och fullt av otroliga miljöer och platser. De är i sin tur befolkade av karaktärer, som känns mycket trovärdiga och realistiska, tack vare små träffsäkra detaljer och känslouttryck som regissören har belönat dem med.
Men under ytan finns mer att upptäcka, för den som är intresserad av att djupdyka ner i tematiken bakom ”Spirited Away”. Ett återkommande tema är konsumtion, vilket visar sig bland annat i karaktärer som glupskt trycker i sig mat i var och varannan scen. Flera av dem har dessutom glömt sitt förflutna, och även Chihiro riskerar att förlora sitt namn och sin identitet ju längre hon stannar i riket.
Det sägs att Miyazaki ville kommentera på ett samhälle där det japanska folket ägnar sig åt överkonsumtion och riskerar att glömma bort vilka de är. På ett sätt kanske ”Spirited Away” handlar om Japans identitet, och kampen att återfå sitt unika kulturella arv i en tid av globalisering och korruption. Budskapet, enligt många fans, är att inte glömma bort vem man är.
När Chihiros föräldrar upptäcker den öde byn för första gången, gissar de att det kan vara en nedlagd nöjespark, i stil med så många andra som byggdes men lades ner i efterkrigstidens Japan. Flera liknande spökstäder står nu tomma, som en symbol för just girighet och överkonsumtion. Andra menar att filmen tar upp vår rädsla för att känna tomhet, något som vi människor försöker bota genom att konsumera mera.
Filmen är onekligen full av stark symbolik, och det finns många fler lager att avtäcka med varje tittning. Som de allra bästa filmerna är mycket öppet för tolkning, och det är upp till tittaren vad man tar med sig från en oförglömlig film som ”Spirited Away”.
”Spirited Away” får nypremiär på bio den 21 december.