Michelle Yeoh – Krossar glastak och tänjer på gränser
- Linnea Åsfjäll
Stuntkvinna och actionhjälte, Miss Malaysia, balettdansös och ”Bondbrud” – Michelle Yeoh har och har haft många strängar på sin lyra. I rollen som Evelyn Wang i den mörka actionkomedin ”Everything Everywhere All at Once” fortsätter den 59-åriga superstjärnan att krossa glastak. Denna vecka har filmen premiär – ett ypperligt tillfälle att få djupdyka i Michelle Yeohs karriär.
Uppvuxen i Malaysia började Michelle Yeoh att arbeta som skådespelare på den kinesiska marknaden utan att kunna läsa språket. Hhon kunde ljuden, men inte alltid innebörden av orden. Vägen till kampsport kom via dansen, Michelle Yeoh dansade balett sen fyra års ålder och är utbildad vid Royal Academy of Dance i London. Hon såg snabbt likheterna mellan en koreograferad fight-scen och dans.
Efter att ha spelat en stereotyp kvinna i nöd i Hong Kong-actionfilmen ”The Owl vs. Bumbo” (1984), via ett manus hon alltså inte själv kunde riktigt läsa, fick Michelle Yeoh chansen att visa att hon också kunde göra action och ”ran with it” – hela vägen till Hollywood.
Resten skulle en kunna säga är historia.
Allt annat än en kvinna i nöd
Michelle Yeohs genombrott kom i actionfilmen ”Yes, Madam!” från 1985 där hon spelar huvudrollen, tillsammans med kampsportsproffset Cynthia Rothrock.
Michelle Yeoh krossar fortfarande glastak och tänjer på gränserna, både på och utanför den vita duken. Nu senast förstås i ”Everything Everywhere All at Once”, där även gränserna för universum tänjs.
Filmens regissörer och manusförfattare, Daniel Kwan och Daniel Scheinert (som även kallas rätt och slätt för ”Daniels”), hade till en början tänkt sig Jackie Chan i huvudrollen och Michelle Yeoh som motspelerska.
I en intervju med Kara Swisher, för The New York Times podcast “Sway”, berättar Michelle Yeoh:
“Så den ursprungliga idén var att jag skulle ha spelat Jackie Chans fru. Men då sa jag liksom – aldrig! Dröm vidare, kompis! Det kommer inte att hända.”
De två skådespelarna är faktiskt goda vänner sedan länge, då de arbetat på flera filmer tillsammans, inte minst under 90-talet.
En av dem är action-komedin ”Supercop” från 1992, den tredje delen i ”Police story”-serien med Jackie Chan. Michelle Yeoh bad då filmens regissör (och hennes vän), Stanley Tong, att lova henne att hon inte skulle bli ”den vanliga Jackie Chan-tjejen” – något som hon lyckades överträffa med råge.
I en intervju med tidningen Variety i år berättar Michelle Yeoh om ett av alla stunts i filmen som höll på att gå riktigt illa. I scenen ska Michelle Yeoh hoppa från en skåpbil och landa på motorhuven av Jackie Chans bil. När Michelle Yeoh hoppar ner på bilen är det meningen att vindrutan ska krossas, något som vid ett första försök inte sker. I stället glider Michelle Yeoh på motorhuven och en desperat Jackie Chan grabbar tag i hennes tröjärm, vilket gör att hon kan släppa ner sig själv på marken på ett mer kontrollerat sätt och undvika större skada. Samtidigt hoppar en stuntman efter henne för att försöka hjälpa till, men glider själv av bilen och faller så illa att han måste föras till sjukhus.
I samma film hoppar även Michelle Yeoh, med hjälp av en motorcykel, upp på ett tåg i rörelse. På grund av hennes blygsamma längd (163 cm) nådde hon inte ner till pedalerna och visste inte heller hur hon skulle stanna cykeln utan kastade sig i stället av den, berättar hon under en intervju hos ”Rosie” inför filmens premiär 1992.
Full fart framåt – fortfarande
Cool är bara förnamnet – som 59-åring berättar Yeoh att hon fortfarande gör alla sina stunts – ja nästan i alla fall …
“Jag menar, om någon frågar om jag kan hoppa från tredje våningen, ja då gör jag inte det längre”, berättar Michelle Yeoh för journalisten Kara Swisher, som tycker att det låter klokt.
I slutändan tackade ändå Jackie Chan nej till huvudrollen i ”Everything Everywhere All at Once”, och den gick lyckligtvis till Michelle Yeoh, vilket öppnade upp dörren för regissörerna ”Daniels” kreativitet.
”Så, vad de gjorde var att helt enkelt byta rollerna, vilket inte har gjorts förut i den här typen av film. Tänk på det! Det här är den första gången som du ser en äldre, asiatisk invandrarkvinna i rollen som superhjälte, som kan den här typen av kampsport. Det är vanligare med en ung person, det kunde ha varit en ung tjej, men för det mesta är det en äldre man som spelar dessa roller”, berättar Michelle Yeoh i podcasten ”Sway”.
Ännu ett glastak krossat, både på och utanför vita duken.
Det stora internationella genombrottet
Den film som skulle bana väg och göra det enklare för filmer med en helasiatisk skådespelarensemble, och även med tonvikt på en kvinnlig sådan, var förstås ”Crouching Tiger, Hidden Dragon” (2000). Under pressturnén för Bondfilmen ”Tomorrow never dies” från 1997, där Michelle Yeoh spelar en kinesisk agent, blev hon tillfrågad om hon kände till regissören Ang Lee och hade tid att träffa honom.
”Skojar du? Känner jag till regissören Ang Lee? Jag dyrkar marken han går på!” hade hon svarat.
Detta blev alltså startskottet för Michelle Yeoh i ”Crouching Tiger, Hidden Dragon”. Filmen gjorde internationell succé på en helt ny nivå i jämförelse med andra asiatiska filmer, den spelade till exempel in över 100 miljoner dollar bara på bio i USA och tog hem fyra Oscar-statyetter. Enligt regissören Ang Lee var idén med filmen att göra en ”Förnuft och känsla” (1995) med kampsport – ”en storydriven actionfantasi ledd av kvinnor”.
Det finns många av Michelle Yeohs filmer är väl värda att nämna. Utöver de actionfyllda komedier och thrillers hon gjort, så har hon även synts som den burmesiska politikern Aung San Suu Kyi i Luc Bessons ”The Lady” (2011), i Danny Boyles sci-fi-thriller ”Sunshine” från 2007 och Marvel-filmen "Shang-Chi and the legend of the ten rings" – för att bara nämna några.
Framåt kan vi se henne i James Camerons fyra(!) ”Avatar”-uppföljare, en uppföljare till blockbustern ”Crazy Rich Asians” (2018) och även som en av minionerna i kommande ”Minionerna: Berättelsen om Gru”.
Michelle Yeohs karriär är långt ifrån slut, ”det är den där ruschen som får en att fortsätta” har hon förklarat. Och kanske finns det även en lust att kontinuerligt bräcka kollegan och vännen Jackie Chan?
“Jackie smsade mig faktiskt och skrev ’Wow, jag hör fantastiska saker om din film (Everything Everywhere All at Once), visste du att ’Daniels’ kom till Kina för att pitcha mig den?’. Så jag svarade ’Yes. Your loss, bro!’”
”Everything Everywhere All at Once” har biopremiär på fredag den 20 maj.
Missa inte heller dessa filmer med Michelle Yeoh:
”Crouching tiger, hidden dragon” (2000)
Regi: Ang Lee
Otroligt vackert drama med fantastisk svärdkonst. En av Michelle Yeohs absolut bästa roller.
”Yes, Madam!” (1985)
Regi: Corey Yuen
Michelle Yeohs genombrott kom genom denna actionrulle tillsammans med Cynthia Rothrock. De spelar två poliskollegor som till slut kastar sina brickor åt sidan för att kunna fånga skurken.
”Supercop” (1992)
Regi: Stanley Tong
Det kan vara en persons åsikt, men Michelle Yeoh överglänser Jackie Chan i den tredje delen av ”Police story”-serien. Enligt DN:s Sebastian Lindvall har Jackie Chan ”aldrig haft en liknande kvinnlig motspelare sen dess”.
”Magnificent Warriors” (1987)
Regi: David Chung
Michelle Yeoh som Indiana Jones – behöver man egentligen säga något mer? Utspelar sig i 1930-talets Kina.