Inspelningen av ”Canceled” klar
- Emelie Nordborg
Efter fjolårets framgångar med “Feed” fick gänget bakom kameran och inte minst Joakim Lundell blodad tand. Nu jobbar de med nya filmer och vi på Filmstaden tittar till hur det går med de sista inspelningsdagarna av ”Canceled” som har biopremiär redan i slutet av augusti.
Inspelningen för “Canceled” började filmas i slutet av mars, och nu återstår efterarbetet innan den till sist når bioduken i slutet av augusti. Manuset har Joakim Lundell och Paolo Vacirca filat på sedan i slutet av november med viss inspiration av händelserna kring Margaux Dietz och frågeställningen hur långt man går i jakten på content.
När vi möter upp teamet på inspelningen är de i full färd att spela in viktiga scener i den kommande filmen och vi möter ett team som har vuxit in i rollen som filmskapare, trots att “Canceled” har ungefär lika kort inspelningstid som den första filmen ”Feed”.
Vi måste därför såklart fråga om de har lärt sig något av den förra produktionen.
Hur det känns när man filmar, redigerar i en buss intill inspelningsplatsen och klipper samtidigt allteftersom inspelningen fortlöper.
”Det blir kaos, hur man än gör det” konstaterar Joakim, och Paolo tillägger muntert "Så vi har bunkrat upp med kardemummabullar varje dag denna gång” och skrattar.
De känns peppade, och det är svårt att tro att de på allvar påstår att det har varit särskilt kaotiskt när vi ser ljud och kamera-crew röra sig lugnt och vant i den gamla byggnaden där de spelar in. Joakim tillägger även att den här filmen kan bli något händelserikare och rappare än ”Feed” för att underhålla publiken ännu mer.
Inspelningsplatsen är ett gammalt slott med anor från 1600-talet med ett stort renoveringsbehov. Dessutom är dess rykte vida känt för att vara just hemsökt. Denna vårdag i maj lyser solen igenom de stora dammiga fönstren och det är svårt att tro att platsen kan kännas kuslig. Men vädret växlar och de mörka molnen ramar in slottet och ger det en helt annan känsla för en stund.
Vi får låna skådespelarna Vincent Grahl och Klas Wiljergård i väntan på inspelning av deras scener. Vi slår oss ner i det enda rummet i slottet som faktiskt har en diskbänk, och iakttagandet blir en passus till att vi får veta att de har tidigt valt bort konceptet “diskbänksrealism” för denna film. Det är inte den typen av film de är här för att göra.
Vincent spelar filmens huvudrollsinnehavare Alex, som tillsammans med sin flickvän Lise har lyckats skapa ett framgångsrikt företag, ”Gone Ghosting”, som filmar spökjakter som de sänder online. Klas spelar teamets kameraman som har en viktig plats i berättelsen.
Vincent medverkade även i “Feed” och vi ber om jämförelser med den förra inspelningen. ”Det är väldigt annorlunda. Det är först och främst en helt annan typ av film i en helt annan miljö. Då filmade vi utomhus större delen, sena nätter och två veckor bara i vattnet. Och här är det ett skönt slott och vi kan gå hem relativt tidigt på natten.” säger Vincent.
Även Klas är rutinerad framför kameran efter medverkan i bland annat filmer som ”Min pappa Marianne” och ”En man som heter Ove”. Så vi spekulerar i om det finns någon skillnad mellan att spela in en film på det vanliga sättet, mot för att spela in och samtidigt redigera under inspelningens gång.
“Man får en större inblick i hur alla delar av produktionen hänger ihop, man jobbar tightare ihop och det är ett högre tempo”, konstaterar Klas och tillägger sedan att även maten här är enastående, vilket han får ett tydligt medhåll från Vincent.
Gillar ni själva skräckfilmer?
Vincent nickar engagerat och säger “En av de bästa skräckfilmerna enligt mig är “Barnhemmet”, den spanska, eller det är den bästa filmen överhuvudtaget”.
Klas skruvar på sig och funderar en kort stund innan han säger “Det är klart att jag har tittat mycket på skräck med vänner när man var yngre. Jag hoppade till så att popcornen flög när jag såg den gamla “Jurtjyrkogården”, men jag började till sist räkna ut var filmerna ville skrämma mig vilket gjorde det till en annan sak”.
Tror ni på det paranormala och har något hänt här i huset medan ni spelade in?
”Det är lite inspelningsutrustning som har försvunnit” men de båda konstaterar muntert att det är ett stort, stökigt slott med många rum så det är en logisk förklaring. Varken Vincent eller Klas tror på det paranormala.
Skulle ni säga att era rollkaraktärer kan klassas som skeptiker?
“Ja, definitivt" säger Vincent bestämt. Även Klas håller med om det gällande hans roll.
Innan vi lämnar teamet tar vi en titt i klippbussen, där de har kommit långt med färgsättning och effekter men det är hittills bara en grovskiss. Vi får se ett kort klipp som trots grovskissen lämnar en spänd stämning, så tydlig så att den går att ta på, i det lilla klipprummet.
Hur spännande det slutgiltiga resultatet blir kommer vi att få se på bio i slutet av augusti.