Den japanska skräcksuccén som skrämde slag på världen
- Alexander Kardelo
Tillsammans med "Ringu" var den japanska spökhusrysaren "Ju-On" något av det läskigaste man kunde se på bio eller stoppa i sin vhs-spelare för 20 år sen. Nu är skräcksuccén tillbaka på stor duk.
Har du hört talas om ”Ju-On”? Inte? Om vi säger ”The Grudge” istället? Nu kanske klockor börjar ringa och säkert minns du att ”The Grudge” är en remake som har ett japanskt original. Namnet har nog inte alla koll på men idag ska vi oavsett titta under huven på den asiatiska rysarsuccén ”Ju-On”, eller ”Förbannelsen - The Grudge” som den ju fick heta på svenska.
Precis som en annan japansk skräckfilmsklassiker, ”The Ring”, släpptes denna runt millennieskiftet, närmare bestämt 2002. Titeln ”Ju-On” kan i grova drags översättas till missunnsamhetens förbannelse (missunnsamhet eller agg som alltså översätts till ”grudge” på engelska).
Alldeles i början får vi veta att "när en person mördas i ett utbrott av ilska, bildas en stark förbannelse som sprids vidare till alla som besöker samma plats".
Titta, hon spökar!
Filmen börjar med den 23-åriga volontärarbetaren Rika som får i uppdrag att ta hand om en äldre kvinna i ett förfallet hus. Snart börjar hon höra mystiska ljud från huset och hittar en helsvart katt och en liten pojke, Toshio, i en garderob. Hon springer för att ringa socialtjänsten men hör ett mumlande från den äldre kvinnans rum. Inne i rummet ser hon plötsligt en mörk figur som hänger från taket medan den gör ett dödsrasslande ljud.
Rika kommer snart att få kämpa för sitt liv likt flera andra personer i filmen. När slutkrediterna rullar ligger vår ”body count” på 17 personer.
Den mörka mordiska figuren med långt hår framför ansiktet var en gång Kayako Saeki, en hemmafru som bodde i Tokyo som blev kär i sin högskoleprofessor. Efter att hennes man, Takeo, fick reda på affären, mördade han brutalt Kayako, deras son Toshio och till och med deras katt. Takeo blev senare själv mördad av sin sons ande.
Handlingen utspelar sig inte i kronologisk ordning, utan vi får även se andra som faller offer för den onda förbannelsen. Den lilla pojken och den långhåriga kvinnan dyker snart upp hos flera personer med kopplingar till samma hus. En efter en börjar de som har blivit märkta av förbannelsen att dö. De är inte säkra någonstans.
I en färsk intervju med Screen Daily minns regissören Takashi Shimizu tillbaka på hur han först kläckte idén till filmen, som väver samman flera skräckhistorier i en:
– Jag hade många läskiga historier som jag ville göra film av, men hade varken tid eller budget för att göra långfilm av dem alla. Sen kom jag att tänka på "Dekalogen", den polska serien med tio timslånga avsnitt, som behandlar olika relationer som man märker hör ihop. Det inspirerade mig till att sätta ihop en serie kortfilmer, som ett pussel.
Baserad på japanska skräckmyter
”Ju-On” och även ”Ringu” (”The Ring”) ledde till ett ökat intresse för skräck i japansk stil. Filmerna är kopplade till den japanska folktron om onryo ("hämndlysten ande"). Enligt tron är onryo andar som kan återvända till de levandes värld för att utkräva hämnd. De kan döda sina fiender och till och med skapa naturkatastrofer om de önskar. Allt i ett led att rätta till de oförrätter de lidit under livet. Folktron används ofta i japansk skräck, inte bara i ”Ju-On”-filmerna.
Även andra delar av historien kan kopplas till japansk folktro. Till exempel hörs ofta Toshios ande jama genom filmen, vilket indikerar att hans spöke smälte samman med den svarta katten som dödades samtidigt. Det kan hänföras till en gammal japansk legend där andarna från förlorade barn blir gatukatter. Intressant nog för svarta katter enligt japansk tro med sig tur, vilket står i stark kontrast till förbannelsen hänsynslösa natur.
Förbannelsen i filmen påminner också starkt om myten om Oiwa. Hon var en hemmafru som blev brutalt mördad av sin otrogna man och som återvänder för att hemsöka honom. Berättelsen är ganska komplicerad men i grova drag vanställer Oiwas bekanta henne genom att ge henne en förgiftad ansiktskräm så att hennes man ska skilja sig från henne. När fästmannen ser hennes ansikte planerar han att få henne våldtagen så han kan dra sig ur äktenskapet ”med hedern i behåll”.
Historien slutar med att Oiwa tar livet av sig. Enligt legenden ligger en förbannelse över hennes berättelse. Alla som återberättar den kommer att skadas eller dö.
Asiatisk skräck slår klorna i västerländsk kultur
Under hela 1980- och 1990-talen dominerades skräck i Hollywood till stor del av slasher-genren som var mycket våldsam med inslag av gore. Filmer som ”Fredagen den 13:e” och ”Scream” hörde till de populäraste.
”Ringu”, vars premiär i Japan ungefär sammanföll med ”The Blair Witch Project” i USA - vi pratar slutet på 90-talet - hjälpte tillsammans med ”Ju-on” att återuppliva genren genom att anamma en annan utgångspunkt för skräcken. I stället för rått våld på filmduken lämnade dessa filmer mycket mer till publikens fantasi. Förvridna ansikten och kroppar samt omänskliga ljud går före blod och slakt.
En stor del av behållningen ligger också i filmernas praktiska effekter. Takashi Shimizu tycker att det blir otäckare så:
– Det är inte så att jag ogillar CGI. Men när det handlar om skräckfilm, och man förstår att man ser CGI-effekter så är det inte längre läskigt. Då använder jag mycket hellre praktiska effekter, säger regissören.
Filmerna skapade ett globalt intresse för japansk skräck. Både ”Ringu” och ”Ju-on” fick amerikanska remakes. I motsats till många andra japanska filmer som fått amerikanska remakes blev dessa mycket populära bland publiken. Shimizu gjorde själv nyinspelningen "The Grudge" (2004) med Sarah Michelle Gellar i huvudrollen och engelska som huvudspråk, medan handlingen stannade kvar i Tokyo - i ett mycket snarlikt hus.
Den stora hajpen kring genren "J-horror" skapade något av en feed-back-loop. De som sett de amerikanska versionerna blev även nyfikna på originalen vilket ytterligare spädde på populariteten.
Nypremiär på Filmstaden den 8 november
I motsats till vad man kan tro är ”Förbannelsen - The Grudge” den tredje delen av Ju-On-serien. Filmen föregicks av två lågbudgetfilmer från 2000 vars berättelser fortsätter i denna uppföljare. Trots att det gått 20 år sedan ”Förbannelsen - The Grudge” hade premiär är den minst lika skräckinjagande som då.
Klassikern "Förbannelsen - The Grudge" visas på Filmstaden biografer tisdagen den 8 november. Köp biljetter till nypremiären här!