Allt du behöver veta inför The Batman
- Olle Östlund
Batmobilen, Pattinsons dräkt, Gothams estetik, Nirvana (!) och Matt Reeves inspirationskällor. Vi djupdyker i detta och lite till inför den hett efterlängtade biopremiären av storfilmen “The Batman”.
Batmans betydelse som superhjälte är massiv och karaktären är utan tvekan en av de mest inflytelserika och älskade inom genren. Den populärkulturella ikonen har varit ständigt återkommande på vita duken de senaste 40 åren och flera stora filmskapare har velat bidra med sin tolkning av den komplexa karaktären och den rika värld som omger honom.
Nu är det dags att återvända till Gotham City ännu en gång i ”The Batman”. Inför biopremiären den 2 mars så tittar vi närmare på vilka byggstenar som använts för att skapa en av de modigaste och mest ambitiösa tolkningarna av den mörke riddaren.
Gothams Kurt Cobain
Kraven på originalitet och visionärt tänkande är högt ställda för att rättfärdiga ännu en iteration av Batman. Ansvar vilar nu på ”Apornas planet”-regissören Matt Reeves axlar som ska förvalta Batmans arv och samtidigt bidra med något som känns nytt och unikt.
För att bryta sig loss från de tidigare filmerna och karaktärens klassiska ursprungshistoria som berättats så många gånger, vände sig Matt Reeves till Nirvanas framlidne sångare Kurt Cobain för inspiration. I en intervju med Esquire förklarar Reeves hur han närmade sig karaktären Bruce Wayne på ett unikt sätt:
– I början av manusskrivandet så lyssnade jag mycket på Nirvana och jag fastnade för låten ’Something in the Way’ (som kan höras filmens första trailer) som kom att bli en viktig del i skapandet av karaktären, förklarar Reeves och fortsätter:
– Jag tänkte: ’Hur kan jag porträttera Bruce Wayne på ett sätt som inte gjorts tidigare? Vad skulle hända om tragedin med Bruces föräldrar resulterade i att han drar sig tillbaka, och att vi inte vet vad han gör? Är det möjligt att han förvandlas till en egensinnig, hänsynslös drogmissbrukare?’ Som jag ser det så är han är en slags missbrukare, vars beroende är tanken på hämnd. Han är Gothams Kurt Cobain.
Batmans tidiga år
Förutom Nirvanas febriga toner så har stor inspiration hämtats från seriealbumet ”Batman: Year One” från 1987. Den legendariska serietidningsförfattaren Frank Miller introducerar här en ung och oerfaren Bruce Wayne under hans första trevande år som Batman.
I Reeves tolkning möter vi Robert Pattinsons dito som även han precis påbörjat sin karriär som Gothams maskerad hämnare. Efter två år på stadens gator börjar han sakta tappa fotfästet och verklighetsförankringen. Hans brottsbekämpande aktiviteter efter mörkrets intrång har förvandlat honom till en desillusionerad och okontrollerad nattvarelse, som för dagbok i hopp om att bibehålla förståndet.
Det är inte bara Millers tematik om Reeves låtit sig inspireras av, det finns även tydliga kopplingar mellan ”The Batman” och seriealbumets grafiska utformning.
På tecknaren David Mazzucchellis klassiska originalomslag från 1987 avbildas Batman mot en blodröd bakgrund. När Matt Reeves gav alla fans en sneak peak utav ”The Batman” under 2020 års DC Fandome återfanns samma röda färg i Batman-loggan och filmens teaserposter. Sedan dess har den färgen funnits med som en röd tråd (no pun intended) i allt material kopplat till filmen.
Robert Pattinsons Bruce Wayne – från playboy till ensamvarg
Ett år tidigare, när det offentliggjordes att Robert Pattinson skulle spela Batman, delades fansen i två läger. Ena delen jublade, den andra var mer bekymrad. Hur skulle snubben från Twilight någonsin kunna porträttera en av världens mest älskade superhjältar? För regissören och manusförfattaren Reeves hade det hela en enkel förklaring:
– De som var exalterade för valet hade sett Robs filmer efter ”Twilight”. Jag förstod att de människor som var mindre förtjusta inte hade sett Robs filmer efter ”Twilight”.
Faktum är att Reeves skrev rollen med Pattinson i åtanke. Efter att ha sett honom i bröderna Safdies indiefilm ”Good Times” från 2017 kunde han inte tänka sig någon annan skådespelare i rollen.
– Min Batman var tvungen att ha en inre ilska och uppfattas som farlig och oberäknelig. Jag ville att man skulle känna hans desperation. Jag fastnade helt och hållet för Rob efter att jag såg ”Good Times”, men hade då ingen aning om han skulle vara intresserad av rollen!
Till Reeves stora lycka visade det sig att Pattinson varit ett stort Batman-fan sedan barnsben. Han delade även Reeves vilja att göra en mörkare och mer skoningslös tolkning av karaktären.
Den Bruce Wayne vi möter i ”The Batman” har inte tid för spel för gallerierna, playboy-fasoner, snabba bilar och glammiga fester. Familjeföretaget är i spillror och han står på randen att förlora sin förmögenhet. Pattsinson har själv beskriv sin tolkning av Bruce Wayne som en ensamvarg och ”en ung man som bara vill vara Batman”.
Batmobilen och Batmandräkten
Att Bruce Wayne porträtteras som en ensamvarg tar sig även i uttryck i filmens produktionsdesign. Reeves förklarar tanken bakom Pattinsons best till Batmobile:
– I Nolans filmer konstruerades Batmobilen som tank, vilket var en briljant idé. I vår film har Bruce Wayne inte tillgång till samma arsenal av gadgets. Han har därför skapat en egen bil, sammansvetsad med delar från olika fordon. I kontrast till de äldre filmerna kan man se att Batmobilen är en bil i vår film, men det är en muskelbil. En muskelbil som han har byggt själv.
Samma princip gäller för den nya Batmandräkten. Känslan är att dräkten är en prototyp, att den fortfarande är under produktion och att Bruce själv sytt ihop olika delar nere i sin Batcave.
Superhjälten blir detektiv
Matt Reeves började göra film redan som 8-åring, han upptäckte tidigt en dragning till mysterium och det fördolda. Innan han slog igenom på bred front med hyllade ”Apornas planet: Uppgörelsen” (2014) och ”Apornas planet: Striden” (2017) så gjorde Reeves sig ett namn inom skräck- och thrillergenren med mockumentären ”Cloverfield” (2008) och ”Let Me In” (2010) - en remake på Thomas Alfredssons film efter John Ajvide Lindqvists klassiker “Låt den rätta komma in”.
Det finns tydliga spår av hans skräckfascination i ”The Batman”. Filmen är konstruerad som en deckare och handlingen drivs framåt som en polisutredning. I centrum står jakten på en seriemördare, Paul Danos The Riddler, som gäckar Gothams polisväsende med chiffer, krypterade meddelanden och gåtor.
Reeves förlitar sig på klassiska skräckkomponenter för att skapa effekt. Skuggor, mörker och det som tittaren inte kan uppfatta med blotta ögat spelar en stor roll i filmen. Själv menar han att den viktigaste ingrediensen för att skapa spänning på vita duken är våra hjärnor:
“Biopublikens fantasi är det mest effektiva verktyget för att skapa rädsla och fruktan.”
Klassiska karaktärer i ny tappning
Danos gestaltning av karaktären är skräckinjagande. De gemensamma nämnarna med Jim Carrey i limegröna spandexdräkt i 1998 års ”Batman Forever” är näst intill obefintliga. Likheterna med David Fincher-filmerna ”Se7en” och ”Zodiac” är desto fler. Stämningen är mer noir än superhjältefilm.
Batman ställs inte bara emot The Riddler. Spåret av kryptiska ledtrådar leder Batman ner i Gothams undre värld. Här stöter vi på kända karaktärer som Carmine Falcone och Oswald ’The Penguin’ Cobblepot som tillsammans bedriver ljusskygga aktiviteter från en underground-klubb.
Precis som Paul Danos The Riddler, liknar Colin Farrells gestaltning av the Penguin ingenting biopubliken har sett förut. Ansiktsproteser och en fatsuit-dräkt i kombination med en bred New Jersey-dialekt gör Farrell helt oigenkännlig.
Men Gothams mörke riddare är inte ensam i sin kamp mot orättvisorna i Gotham. Där finns också Selina Kyle a.k.a. Catwoman, en ung företagsam kvinna med en egen agenda och en egen längtan efter hämnd. Zoë Kravitz levererar ett porträtt som kommer få filmhistoriens övriga kattkvinnor att få ståpäls.
Bygget av Gotham City
Estetiskt sätt så har Gotham City har aldrig känts så hotfullt. Regnet öser ner konstant. Reeves bygger upp en stad som är bortom räddning. Laglöst och genomkorrupt.
För att förverkliga detta har han lånat de bästa delarna från tidigare Batman-filmer. ”The Batman” är en mix av Nolans och Burtons filmer, en slags gotisk realism. Michael Giacchino majestätiska originalmusik ekar över gatorna och förhöjer denna känsla.
Staden fångas på ett vackert sätt genom filmfotografen Grieg Frasers lins. Den noggranna bildkompositionen gör att varje bildruta ser ut som en tavla. Bilderna växlar mellan extrema närbilder på karaktärerna till vidsträckta vyer över den fiktiva staden, vilket skänker en känsla av intimitet och storslagenhet på samma gång. Fraser som även ansvarig för filmfotot på ”Dune”, fjolårets vackraste film, är en mästare på detta.
Noggrannhet finns inte bara i filmfotot. Rapporter från inspelningen gör gällande att Reeves var besatt av att fånga scener på ett speciellt vis och att skådespelarna kunde tvingas göra över 50 tagningar för en scen. Allt för att försäkra sig om att hans vision skulle leva upp till de tuffa kraven som ställs en Batman-film.
”The Batman” har biopremiär den 2 mars. Köp dina biljetter här!