Wes Anderson bjuder på filmmagi för hundälskare

torsdag 3 maj 2018
  • Patrik Linderholm
Wes Anderson bjuder på filmmagi för hundälskare

Vi mötte Wes Anderson när han öppnade filmfestivalen i Berlin med sin nya film ”Isle of Dogs”.

Hundarna tog över i den annars björnfyllda filmfestivalen i Berlin när Wes Anderson och hans flock tog över under den ärorika festivalens första dag. Hans senaste alster, den stop motion-animerade ”Isle of Dogs”, var festivalens öppningsfilm – och inledde festivalveckan minst sagt med bravur.

”Isle of Dogs” utspelar sig i ett futuristiskt Japan där vi får följa historien om ett samhälle styrt av den hundhatande borgmästaren Kobayashi som vill bannlysa alla hundar till en ö av sopor i rädsla för den annalkande ”hundsnuvan”. Samtliga hundar skeppas över de kommande månaderna över till den sopbelagda ön – så även Kobayashis brorson Ataris trogna följeslagare Spots. När Atari ger sig ut på ett räddningsuppdrag för att ta hem sin fyrbenta vän dras en stor cirkus igång full av rebellsugna ungdomsgrupper, mordiska robothundar och politiska korruptioner.

Den annars relativt världsfrånvända regissören är här oväntat politisk i sin skildring. Hans berättelser brukar sällan sträcka sig utanför deras säregna lilla värld som auteuren skapat, men här finns en historia som bottnar i dagens samhällsklimat med flyktingströmmar och immigrantpolitik. Anderson själv kommenterade det politiska budskapet i filmen under presskonferensen i Berlin.

– Från början var det politiska en ren fantasiprodukt och hade egentligen inget med Japan att göra. Detta skulle kunna utspela sig var som helst, när som helst. Men under tiden när vi jobbade på filmen ändrade sig världen. Verkligheten gav oss ny inspiration som vi använde i manuset. Och plötsligt kändes det som filmen låg helt rätt i tiden. När jag skriver manus har jag aldrig allt i huvudet redan från början, det är snarare så att jag letar efter vad filmen ska vara. Oftast är det först när man sätter samman allting som samtidsspegeln träder fram.

Filmens starkaste kort ligger dock i det fenomenala bildspråket och det minutiösa animationsarbetet. Detaljrikedomen i Wes Andersons vanliga spelfilmer är en fröjd för ögat – och när regissören som här får tillfälle att skapa sin egen värld bit för bit, hårstrå för hårstrå, bildruta för bildruta – då blir det inget annat än en perfekt symbios. Att filmskaparen hämtat inspiration från den japanska animationsmästaren Hayao Miyazaki gör inte saken sämre. Anderson berättar själv att han fastnade för Studio Ghibli-legendaren under arbetet med hans förra animerade film ”Fantastic Mr. Fox”.

– Miyazaki var en stor inspirationskälla – han jobbar med de små detaljerna och tystnad. Med hans filmer får man natur, vilopauser och ett slags rytm som man sällan hittar i den amerikanska animationstraditionen.
Anderson berättar också att han inspirerats mycket av en annan av Japans främsta filmskapare, nämligen Akira Kurosawa.

– Vi ville med den här filmen visa vår kärlek till den japanska filmen och i synnerhet Akira Kurosawa. Inför ”Isle of Dogs” inspirerades vi mest av hans råa stadsfilmer som ”Himmel och helvete” och ”Den berusade ängeln”. ”Isle of Dogs” är vår fantasiversion av Japan som förhoppningsvis också ska kännas autentisk. Vi ville att det skulle kännas som en poetisk version av en stad, lite utomjordiskt och romantiskt, säger Anderson.

Som vanligt har regissören fått med sig en imponerande rollista till sitt projekt. Med på tåget finns Anderson-favoriter som Bill Murray, Jeff Goldblum, Tilda Swinton och Edward Norton. Bland nykomlingarna finner vi bland annat Bryan Cranston, Scarlett Johansson, Greta Gerwig och Liev Schreiber – samt den japanska delen av rollistan som inkluderar bland annat Koyu Rankin (som gör rösten till unge Atari), Kunichi Nomura och Yoko Ono. Alla bidrar de fenomenalt till den oerhört varierande rollfigurslistan – och Anderson själv kan inte låta bli att hylla sin flock av röstskådespelare.

– Det är en drömuppställning. Antingen är det skådespelare som jag har jobbat med tidigare, eller har älskat sedan länge. Och en fördel med att göra animerad film är att ingen skådespelare säga ”tyvärr, jag är inte tillgänglig”. Man kan göra röstpålägg var som helst, det finns inga ursäkter.