Vi summerar Cannes 2018

måndag 21 maj 2018
  • Kim Nilsson
Vi summerar Cannes 2018

Ridån har gått ned för årets filmfestival i Cannes. Vi summerar den franska filmfesten i fem punkter.

Filmerna
Trots ryktet om att årets upplaga innehöll få intressanta inslag blev flera filmer unisont hyllade av publik och kritiker. Nadine Labakis ”Capharnaüm” visades sent, men fick festivalens längsta stående ovation på galavisningen. Dramat om fattiga barn och papperlösas utsatta situation i Beirut kan bli en snackis utanför festivalen och det går redan Oscarsrykten. Lee Chang-dongs täta ”Burning” fick den högsta kritikerpoängen någonsin i Screen Dailys enkät. En oväntad och fascinerade film, baserad på en novell av Haruki Murakami. Och det går självklart inte att glömma ”Solo: A Star Wars Story” som hade storslagen röda mattan-premiär och en lika storslagen fyrkerishow på galafesten på kvällen.

Vinnarna
Festivalens finaste pris, Guldpalmen, gick till Japanska Hirokazu Koreedas överraskande familjedrama ”Shoplifters”. En gripande film som fick goda recensioner. Spike Lees ”BlacKkKlansman” var regissörens roligaste film på länge, men var också en politisk käftsmäll som resulterade i juryns stora pris, festivalens nästa finaste. Det snackades mycket om svenska filmen ”Gräns” som hade tidig premiär. Den överraskande och förtrollande filmen, baserad på John Ajvide Lindqvists novell, tog sedan hem det mest prestigefyllda priset i sidosektionen Un Certain Regard.

Skandalerna
Lars von Triers våldsamma ”The House That Jack Bulit” retade gallfeber på publik och kritiker. Över 100 personer rapporterades i medier ha lämnat galapremiären på grund av det sadistiska våldet i filmen, men lika många tyckte att filmen var roligare än hemsk. När dokumentären om sångerskan Whitney Houston hade premiär fick vi veta att den avlidna artisten hade blivit utsatt för sexuella övergrepp när hon var ung. Skådespelerskan Asia Argento bröt den glamourösa stämningen på avslutningsgalan när hon berättade att producenten Harvey Weinstein hade våldtagit henne i Cannes 1997.

Jämlikheten
82 kvinnor i filmbranschen, med Cannesjuryns ordförande Cate Blanchett och regissören Agnés Varda i spetsen, gjorde ett uttalande på röda matten om att det krävs hårt arbete för jämlika förhållanden i filmbranschen och i utbudet i Cannes. Sveriges kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke var en av huvudpersonerna i ett seminarium om hur vi går vidare efter #Metoo-rörelsen. Svenska filminstitutets vd Anna Serner hotade med att öronmärka pengar till kvinnliga regissörer om den svenska filmbranschen inte blir mer jämställd.

Stjärnorna
Adam Driver medverkade i två uppmärksammade filmer: Spike Lees ”BlacKkKlansman” och avslutningsfilmen ”The Man Who Killed Don Quixote” av Terry Gilliam. Sångerskan Vanessa Paradis hyllades för sin starka insats i tävlingsfilmen ”Knife + Heart”, en kitschig thriller i gayporr-världen i slutet av 1970-talet. Skådespelerskan Riley Keough blev brutalt lemlästad i von Triers ”The House That Jack Built” och var katalysatorn för handlingen i den mystiska tävlingsfilmen ”Under the Silver Lake” av David Robert Mitchell.