Vi har träffat Ellen Lewis – casting director på Killers of the Flower Moon
- Alexander Kardelo
Regissören Martin Scorsese hyllas välförtjänt för sin episka dramathriller, "Killers of the Flower Moon". Som alltid är rollistan fylld av fantastiska skådespelare - från gamla favoriter som Leonardo DiCaprio och Robert de Niro till det kritikerrosade stjärnskottet Lily Gladstone.
Rollbesättningen har han Ellen Lewis att tacka för. Hon har arbetat med casting i Hollywood sedan 1980-talet och har varit inblandad i många av Scorseses filmer från "Maffiabröder" (1990) och framåt. Vi har pratat med henne om hur processen går till.
-Mitt arbete börjar, som alltid med en Scorsese-film, så fort det ser ut som om han ska regissera något nytt. Det är aldrig säkert att det kommer bli av. Marty börjar arbeta med en manusförfattare och med en producent, och sen är jag nästa person han ringer. Rollsättningen börjar väldigt, väldigt tidigt. Manus är inte nödvändigtvis färdigt.
I "Killers of the Flower Moon" spelar Leonardo DiCaprio den osympatiske Ernest Burkhart, som uppvaktar ursprungsamerikanen Mollie.
Filmen ändrade fokus något under produktionen, bland annat fick relationen mellan de båda en mer framträdande roll, men Mollies roll var alltid väldigt viktig för historien. Hon spelas av Lily Gladstone (känd från bland annat "First Cow"), som blivit välförtjänt hyllad för sin tolkning.
Liksom många andra skådespelare i filmen är Lily Gladstone ett resultat av samarbetet med en annan rollsättare, Renee Haines. Haines specialiserar sig på just ursprungsamerikaner och började rekommendera filmer för Ellen Lewis att kolla in.
-Som så många andra människor blev jag väldigt tagen av Lily Gladstone. Hon var exceptionell, berättar Ellen Lewis.
Osage-folket har en central roll i filmen och en stor del av rollsättningen skedde i Oklahoma, i trakterna av Osagenationen.
-Det kom omkring 2500 ursprungsamerikaner till vår öppna audition. En fantastisk upplevelse. Det var lång väntan men folk var så glada över att vi var där, och att filmen skulle göras.
Mycket av arbetet med "Killers of the Flower Moon" skedde under pandemin. Var det stor skillnad på processen, jämfört med vanliga fall?
-Varje film som jag gjort med Martin Scorsese, och jag har gjort dem ett bra tag, handlar om att skapa en ny värld. Jag som rättsättare ska förhoppningsvis hjälpa honom fullfölja den visionen.
-Jag kunde rollsätta "Kundun" med enbart tibetanska människor. Ingen av dem hade agerat tidigare. Det var en stor utmaning i att skapa den världen. När vi gjorde "Silence" åkte jag till Japan. Vi träffade fenomenala skådespelare. Många av dem pratade inte ens engelska, men de lärde sig de engelska replikerna utantill. Det var en väldigt intressant upplevelse. Varje film är utmanande på sitt sätt. Jag blir lite nervös varje gång.
-Med "Killers of the Flower Moon" var vi mitt i en pandemi. Jag fick ringa agenter över hela södra USA, och möta skådespelare via Zoom. Det blev till oerhört stor hjälp. Jag tror inte att jag hade varit lika effektiv eller kunnat träffa lika många om jag hade behövt sitta i en bil och köra från plats till plats.
Trots utmaningarna som kommer med jobbet ibland, är det tydligt att Ellen Lewis gillar sitt jobb.
-Det vi rollsättare gör är väldigt viktigt, och många gånger förbisett. Men jag älskar det. Jag älskar det fortfarande efter alla dessa år.