Venedigs filmfestival 2017
Jonna och Erik sammanfattar årets festival, klicka på bilden ovan för att se inslaget.
Årets filmfestival i Venedig har tagit slut. 21 filmer från hela världen, av närmare 200 visade, tävlade i huvudkategorin inom vilken åtta priser delades ut. Vi har sett några av verken och de har fått oss att gråta, skratta, vi har blivit förskräckta, förundrade, arga och hänförda.
Guldlejonet gick dett aår till Guillermo Del Toros vackra vuxensaga The Shape of Water, medan manuspriset välförtjänt gick till av Martin McDonagh för den mörka komedin Three Billboards Outside Ebbing Missouri. Silverlejonet för bästa regi hamnade hos franska nykomlingen Xavier Legrande för Custody. Den enda kvinnan att ta emot pris i huvudtävlingen var Charlotte Rampling, som vann ett lejon för bästa kvinnliga skådespelerska för sin gestaltning i Hannah.
Ett år då filmfestivalens jury för sjätte gången under sin 74 åriga historia leddes av en kvinna - Annette Bening, var det bara ett av 21 bidrag som hade en kvinnlig regissör: Angels Wear White av Vivian Qu.
På frågan om varför det ser ut så här 2017, svarade festivalchefen Antonio Barbera i en intervju med filmmagasinet Variety att när han och de övriga i urvalskommittén arbetar så ser de filmerna utan att veta upphovspersonen och att han inte kan se hur man skulle kunna kvotera inom kultur, men han medger att det är en väldigt ojämn könsfördelning.
Mycket finns således kvar att göra för jämlikheten i det stora utbudet, varför det är extra kul med kvinnlig framgång i underkategorin Horizon där bästa film blev Susanna Nicchiarellis Nico, 1988 om Velvet Undergrounds sångerska Nico.
Kritikerveckan är en avdelning av festivalen som för 32:a året premierar lovande debutanter. Hela fem av sju bidrag stod kvinnliga filmskapare bakom och publikpriset vanns i år av Natalia Garagiola för hennes Hunting Season, medan danske Annika Berg tog hem the Verona Film Club award med sin punkiga och högt lovordade pussypower-dokumentär Team Hurricane.
Hektiska filmfyllda dagar är nu slut, mattan har rullats in och stjärnor flugit hem. Lugnet har lagt sig över lagunen och kvar finns endast sorlet av Venedigs vattenskalpande vardag.
Det är ett tag kvar till kommande galasäsong, men racet inför har precis börjat på allvar. Det blir onekligen en spännande tid framöver för vinnarfilmen The Shape of Water, med tanke på att Guillermo del Toros två landsmäb Alfonso Cuarón (Gravity) och Alejandro Gonzáles Iñárritu (Birdman) gick vidare efter Venedig och vann ett antal Oscar med sina filmer. Alla goda ting är tre sägs det och om det stämmer även här återstår att se.
Jonna Vanhatalo och Erik Dalström