Världssopranen Malin Byström som Donna Anna i Mozarts ”Don Giovanni”!
- Klas Freund
*Den 29 oktober 1787 uruppfördes Mozarts ”Don Giovanni” i Prag. Enligt en dåtida tidningsnotis i Wien ”dirigerade Herr Mozart personligen verket, som möttes med jubel av den talrika publiken”. 232 år senare fortsätter jublet i hela världen med oförminskad styrka!
Tillsammans med sin geniale librettist, den italienske författaren och poeten Lorenzo Da Ponte, komponerade Mozart de tre odödliga mästerverken ”Figaros bröllop”, ”Don Giovanni” och ”Così fan tutte”.
”Från och med uvertyren till ’Don Giovanni’, som är ett koncentrat av dramat, har Mozart dess anda helt i sin hand”, skrev den franske tonsättarkollegan Charles Gounod träffande (vars ”Faust” vi nyligen kunde se på Filmstaden). Det sägs att den högdramatiska uvertyren komponerades på en dag och blev färdig strax innan ridån gick upp!
Fyrtio år efter uruppförandet av ”Don Giovanni” berättade Mozarts änka Constanze att maken hade värdesatt denna opera högst av alla sina sceniska verk.
Under vistelsen i Prag våren 1787 lär Da Ponte, medan han författade librettot, ha erhållit vissa goda ”råd” beträffande handlingen om en förförares uppgång och fall av ingen mindre än den åldrige Giacomo Casanova! Han var vid den tidpunkten i denna kulturella metropol anställd som bibliotekarie hos en rik adelsman.
1813 fick ”Don Juan” (som verket då kallades både här och utomlands långt in på förra seklet) sin svenska premiär på det Gustavianska operahuset i Stockholm. 1929 ägde i den nuvarande byggnaden ett unikt, stjärnspäckat gästspel rum från Wiener Staatsoper med bl a den lysande Elisabeth Schumann som Zerlina i ”Don Juan”.
Fyra år efter Sverige (!) kunde Londonborna 1817 höra ”Don Giovanni” för första gången. Den nu aktuella uppsättningen i regi av den danske Kasper Holten tillkom 2014 under hans hyllade chefsperiod på Royal Opera. Den mottogs med stor entusiasm av publiken och de hårdflirtade kritikerna i den engelska huvudstaden. ”Spektakulär! Jag älskar föreställningen mer för varje gång jag ser den”, yttrade en åskådare.
Den enda kvarvarande artisten från premiären, som vi hör denna oktoberafton, är vår egen världsstjärna Malin Byström i en av sina signaturroller som Donna Anna. Hon är en favorit hos Londonborna, inte minst sedan hon 2018 – året efter pristagaren Anna Netrebko i samma kategori – fick den betydande utmärkelsen ’Female Operasinger of the Year’!
Hartmut Haenchen (Dirigent)
Hartmut Haenchen (f. i musikstaden Dresden) betraktas som en av de ledande Mozart-, Wagner- och Straussdirigenterna i våra dagar. Han inledde sin bana som medlem av anrika Dresdner Kreuzchor och studerade senare dirigering vid stadens Musikhögskola.
Under åren i dåvarande DDR dirigerade han bl a vid Dresdens legendariska Semperoper, men tilläts också av regimen att gästa orkestrar i väst. 1986 flyttade han till Holland, där han blev musikchef vid Dutch National Opera och chef för Netherlands Philharmonic Orchestra.
1991 debuterade Haenchen på Royal Opera med ”Orfeus och Eurydike” och har senare här dirigerat Mozarts ”Mitridate, re del Ponto” (komponerad när han var 14 år!), ”Figaros bröllop”, ”Salome” och ”Tannhäuser”.
Bland övriga engagemang kan nämnas ”Parsifal” i Bayreuth samt ”Tristan och Isolde” på Metropolitan. Han har vidare vid ett flertal tillfällen gästat Kungliga filharmonikerna i Stockholm, bl a med Beethovens 5:e symfoni.
2017 utsågs Hartmut Haenchen till ’Årets dirigent’ av inflytelserika tidskriften ’Opernwelt’.
Kasper Holten (Regi)
Den danske regissören Kasper Holten (f. i Köpenhamn) fick sin utbildning som assistent till lovordade regissörer som Harry Kupfer och John Cox. Vid blott 27 års ålder blev han konstnärlig ledare för Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Bland hans uppsättningar där kan nämnas ”Nibelungens ring”, ”Die Frau ohne Schatten” samt Peter Shaffers succépjäs ”Amadeus”.
Mellan åren 2011-17 var Holten chef för Royal Opera House, där han satte upp ”Eugen Onegin”, ”Don Giovanni”, ”Kung Roger” och ”Mästersångarna i Nürnberg”.
Han erbjöds 2017 ett nytt 5-årskontrakt, men valde av privata skäl att återvända till Köpenhamn och Det Kongelige, där han numera har titeln teaterchef.
Den oerhört produktive Holten är vidare anlitad av flera ledande operahus i Europa, bl a i Wien, Milano, Berlin och Madrid.
För Malmöoperan har han dessutom iscensatt ”West Side Story” samt ”A Clockwork Orange” för Dramaten i Stockholm.
2010 regisserade Holten en biograffilm kallad ”Juan”, som var en modern (och förkortad) version av operan med den engelske barytonen Christopher Maltman i titelrollen.
2003 mottog Kasper Holten den höga utmärkelsen Dannebrogorden av Drottning Margrethe.
Aftonens ensemble
Basbarytonen Erwin Schrott (Don Giovanni) föddes i Uruguay och inledde sin karriär i Montevideo. 1998 vann han Plácido Domingos tävling för sångare, ‘Operalia’.
Schrott uppträdde första gången på Royal Opera 2003 som tjänaren Leporello i “Don Giovanni” och har därefter återvänt i “Macbeth”, “Den sicilianska aftonsången” och nu senast som Mefistofeles i “Faust” (visad i våras på Filmstaden).
Vidare har Schrott rönt stora framgångar i titelrollen i “Figaros bröllop” på scener som Metropolitan, Wiener Staatsoper, Parisoperan och Los Angeles Opera. Han gästar också bl a operahusen i Milano, München, Berlin, Madrid och Barcelona.
Världssopranen Malin Byström (Donna Anna) föddes i Helsingborg och utbildade sig dels vid Högskolan för sång och musik i Göteborg, dels vid Operahögskolan i Stockholm. 2008 erhöll hon Birgit Nilsson-stipendiet. Nilsson spelade f ö in det krävande dramatiska sopranpartiet som Donna Anna två gånger på skiva (i DG-inspelningen mot bl a Fischer-Dieskau).
2007 sjöng Byström första gången på Kungliga operan i Stockholm i ”Così fan tutte”. Därefter har vi kunnat uppleva henne i ”Xerxes”, ”Don Giovanni” (då som Donna Elvira), ”Idomeneo” (på Drottningholm), ”Otello”, ”Rosenkavaljeren”, ”Fedora” och i “Jenufa”. På Malmö Live har hon sjungit Leonore i ”Fidelio”.
Hon debuterade år 2002 på Royal Opera som Amalia i Verdis ungdomsverk ”I masnadieri” (efter Schillers skådespel ”Rövarbandet”). Sedan dess har hon på denna scen framträtt som Marguerite i ”Faust”, Fiordiligi (”Così fan tutte”), som Donna Anna (”Don Giovanni”), Elettra (”Idomeneo”), Mathilde (”Wilhelm Tell”, visad på våra biografer; finns på cd/dvd), Hélène (”Den sicilianska aftonsången”) samt i titelrollen som ”Salome”.
Inom kort kommer hennes sensationella insats i ”Salome” under Daniele Gattis ledning och med Royal Concertgebouw Orchestra från Amsterdam på cd/blu-ray.
Byström är dessutom mycket efterfrågad på internationella scener, bl a i en bejublad roll mot Plácido Domingo i ”Thaïs” i Valencia (även på Göteborgsoperan). Hon har t ex sjungit ”Tosca” i Frankfurt, Madeleine i ”Capriccio” i Madrid, Donna Anna, Donna Elvira samt Strauss ”Arabella” på Metropolitan.
I maj 2020 gästspelar hon på Kungliga operan som Minnie i en kritikerrosad uppsättning av Puccinis ”Flickan från Västern”.
2018 utsågs Malin Byström till ’Årets kvinnliga sångare’ vid International Opera Awards på Coliseum i London. Samma år utnämndes hon till Hovsångerska.
Den italienske basen Roberto Tagliavini (Leporello) föddes i Parma, där han inledde sina sångstudier. Han debuterar härmed på Royal Opera. I hans repertoar återfinns bl a ”Turken i Italien”, ”Italienskan i Alger”, ”Askungen”, ”Den tjuvaktiga skatan”, ”Resan till Reims”, ”Sömngångerskan”, ”Norma” ”Puritanerna”, ”Lucia di Lammermoor”, ”Figaros bröllop” och ”Macbeth”.
Han är en ansedd gäst vid världsscener som La Scala i Milano, Parisoperan, Deutsche Oper i Berlin, Wiener Staatsoper, Teatro Real i Madrid, Liceu i Barcelona, Bayerische Staatsoper i München, Metropolitan i New York samt historiska Mariinskijteatern i St Petersburg.
Vid den nyligen avslutade Salzburgfestivalen sjöng Roberto Tagliavini i Verdis ”Luisa Miller” mot den 78-årige legenden Domingo, som mottogs av stående ovationer innan han ens hunnit ta en ton!
Den engelska mezzosopranen Christine Rice (Donna Elvira) studerade sång vid Royal Northern College of Music. Hon debuterade 1998 på Royal Opera och har sedan dess framträtt nästan varje säsong på denna scen i bl a ”Faust”, ”Hoffmanns äventyr”, ”Carmen”, ”Rigoletto”, ”Andrea Chénier” samt i ”Staden Mahagonnys uppgång och fall” mot Anne Sofie von Otter (visad på våra biografer 2015).
En tid var Rice anställd på English National Opera och gästspelar numera t ex på Münchenoperan, Teatro Real i Madrid, Deutsche Oper Berlin samt på Metropolitan.
Den tyske tenoren och kompositören Daniel Behle (Don Ottavio) föddes i Hamburg, där han studerade vid Högskolan för musik och teater.
Han gjorde sin första roll på Royal Opera säsongen 2016/17 som Ferrando i ”Così fan tutte”. Hans repertoar omfattar bl a ”Friskytten”, ”Capriccio”, ”Arabella”, ”Trollflöjten”, ”Enleveringen ur seraljen”, ”Den flygande holländaren”, ”Mästersångarna i Nürnberg” och nu senast titelrollen i ”Lohengrin”.
Behle är också verksam som kompositör och hans bearbetning av Schuberts sångcykel ”Winterreise” finns inspelad på en cd tillsammans med schweizaren Oliver Schnyders pianotrio från en konsert på Wigmore Hall i London.
Den engelska sopranen Louise Alder (Zerlina) studerade vid Royal College of Music. Hon begick sin debut på Royal Opera 2015 i Luigi Rossis ”Orfeo”. Numera tillhör hon ensemblen vid ansedda Frankfurtoperan, där hon bl a sjungit i ”Figaros bröllop”, ”Così fan tutte”, ”Trollflöjten”, ”Hans och Greta”, ”Rigoletto” och ”Rosenkavaljeren”. Hon har även gestaltat Zerlina vid festivalen i Glyndebourne.
Den kroatiske barytonen Leon Košavic (Masetto) studerade vid Musikakademin i Zagreb. Han sjöng första gången på Royal Opera 2016 i ”Turandot”. I Kroatien har han gestaltat tre roller i ”Don Giovanni”: förutom titelrollen även Masetto och Leporello. Dessutom har han bl a gästspelat på Helsingforsoperan som Figaro i ”Barberaren i Sevilla” och Doktor Malatesta i ”Don Pasquale”.
Den grekiske basen Petros Magoulas (Kommendören) föddes i Aten. Han har sjungit på flera europeiska scener som operan i Kiel, Thessaloniki, Welsh National Opera samt festivaler i Korint, Aten och Epidaurus. Bland hans mer än 60 roller kan nämnas Sarastro i “Trollflöjten”, Osmin i “Enleveringen ur seraljen”, Colline i “La Bohème”, Don Basilio i “Barberaren i Sevilla”, Banco i “Macbeth” och Daland i “Den flygande holländaren”.
Att opera är en gränslös konstart bevisas väl med råge då det i höstens föreställningar av ”Don Giovanni” återfinns medverkande från hela åtta länder: Uruguay, Sverige, England, Tyskland, Italien, Kroatien, Grekland och Danmark.
Det låter nästan som en uppräkning ur Leporellos berömda Katalogaria!
Dirigent - Hartmut Haenchen
Regi - Kasper Holten
Scenografi – Es Devlin
Video design – Luke Halls
Kostym – Anja Vang Kragh
Ljus – Bruno Poet
Koreografi – Signe Fabricius
Don Giovanni, en adelsman – Erwin Schrott
Donna Anna, Kommendörens dotter – Malin Byström
Leporello, Giovannis tjänare – Roberto Tagliavini
Masetto, en bondpojke - Leon Košavic
Donna Elvira, Giovannis fd älskarinna – Christine Rice
Don Ottavio, Annas trolovade – Daniel Behle
Zerlina, Masettos fästmö – Louise Alder
Kommendören – Petros Magoulas
Speltid: ca 3 tim 30 min inklusive 1 paus
Framförs på italienska med engelska texter
Nästa föreställning: “Don Pasquale”!
Den 24 oktober (live) och den 27 oktober (inspelad) visar Filmstaden Donizettis komiska opera Don Pasquale. I en skräddarsydd titelroll ser vi den populäre Sverigebekantingen Sir Bryn Terfel.