Var en bra kompis!
De sista sommarlovsdagarna är nu över och det är dags för skolstart. Många barn längtar efter sina klasskompisar och att få sätta fart med skolan igen, men för en del innebär skolstarten magont och sömnlösa nätter. Organisationen Friends arbetar med att motverka mobbning i skolan. Varför den uppstår och hur kan man förebygga mobbning?
SF Bio stöttar sedan 2 år organisationen Friends för att motverka mobbning i svenska skolor. I dagarna levererade Friends sin årliga rapport om hur barn och unga mår i skolan. Totalt har 43 337 elever i grundskolan svarat på frågor om mobbning och kränkningar.
Att utsättas för mobbning kan vara förödande. Det kan leda till låg självkänsla, oro, ångest och depression. Det sätter spår i både hälsa och förtroende långt efter att mobbningen har slutat. Var fjärde elev i årskurs 3-6 och var femte elev i årskurs 6-9 uppger att de blivit kränkta av en annan elev det senaste året. Eleverna berättar om att det finns starka förväntningar på hur killar och tjejer ska vara. De som inte lever upp till dessa krav, eller normer, blir tillrättavisade genom blickar, kommentarer, fysiskt våld eller övergrepp. Tjejer rapporterar i högre grad att de är mer utsatta och otrygga i skolan. En förklaring till det är att tjejer sedan unga år tränas på att uttrycka hur de känner, till skillnad från killar som har högre förväntningar på sig att stå ut med mer och inte rapportera sin otrygghet.
De mest otrygga platserna i skolan är toaletter, skolgård, korridor och omklädningsrum, platser där vuxna inte har full insyn. En av de viktigaste faktorerna för att förebygga mobbning är just att de vuxna är tillgängliga och synliga bland eleverna och att de skapar tillitsfulla relationer till barnen. Endast då kan barn våga berätta om utsatthet och otrygghet.
De viktigaste faktorerna för att framgångsrikt förebygga mobbning är
Skapa samsyn Alla som arbetar på en skola ska veta var gränserna för en kränkning går. Elever, personal och vårdnadshavare behöver ha samsyn när det gäller vad skolans värdegrund innebär i praktiken.
Inkludera alla Alla vuxna på skolan ska förmedla och stå upp för skolans värdegrund både på och utanför lektionstid.
Utgå från skolans situation Kartlägg den egna skolans behov och förutsättningar. Det är fundamentalt för ett framgångsrikt trygghetsarbete.
Eleverna är experter Barn och unga känner sin egen skola. Alla elever ska inkluderas i skolans trygghetsarbete, i problemformulering, åtgärder och utvärdering.
Systematiskt kvalitetsarbete Skolan ska kontinuerligt kartlägga, analysera, planera och utveckla sitt arbete. Rutinerna ska vara väl förankrade och ansvarsområden tydligt formulerade.
Vill du också stötta Friends? Läs mer på www.friends.se.
Caroline Swartling, Digital Redaktör