Två svenska storsångare i Royal Operas triumfartade Valkyrian
- Klas Freund
När Royal Opera, Covent Garden, traditionsenligt mot slutet av december ifjol frågade sin publik vilket som utgjorde 2017 års största operaögonblick, fick ledningen till sin häpnad följande svar av flera insändare i kommentatorsfältet:
”Att under 2017 få möjlighet att boka biljetter till ’Nibelungens ring’ hösten 2018”
Det ligger en hel del allvar i detta sublima exempel på brittisk humor. Senast huset bjöd på en komplett Ring var nämligen för hela sex år sedan och nu kunde alla engelska Wagnerianer äntligen skönja slutet på denna långa väntan.
Nu rör det sig ju alltid om en jättesatsning för vilket operahus som helst i världen, att inom en ytterst kort tidsperiod framföra alla fyra verken: ”Rhenguldet”, ”Valkyrian”, ”Siegfried” och ”Ragnarök”.
Royal Opera slår verkligen på stort denna höst: man ger mellan 24 september och 2 november hela fyra kompletta Ringar av regissören Keith Warners lovordade spektakulära uppsättning, som fullbordades 2007. Nu liksom då står husets musikchef, den hyllade Sir Antonio Pappano på dirigentpulten. Han måste ha en fysik som är näst intill ofattbar. Denna extremt krävande tetralogi består av hisnande sexton timmar musik. Att upprepa dessa verk under sammanlagt sexton aftnar kan bäst liknas vid att bestiga Mount Everest fyra gånger med några få dagars vilopauser…
SF Bios publik har det unika privilegiet att få uppleva ”Valkyrian”, den andra delen i tetralogin, som innehåller bland den vackraste och mäktigaste musik som Wagner tonsatt och som därför ofta ges separat på världens alla operascener.
Royal Opera har inför detta emotsedda evenemang lyckats samla en förnämlig ensemble, som består av erfarna och meriterade Wagnersångare från åtta länder!
Inte utan stolthet kan vi här nämna att de två huvudrollerna i detta drama gestaltas av ett par synnerligen efterfrågade svenska storsångare: sopranen Nina Stemme som Brünnhilde och basbarytonen John Lundgren som Wotan.
Av en händelse har Warner tidigare regisserat dessa båda lysande artister i uruppförandet i Göteborg av Hans Gefors opera ”Notorious” (efter Hitchcocks klassiker). Han hade dessutom komponerat musiken direkt för Stemme och Lundgren.
Stemme har de senaste åren gått från triumf till triumf i det högdramatiska facket med särskild betoning på de båda tonsättarna Wagner och Strauss. I oktober mottog hon världens förnämsta klassiska utmärkelse, The Birgit Nilsson Prize i Stockholm. Hon befinner sig här i gott sällskap: de tre tidigare pristagarna är Plácido Domingo, Wiener Philharmoniker och Riccardo Muti!
Bland Stemmes skivinspelningar kan nämnas ”Tristan och Isolde” mot Domingo med Pappano som dirigent.
Lundgren, som nu begår sin debut på Royal Opera, är vår nya internationellt firade dramatiske basbaryton. Han är dagens mest anlitade Wotan, en roll som han med stor framgång gestaltat i bl a Bayreuth samt mot Stemme i Stockholm och i München. 2010 mottog han den höga Dannebrog-orden av drottning Margrethe. Direkt efter London väntar ett gästspel som Wotan på ansedda Hamburger Staatsoper. Han återvänder därefter till Royal Opera för att under Pappanos ledning medverka i Tjajkovskijs ”Spader dam”, som kommer att visas på SF Bio den 22 januari 2019.
Men närmast har SF Bios publik en riktigt stor Wagnerafton att se fram emot. Både press och publik har hyllat denna Ringcykel i bl a närmast extatiska tongångar: ”Nina Stemme – Gudomlig!”
Då alla föreställningar på Royal Opera är totalt utsålda, avslutade en tidning sin recension med en anspelning på den berömda Valkyrieritten:
”Valkyrian”visas på bio den 28 oktober. Ni bör rida lika fort som vinden för att uppleva detta unika tillfälle”…