Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Tenets gränslösa och sammansatta kompositör

onsdag 16 sep 2020
  • Lars Wallin

Ludwig Göransson är känd för att jobba utanför boxen, men för att slutföra musiken till "Tenet" var han tvungen att stänga ute världen.

I Los Angeles jobbar en kille från Linköping som kompositör, producent, musiker, dirigent och låtskrivare. Han, som är van att leda stora orkestrar i legendariska ljudstudior, fick jobba i tre månader "från sovrummet" för att slutföra soundtracket till höstens stora actionthriller. Det var inget stort problem. Musiken var så gott som färdigskriven och till största delen sådan att den lät sig spelas in i en "hemmastudio" och på datorn.

Christopher Nolan, som brukar jobba med tungviktaren Hans Zimmer, visste precis vad han gjorde när han valde Ludwig Göransson för att skapa filmens soundtrack. Han väljer alltid noga vem som ska ansvara för design, kläder, foto, musik, för att hans vision ska fullföljas. Det var på ett sätt ändå ett lyckokast att hans val föll på just Göransson.

Precis som regissören Christopher Nolan är den svenske kompositören Ludwig Göransson inte någon som söker enkla vägar för att göra jobbet lättare. Han följer, precis som regissören, sin passion och låter gärna intuitionen spela en roll.

Det hindrade honom inte att göra en grundlig research inför den oscarsbelönade musiken för "Black Panther", då han tillbringade avsevärd tid med att studera afrikansk musik på plats, för att inte ett instrument skulle sticka ut som främmande i ljudbilden.

Genombrottet - efter tio års erkännande

2018 var året då Göransson, efter tio års grundligt slit i film-, tv- och musikbranschen, plötsligt fick sitt stora publika genombrott. Han skrev musiken till det årets mest uppmärksammade film "Black Panther" och producerade Childish Gambinos "This is America", det årets absoluta musiksnackis. Men Ludwig Göransson halkade ingalunda in på något bananskal i kändisskapet.

Ludwig, som fått sitt förpliktigande namn från musikgiganten Ludwig van Beethoven, säger blygsamt att det är lätt att prestera när man jobbar med genier med tydliga visioner. Ingen annan än möjligen han själv skulle tycka att den resa Ludwig Göransson gjort är speciellt lätt.

Hur det började

När nioårige Ludwig önskade sig ett tv-spel var hans föräldrar oroliga att han inte skulle göra någonting utom att spela spel, så de gav honom en inspelningsmaskin istället. Vilket resulterade i att han inte gjorde något annat än att spela in musik. Snart fick han flera musikinstrument så att han kunde utveckla sitt intresse.

Inkörsporten var på ett sätt hårdrocken, som med tiden fick samsas med pop, jazz och orkestermusik. Och filmmusik. Efter gymnasiet hamnade han på folkhögskola "i skogen" för att förbereda sig för studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Men det var ju filmmusik han ville göra, och då är det Kalifornien som gäller. 23 år gammal flyttade Ludwig till Los Angeles för att studera vid University of Southern California. Där skulle han som ensam svensk hävda sig med sin rock- och jazzbakgrund mot studenter som växt upp i konsertsalarna. Det var tufft till en början.

Kaliforniens guld

USC var inte bara det bästa stället att studera filmkomposition, genom skolan gjorde han några avgörande bekantskaper. Han började jobba med kurskamraten Ryan Coogler, med vilken han bland annat gjorde "Black Panther" långt senare, och han fick vara assistent åt kompositören Theodore Shapiro i några år. Shapiro rekommenderade Ludwig till produktionen av serien "Community" och sedan var bollen i rullning. Efter flera jobb med att skriva filmmusik - bland annat "Fruitvale Station" och Rocky-filmerna "Creed" och "Creed II", "Venom" - och med ett kontrakt med Jay Z's Roc Nation som producent hade Ludwig Göransson en omfattande och bred verksamhet inom musikbranschen.

I sitt första jobb med "Community" gjorde han ytterligare en bekantskap i skådespelaren Donald Glover. Glover presenterade sitt musikprojekt "Childish Gambino" och snart skrev de två vännerna musik och turnerade tillsammans.

Ludwig Göranssons rykte har stadigt växt, inte minst sedan superåret 2018, till den grad att när han fick chansen att plocka upp manteln från John Williams och göra musiken till Star Wars-serien "The Mandalorian", så var det ingen som protesterade när han köpte en uppsättning blockflöjter och satte sig för att improvisera i en månad. När de första skisserna till slut nådde regissören Jon Favreau, tog det honom sekunder att utbrista "det DÄR är hur vår berättelse låter!"

Både lyhörd och envis

Men att göra musiken till något som följt en sedan barndomen är en sak, det är en helt annan sak att göra musik med en berättare som regelmässigt vänder upp och ner på alla kända begrepp. Redan från start jobbade Tenets regissör Chris Nolan och Ludwig Göransson mycket tätt, prövade idéer och lät musik och berättelse växa fram till en helhet.

– Jag tror att det här är vad folk behöver nu mer än någonsin. Varje gång jag ser "Tenet", så blir jag helt golvad, säger Ludwig Göransson. Den har så många lager, så mycket att ta in. Jag är oerhört spänd på hur alla kommer att reagera på filmen.

Om framgången för honom och de nära vännerna Ryan Coogler och Donald Glover säger Ludwig Göransson i en intervju för svenska Stim-magasinet:

– Vi har egentligen gjort samma grej och musik i tio års tid. Men de är båda väldigt sanna mot sig själva och äkta i det de skapar. De anpassar sig inte till världen utan följer sin vision. Deras grejer är väldigt personliga och det tror jag folk känner. Det berör och blir viktigt för folk. Och jag tror att världen är redo för oss nu.

Sagt av en av världens mest egensinniga kompositörer, pojken från Linköping, som inte fick tv-spelet han önskade sig, och som skapade en karriär få kan drömma om.

"Tenet" är just nu aktuell på bio. Köp dina biljetter här!