Svenska ljud är ljuv musik för filmbranschen
- Lars Wallin
- Olle Östlund
Det svenska musikundret breder ut sig över filmbranschen. Bioaktuella ”Juliet, Naked” och ”Venom” tar publiken på en resa till tonerna av de svenska kompositörerna Nathan Larson och LudwigGöransson.
Lilla Sverige har länge varit inflytelserika i underhållnings- och upplevelsebranschen, både när det gäller spel och musik. Visst yvs vi gärna över svensk star power – en Skarsgård, Nyqvist, Ferguson eller Vikander i en storfilm känns alltid mäktigt – men lika stora känns kopplingarna till Sverige som hamnar lite mer under radarn än affischnamnen.
Nathan Larson, just nu aktuell för musiken till ”Juliet, Naked” och C-More-serien ”Stockholm Rekviem”, är visserligen född i Maryland, USA, men nu bor han i Malmö. Han råkar dessutom vara gift med en svensk musikexport som beskrivit sig själv som ”Kalles Kaviar”, Nina Persson från bland annat Cardigans och A Camp.
Det är lätt att missta Nathan Larson för att ”bara” vara rockmusiker och gammal New York-bohem, men Larson har en gedigen karriär som kompositör för filmmusik sedan det sena nittiotalet. Han har bidragit till musiken i över sjuttio produktioner, både svenska och internationella.
Ludwig Göransson är precis som Larson en flitig filmkompositör med världen som arbetsplats. Göransson, som varvar filmkompositionerna med att producera musikalbum, har länge samarbetat med Donald Glover i hans Childish Gambino-projekt.
Ryan Cooglers ”Black Panther” blev något av ett kulturellt fenomen när den hade premiär under våren. Filmen blev en av de mest framgångsrika Marvelfilmerna, hyllades för sin mångfald och var en viktig symbol för den ökade representationen i Hollywood. Men filmen hyllades även för sitt soundtrack. Filmens titelspår ”All the Stars” av världsartisten Kendrick Lamar låg länge på topplistorna och originalmusiken skrevs av ingen mindre än just Göransson.
Göransson och Coogler har format ett av filmbranschens mest intressanta radarpar sedan 2013 då de arbetade tillsammans på den hyllade filmen ”Last Stop Fruitvale Station”. Duon samarbetade igen två år senare på Rocky-spinoffen ”Creed” med Michael B. Jordan i huvudrollen som Adonis Creed, son till Apollo Creed.
Just nu är Göransson bioaktuell med musiken till en annan superhjältefilm ”Venom” och senare i höst kommer biopubliken kunna höras hans toner i när Michael B. Jordan går upp i boxningsringen igen i ”Creed 2”.