Svenska Gräns vinner prestigefyllt Cannes-pris
- Kim Nilsson
En kärlekshistoria med en mörk bakgrund. Så vill regissören Ali Abbasi beskriva sin filmatisering av John Ajvide Lindqvists novell ”Gräns”, vinnare av Un Certain Regard Award i Cannes.
Trots att det är över 30 grader i skuggan dricker Ali Abbasi varmt te på en solig terrass i Cannes. Det är dagen efter galapremiären av ”Gräns” och all uppmärksamhet och alla intervjuer har gjort att han nästan tappat rösten.
– Men då förstår ni hur mycket jag tycker om er, säger han och pekar leende på oss journalister.
Och det är uppenbarligen många som tycker om Ali Abbasis film. ”Gräns” är något så udda som en genrefilm som egentligen inte hör hemma i någon genre. Här finns klassiska skräckelement, men också svensk diskbänksrealism och en gripande historia om att vara annorlunda.
– För mig handlar filmen i första hand om att känna sig utanför, oavsett om man är det rent kvantitativt.
Utanförskapet skildras genom tullarbetaren Tina (en oigenkännbar Eva Melander) vars utseende gör att hon verkligen sticker ut. Hon har dessutom en oanad talang i att lukta sig till om människor försöker dölja någonting samt en dragning åt skogen vilket ställs på sin spets när hon en dag möter Vore (Eero Milonoff). En person som hon har mer gemensamt med än hon tror.
– För mig fanns bara Eva för rollen som Tina. Hon var självklar direkt, säger Ali Abbasi.
Eftersom John Ajvide Lindqvists novell är ganska kort och komprimerad, berättar Ali Abbasi för SF.se att han var angelägen om att lägga till mörka inslag i historien för att det skulle hålla för en långfilm.
– Från början fanns en ganska enkel och söt kärlekshistoria mellan två ovanliga personer, men det räckte inte för mig. Jag ville att det skulle finns något otäckt bakom det hela, säger han.
För att inte avslöja vad det är för läsare som är sugna på att se filmen kan man ändå säga att det är riktigt skrämmande beteenden som döljer sig i filmens mörkaste stunder samt att det inte är självklart vem som är ond och god.
– För vissa kan filmen absolut vara en skräckfilm på det sättet, säger Ali Abbasi.
”Gräns” är endast den andra gången som en av roman eller novell av John Ajvide Lindqvist blir film. ”Låt den rätte komma in” har både spelats in i en svensk och amerikansk version. Ali Abbasi tror att det beror på den svåra balansgången i författarens alster.
– Det handlar om att skildra otroliga saker i väldigt vanliga sammanhang och det är riktigt svårt. Se bara på vår film, det tog flera år att bara få klart manus!
Skulle du kunna tänka dig att göra någon mer filmatisering av John Ajvide Lindqvist?
– Det vet man inte, men inte just nu. Jag ser det som att våra vägar korsades perfekt här och jag älskar hans böcker, men som sagt, det är svårt att få till den rätta tonen.
I filmen förekommer även en del avancerade specialeffekter och Ali Abbasi är glad över att det var erfarna namn som stod för tekniken.
– I vanliga fall är brukar de jobba i team på 300 personer i internationella produktioner, men här fick de själva göra alla viktiga scener.
De internationella reaktionerna på ”Gräns” har varit positiva och filmen är redan såld till bland annat USA. På galavisningen i Cannes drog stora delar av publiken efter andan i flera vågade sexscener.
– Det var viktigt att de kändes naturliga och att det djuriska i situationen fick ta plats.
Hur jobbade ni annars med att få rätt balans mellan allvar, skräck och vardag i filmen?
– Det jobbade vi med under klippningen, hur tidigt skulle man se vissa saker och inte. Men jag är nöjd med slutresultatet, säger Ali Abbasi innan han tar en till klunk av sitt varma te.
Sedan intervju gjordes blev det klart att ”Gräns” vann Un Certain Regard Award, ett av de finaste priserna på Cannes filmfestival. ”Gräns” har svensk biopremiär tidig höst 2018.