Summering av filmåret 2019 - storslagna äventyr och kära återseenden

tisdag 31 dec 2019
  • Alexander Kardelo
Summering av filmåret 2019 - storslagna äventyr och kära återseenden

Vi ser tillbaks på ett filmår med många nostalgiska ögonblick på bio, nya kassarekord och tekniska innovationer. Men också ett år då starka manus och välskrivna karaktärer fick ta plats.

Ännu ett fantastiskt filmår lider mot sitt slut. Vi kommer minnas 2019 som året då "Avengers: Endgame" slog alla tiders biorekord, Martin Scorsese såg rött, "Joker" skakade om publiken och Skywalker-sagan gick i graven.

Spektakulära filmiska äventyr fanns det gott om, men publiken visade även att en riktigt bra historia kan bli en stark biosuccé - oavsett filmens budget och effekter.

Slutet på en era (eller två)

Det krävs mod att avsluta en filmserie medan man ligger på topp. Under året fick fansen ta farväl av flera kära favoriter.

"Draktränaren 3" påminde oss om hur stor och populär vikingasagan om Hicke och hans drake Tandlöse hade blivit.

Under våren kom också den maffiga slutstriden i "Avengers: Endgame", där vi äntligen fick veta hur det gick för alla superhjältar som föll offer för Thanos. På tal om serietidningsaction bjöd även X-Men på ett sista svårt uppdrag i "X-Men: Dark Phoenix" i somras.

Men ingen av dem kan mäta sig mot bioaktuella "Star Wars: The Rise of Skywalker", som avslutar en 42-årig rymdsaga med buller och bång.

Disneys rekordår

Ovan nämnda "Avengers: Endgame" lyckades med det otroliga - den slog "Avatars" gamla rekord och blev tidernas mest inkomstbringande film.

"Avatar" fick sitta på tronen nästan hela årtiondet, men med 2,8 miljarder dollar i kassan visade Avengers sin riktiga styrka. Med mer än 20 spektakulära äventyr i Marvels filmuniversum har Thor, Iron Man, Captain America och de andra dominerat biodukarna under hela 2010-talet och inga fans blev väl besvikna på den episka och emotionella finalen.

Men Walt Disney Studios har fler anledningar att glädjas i år, 2019 blev nämligen deras mest framgångsrika filmår någonsin. Och det är inte så konstigt när man ser på vilka filmer de har bjudit oss på.

Den älskade sagan om "Aladdin" gjordes i en fartfylld ny tappning. Allas favorit "Lejonkungen" kom tillbaka i en ruggigt snygg CGI-version. Pixars populära leksaksfilmer fick en uppföljare i "Toy Story 4" och just nu skapar prinsessorna i "Frost 2" magi på bioduken.

Här måste också "Captain Marvel" nämnas, filmen som presenterade oss för Brie Larsons tuffa nykomling i MCU och byggde upp inför händelserna i "Avengers: Endgame".

Martin Scorsese vs Marvel

Jo, mycket Marvel har det blivit på senare år. Kanske lite för mycket, om man frågar veteran-regissören Martin Scorsese, som gjort några ökända uttalanden mot superhjältefilmer i år. Hans citat har i sin tur väckt en hel debatt i filmvärlden: vad är "riktig" film egentligen? Och är publikdragande blockbusters, dessa påkostade och spektakulära äventyr, på något sätt mindre värda?

Ironin i det hela är att Scorseses kommentarer kom samtidigt som "Joker" gjorde succé på bio. DC:s mörka och våldsamma serietidningsfilm gav oss en alternativ version av Gotham-skurkens ursprungshistoria, starkt influerad av Scorseses gamla klassiker som "Taxi Driver".

"Joker" är för övrigt en av de mest sedda biofilmerna på svenska dukar i år. Den om något visar att serietidningsfilm också kan vara smart, utmanande och tankeväckande.

Förhoppningsvis kommer framgångarna leda till just det Scorsese efterfrågar - att superhjältegenren tar mer risker, och satsar på filmiska och emotionella upplevelser som inte bara förlitar sig på explosioner och färgglada capes.

Favoriterna, Oscarsvinnarna och storstjärnorna

Man kan lätt tro att Disney och superhjältar dominerar på biodukarna, men i år upptäckte publiken många spännande historier från världens alla hörn. Det är extra kul att se att det går bra för originalberättelser, alltså såna som inte är remakes, uppföljare eller filmatiseringar av någon annan förlaga.

Hit räknas inte minst årets stora Oscarsfilm "The Favourite". Regissören Yorgos Lanthimos vände upp och ned på kostymdrama-genren och gav oss en vass och underhållande inblick i drottning Annes kungahus. Olivia Colman vann en välförtjänt Oscar för huvudrollen.

En annan Olivia (Wilde) regidebuterade med "Booksmart", en fyndig twist på den välkända high school-genren. Under hösten överraskade Rian Johnson med sin skruvade whodunnit-mysterium i "Knives Out". Quentin Tarantino gjorde sin största film hittills med "Once Upon a Time in Hollywood", med årets kanske galnaste slutscener...

Något mer verklighetsbaserade berättelser fick vi ta del av i årets varierade skörd av fängslande biopics. Christian Bale briljerade i politiska dramat "Vice" och sedan även i "Le Mans '66". Renée Zellweger flög ovan regnbågen i "Judy" medan Taron Egerton svävade över scenen i Elton John-filmen "Rocketman".

Skräckfans bjöds också på några ruskigt fina upplevelser i Jordan Peeles dubbelgångarthriller "Us", Ari Asters svenska mardröm "Midsommar" och Robert Eggers ruggiga "The Lighthouse".

Klimatångest och politisk oro

Bioupplevelsen kan vara ett underbart sätt att fly verkligheten och resa iväg till en annan galax. Men film är också som starkast när den speglar vår samtid, och väcker tankar om den värld vi lever i.

Oron för vår egna planets överlevnad stod i fokus i flera av årets independentfilmer, så som svenska rymddramat "Aniara". Där tar mänskligheten flykt mot stjärnorna när jorden är döende. Isländska pärlan "Woman at War" följer en ensam kvinnas kamp för miljön i en överraskande kul genremix.

Många filmskapare tacklar den pessimistiska världssynen på sina egna underhållande vis. Sydkoreanske Bong Joon Ho pratar om klasskillnader i bioaktuella "Parasit", som för övrigt vann Guldpalmen i Cannes i våras. Det är kul att se att en så annorlunda och skruvad historia klättrat upp bland de populäraste biofilmerna just nu.

Kära återseenden

En del hjältar tog farväl, andra kom tillbaka för att tacka av fansen en sista (?) gång. 80-talets actionikoner Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone återvände till varsin paradroll. Sly i brutala våldsorgien "Rambo: Last Blood" och Arnold i sci-fi-uppföljaren "Terminator: Dark Fate".

Något mindre våldsam men minst lika efterlängtad blev "Downton Abbey", film-epilogen till den omåttligt älskade brittiska tv-serien.

Det svenska filmåret

Svensk film inledde starkt med dramakomedin "Britt-Marie var här", som lockade över 200.000 biobesökare. Sedan fick vi ta del av ett varierat smörgåsbord av både fascinerande livsöden och upplyftande publikfavoriter.

Tonårskärleken spirade i Mårlind & Steins "Eld och lågor". Levan Akin gjorde succé i Cannes med "And Then We Danced". Jane Magnusson skildrade två komikerlegender i dokumentären "Hasse & Tage". Thrillers som "438 dagar" och "Quick" dramatiserade händelser från verkligheten.

Själv skulle jag nog utnämna Rojda Sekersöz och Jonas Gardells 70-talsskildring "En komikers uppväxt" till årets bästa svenska film, men Lisa Aschans romantiska komedi "Ring mamma!" är inte långt efter.

Årets sista filmer ser ut att bli riktiga publiksuccéer. Familjefilmen "Sune - Best Man" och feelgoodmusikalen "En del av mitt hjärta" kommer sprida ljus i vintermörkret en bra bit in i nästa år.

Vad händer 2020?

Trenderna under 20-talet kan vi bara spekulera i. Men om åren 2019 och 2020 är en indikation, kommer vi få se mycket mer varierade historier från Hollywood och världens alla hörn. Vi kommer få se mer mångfald bakom och framför kameran. Och medan blockbusters blir ännu större och dyrare, och tekniken utvecklas i en rasande fart, har Hollywood börjat inse att det krävs passionerade filmskapare och starka berättelser för att de verkligen ska hitta sin publik.

Kvinnliga regissörer tar täten

Visste du att varje DC- och Marvel-film som har premiär 2020 är regisserad av en kvinna? Filmer som DC:s "Birds of Prey" (av Cathy Yan) och Marvels "Black Widow" (av Cate Shortland) hör dessutom till några av årets mest efterlängtade när vi frågar biopubliken.

Niki Caro regisseras Disneys "Mulan" och Patty Jenkins är tillbaka med uppföljaren till en DC-favorit: "Wonder Woman 1984". Närmast är "Lady Bird"-regissören Greta Gerwig tillbaka med hyllade dramat "Unga kvinnor".

Det kan låta oväsentligt vem som står bakom kameran, men det är ett stort steg framåt för jämlikheten i filmvärlden. Kvinnliga filmskapare har sällan eller aldrig har fått göra blockbusters på den skalan.

Mycket mer att se fram emot

Sam Mendes "1917" (januari) är en omtalad krigsfilm som utspelar sig i realtid. Daniel Craig spelar James Bond för sista gången i "No Time to Die" (april). Christopher Nolan bjuder på häftig spionaction i "Tenet" (juli). Steven Spielbergs nästa storfilm är musikalen "West Side Story" (december).

På svenska filmfronten får vi återse både Bert och Jönssonligan på helt nya äventyr. Missa inte heller Rolf Lassgårds förvandling i "Min pappa Marianne", som ser ut att kunna bli en av vårens stora snackisar.

Filmstaden firar 100 år!

År 2020 blir dessutom ett stort jubileum för Filmstaden, då biografkedjan blir hundra år. Redan nu rullar den nya jubileumsvinjetten på bio. Jubileet kommer att förgyllas med överraskningar och aktiviteter under hela året - håll utkik här på sajten efter mer information.