Storslam för Parasit på Oscarsgalan
- Lars Wallin
Den sydkoreanska filmen "Parasit" var den stora vinnaren och lyckades göra det ingen annan film gjort tidigare.
Som många gånger tidigare fick Oscarsjuryn kritik redan innan galan startat. En enda svart skådespelare nominerad i samtliga kategorier, ingen kvinnlig regissör nominerad. Det kändes som en djup klyfta mellan Hollywoods progressiva stjärnor och den förmodat konservativa juryn. Så gott som alla presentatörer och många pristagare tog alla chanser att ge tjuvnyp åt såväl Oscarsjuryn som det amerikanska samhället. Natalie Portman anlände med en klänning med namnen på alla kvinnliga regissörer som många tyckte borde fått en nominering. Men trots att kvällen kom att både bjuda på överaskningar och infria förväntningar blev det sammantagna intrycket av kvällen inte något man i förväg hade tippat.
Och trots att ingen film tog hem en storslam, så var det en sydkoreansk film, "Parasit", som knep flera tunga priser. Filmen inledde med att knipa Oscarn för bästa originalmanus och fick innan kvällen var slut Oscar för såväl bästa internationella film som bästa film! Även regipriset, presenterat av en Spike Lee iklädd LA Lakers färger för att hylla den nyss bortgångne Kobe Bryant, tilldelades "Parasit"s regissör Bong Joon Ho, som passade på att hylla sin förebild Martin Scorsese och sin supporter Quentin Tarantino. Det var en utmaning för Bong Joon Ho att aldrig få slappna av utan ständigt tvingas upp för att ta emot filmbranschens hyllningar, fyra gånger.
Krigsdramat "1917", av Sam Mendes, var en av förhandsfavoriterna och den enda film som utmanade "Parasit" med sina tre Oscarsvinster. Oscarn för bästa foto var närmast en arbetsseger för en film som till synes berättar sin historia under en enda obruten tagning.
Todd Phillips "Joker" vann bara två Oscar, men i de två kategorier där de var tämligen ohotade. Att Joaquin Phoenix skulle landa Oscarn för bästa manliga huvudroll var minst sagt en lågoddsare och det andra priset gick till den isländska kompositören och cellisten Hildur Guðnadóttir för bästa musik.
Scarlett Johansson var nominerad till både bästa kvinnliga biroll och huvudroll, men fick lämna festen tomhänt. Hennes motspelare Laura Dern knep birollsoscarn för sin roll i "Marriage Story" och Renée Zellweger vann Oscar för titelrollen som ikonen Judy Garland i den biografiska filmen "Judy". Det var Zellwegers andra Oscar som hon tog emot till tonerna av "Somewhere Over the Rainbow", från klassikern "Trollkarlen från Oz", en av Judy Garlands mest kända filmer. "Jojo Rabbit", för vilken Johansson nominerats till bästa kvinnliga biroll, fick nöja sig med en Oscar för bästa manus efter förlaga till regissören, manusförfattaren och filmens Hitler, Taika Waititi.
Laura Dern var för övrigt den enda som såg till att filmkanalerna belönades. Trots att de fick ovanligt många nomineringar detta år så står biograffilmen fortfarande stark. Många hade hoppats på att Greta Gerwig skulle nominerats för regin av "Unga kvinnor", och under kvällen hyllades hon från scenen av åtminstone två pristagare: Jaqueline Durant vann kategorin bästa kostym, som sig bör när man jobbat med ett kostymdrama, och Laura Dern, som även spelade en roll i "Unga kvinnor".
Taron Egerton hade lobbat hårt för en Oscar för huvudrollen i "Rocket Man", men fick aldrig någon nominering. Han hyllades dock för sin rolltolkning av den äkta förlagan Elton John, som tillsammans med parhästen Bernie Taupin mottog en Oscar för bästa originalsång.
Det var den tredje gången som oscarsgalan hölls utan värd, vilket högst troligt blir en form som permanentas. Om inte de inofficiella värdarna för andra året i rad, Kristen Wig och Maya Rudolph, helt enkelt tar över från och med nu. De övertygade om sitt ofantligt breda register i en kombinerad prispresentation och showcase för en publik bestående av branschproffs, som skulle varit förstummade om de inte hade garvat på sig.