Stor intervju med mannen bakom flerfaldigt Oscarsnominerade 1917
- Annika Andersson
Sam Mendes tiofaldigt Oscarsnominerade film utspelas i realtid och är konstruerad som en enda lång tagning. Under en paneldiskussion på New York Comic Con avslöjades spännande detaljer kring inspelningen.
På Comic Con i New York i oktober 2019 visade regissören Sam Mendes exklusiva klipp från sin nya fartfyllda krigsskildring ”1917”, en film som utspelar sig i skyttegravarna under första världskriget. Filmen har fått mycket uppmärksamhet redan innan premiären eftersom den utspelas i realtid och är konstruerad som en enda lång tagning. Vi träffades Sam Mendes på plats, tillsammans med cinematografen Roger Deakins och huvudrollsinnehavarna George MacKay och Dean-Charles Chapman.
”1917” handlar om de två unga brittiska soldaterna Schofield (George MacKay) och Blake (Dean-Charles Chapman), som får vad som tycks vara ett omöjligt uppdrag. De måste bege sig in i fiendens territorium för att leverera ett meddelande som ska rädda 1600 av de egna soldaterna från att gå rakt in i en dödlig fälla, varav en är Blakes bror.
Sekvensen som visades ur filmen verkar mycket lovande. Dova färger och väl återskapad krigsmiljö ackompanjerar de båda protagonisterna, som ständigt är i centrum för kameralinsen – en effekt av realtidsstrukturen som en enda lång tagning. Vi skjutsas raskt in i handlingen som bibehåller en intensiv nivå sekvensen igenom.
Berätta om bakgrunden, karaktärerna, och kontexten för filmen – vad är det som står på spel och när utspelar den sig?
Sam Mendes: Handlingen är förlagd till två timmar under en dag våren 1917. Tyskarna drog sig tillbaka till Hindenburg Line men det tog britterna 72 timmar innan de förstod vart de tagit vägen. Landskapet de krigat om sedan tre år tillbaka låg helt plötsligt öde. Tyskarna hade lämnat kvar minor, fällor och tjuvskyttar, samt förstört byarna, så det hela var en mardröm. Det är hit de två unga männen skickas för att försöka rädda livet på de 1600 män.
När Sam bad dig, Roger, att göra filmen som en enda lång tagning, vad tänkte du då?
Roger Deakins: Jag tror inte han sa det först, men det är faktiskt logiskt. Det kanske låter som en gimmick men det är det inte, för det går hand i hand med berättelsen. Det är inte meningen att man ska sitta och tänka på att det är en tagning, utan förhoppningen är att man uppslukas av själva upplevelsen. När jag själv såg ett klipp kändes det så, och inte som om att jag satt och tittade på en enda lång tagning.
Sam Mendes: Roger hade faktiskt en viktig fråga om den enda tagningen – varför? Jag förklarade att jag ville gå med varje steg som karaktärerna tar, ta vartenda andetag de tar, vara med på samma emotionella resa som de är. Jag tycker att det skapar en drömliknande sinnesstämning efter ett tag. Du vet att du inte kan fly, och du måste fullfölja resan med dem. Jag tycker att Roger har lyckats göra kameran till en tredje karaktär.
Hur repeterar man inför en sådan här film?
Sam Mendes: Vi övade mer än jag någonsin övat inför andra filminspelningar. Man kan ju inte hoppa runt i tid och rum som i andra filmer där klippen tillåter det. Om karaktärerna går upp för trapporna, genom en bränd skogsdunge via en fruktträdgård till en bondgård, och de har si eller så mycket dialog, så måste man ju mäta inspelningsplatsen. Man kan inte bara gå runt och prata, och man måste veta var man ska placera trädet osv, så att allt passar ihop, säger Mendes och fortsätter:
Jag minns till exempel hur Mark Strong dök upp i en scen där han skulle promenera förbi en lastbil full med män tillsammans med Georges karaktär. När de till sist var framme sa han att det är ju helt otroligt, tänk vilken slump att dialogen slutade precis när de kom fram, berättar Mendes och skrattar.
Fanns det något särskilt ni (Chapman och MacKay) hittade, läste eller såg som var till hjälp för att skapa karaktärerna?
Dean-Charles Chapman: Jag läste boken ”The Western Front Diaries", en samling dagboksposter från soldater, och hittade faktiskt ett inlägg från min farfars far. Han var del av kavalleriet, och blev skjuten och skadad men överlevde i ingenmansland i fyra dagar.
Sam Mendes: Det har du aldrig berättat för mig!
George MacKay: Det är svårt att överträffa den berättelsen, men... faktum är att jag stred i första världskriget själv, säger MacKay och skrattar.
Sedan intervjun gjordes har filmen och Sam Mendes belönats med bland annat en BAFTA och en Golden Globe för bästa regi och Bästa film. ”1917” är även nominerad i tio stycken kategorier inför Oscarsgalan. Filmen går upp på bio den 31 januari.