Stjärndansarna Nuñez och Muntagirov i julens komiska familjebalett ”Coppélia”!
- Klas Freund
Royal Opera House brukar kring jul ge baletten ”Nötknäpparen”, som också Filmstadens besökare tidigare har fått ta del av. I år bryter man emellertid med denna tradition för att istället bjuda på den populära klassiska baletten ”Coppélia”.
Uppfinnaren Dr Coppélius, som bor i en liten by, lär ha en vacker, ung kvinna vid namn Coppélia i sitt hushåll. Man kan ibland se henne sitta och läsa en bok på hans balkong. Men Franz och hans kamrater vill veta varför hon inte alls reagerar på sin omgivning …
Franz fästmö Svanhilda är knappast road av hans intresse för denna kvinnliga varelse samtidigt som hon är minst lika nyfiken på henne! En dag när Dr Coppélius går till bykrogen, smyger sig de unga byborna in i hans hus för att titta närmare på den gåtfulla kvinnan.
Mer av den fantastiska handlingen skall inte avslöjas här, men Franz, hans vänner (och biopubliken) kommer bli minst sagt överraskade!
”Coppélia” bygger ursprungligen på två berättelser, ”Sandmannen” och ”Dockan”, av den tyske 1800-talsförfattaren E T A Hoffmann. Han skrev för övrigt även den magiska historien om ”Nötknäpparen”.
1870 fick “Coppélia” sin urpremiär i Paris med musik av den franske tonsättaren Léo Delibes. Den version som numera förekommer på världens scener, koreograferades emellertid i St Petersburg på Mariinskijteatern 1884 av Marius Petipa och reviderades senare av Lev Ivanov och Enrico Cecchetti.
“Coppélia” betecknas ofta som den idealiska julbaletten. Royal Ballets omtyckta uppsättning från 1954 ges live den 10 december i koreografi av den legendariska Dame Ninette de Valois. För den vackra dekoren svarar konstnären Sir Osbert Lancaster. Sedan dess har denna version ständigt funnits i kompaniets repertoar.
2010 gästades London av världsberömda Bolsjojteatern. Vid det besöket orsakade den unga Natalia Osipova sensation i rollen som Svanhilda. Något senare lämnade hon Moskva för att bli medlem och hyllad premiärdansare av The Royal Ballet.
Vid en nypremiär 2006 på Royal Opera belönades aftonens argentiskfödda stjärndansare Marianela Nuñez som Svanhilda med hänförda recensioner av en enig press.
“Coppélia” i Sverige
“Coppélia” fick sin premiär hos oss 1896 på Svenska Teatern i Stockholm. Sedan dess har denna mycket älskade balett genom åren satts upp i hela sex produktioner i det nuvarande operahuset, senast år 2009. Verket har dessutom getts i Malmö och Göteborg.
Vid den Kejserliga ryska balettens omskrivna gästspel på Kungliga teatern1908 kunde man få uppleva ett av baletthistoriens allra största namn, den blott 22-åriga Anna Pavlova som Svanhilda i “Coppélia”.
Enligt ett samtida entusiastiskt reportage i ‘Dagens Nyheter’ mottogs “fröken Pavlova” med ovationer som den superstjärna hon var. Efter föreställningen följde delar av publiken henne under hurrarop till Hôtel Rydberg, som låg nära operahuset!
1980 gjorde den store danske stjärndansaren Erik Bruhn sitt sista framträdande på Kungliga operan under två kvällar som Dr Coppélius. Vid det första tillfället svarade sedermera hovdansaren Anneli Alhanko för sin rolldebut som Svanhilda.
Aftonens konstnärliga team
Barry Wordsworth (dirigent) föddes i Surrey och studerade vid Royal College of Music för veterandirigenten Sir Adrian Boult. Redan 1972 inledde han sitt samarbete med Royal Opera. Sedan hösten 2015 innehar han titeln som 1:e gästdirigent vid Royal Ballet Orchestra. Wordsworth har vidare genom åren framträtt tillsammans med ett stort antal betydande symfoniorkestrar och dessutom gästat “Last Night of the Proms”.
Den prisbelönte ryskfödde violinisten Sergey Levitin fick sin utbildning vid konservatorierna i St Petersburg och i Wien. 1996 utsåg världsdirigenten Valerij Gergiev honom till konsertmästare vid Mariinskijteatern i St Petersburg. År 2002 anställdes Levitin vid Royal Opera Orchestra och ifjol utnämndes han till 1:e konsertmästare.
Ninette de Valois (koreografi) är en centralgestalt i den brittiska danshistorien. Hon föddes 1898 i County Wicklow på Irland och tog balettlektioner redan som barn. Längre fram studerade hon för Enrico Cecchetti, undervisade på en egen dansskola och uppträdde på olika scener i London.
Mellan åren 1923 och 1926 var hon medlem av Sergej Djagilevs Ballets Russes och grundade några år senare Sadler’s Wells kompani, som så småningom blev The Royal Ballet. De sista åren var hon chef för husets balettskola. Ninette de Valois ovärderliga insatser för den klassiska dansen i Storbritannien belönades med ett flertal höga utmärkelser, bl a ett adelsskap 1957 och Hederslegionen. Hon avled 2001.
Den ryske dansaren och koreografen Lev Ivanov föddes 1834 i Moskva. Vid arton års ålder anställdes han som dansare vid ett kompani i St Petersburg. På 1880-talet inledde han sin karriär som koreograf vid Mariinskijteatern. Han svarade bl a för koreografin till ”Nötknäpparen” och ”Coppélia”.
Tillsammans med sin yngre kollega Marius Petipa skapade han dessutom koreografin till akterna II och IV av ”Svansjön” (som återkommer på Filmstaden i april 2020). Under tillkomsten av baletten ”Sylvia” med musik av Léo Delibes, insjuknade Lev Ivanov och avled 1901.
Scenografen Osbert Lancaster (1908-1986) studerade vid Oxford University samt vid Slade School of Art. 1952 debuterade han vid Royal Ballet med scenografin till ett verk av John Cranko. Bland hans mest kända insatser kan nämnas Ninette de Valois ”Coppélia” och Frederick Ashtons ”La Fille mal gardée”. Han har också bl a anlitats av operafestivalen i Glyndebourne. 1975 adlades Osbert Lancaster.
John B. Read (ljus), som föddes i Essex, är en av de internationellt mest hyllade ljussättarna inom dans, opera och teater. Han fick sin utbildning vid Rose Bruford College. På Royal Opera har han samarbetat med bl a Frederick Ashton, Anthony Dowell och Natalia Makarova.
Read svarade vidare för husets ljussättning av ”Nibelungens ring” regisserad av Götz Friedrich. Dessutom har han anlitats t ex av kompanier i Berlin, Milano, Moskva, Paris, New York, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Stockholm.
Aftonens stjärndansare Marianela Nuñez och Vadim Muntagirov
Den lysande argentiska stjärndansaren Marianela Nuñez (Svanhilda) föddes i Buenos Aires. Hon började dansa vid tre års ålder och några år senare antogs hon vid ryktbara Teatro Colóns balettskola. När hon var fjorton, anställdes hon vid operahusets kompani.
Nuñez flyttade så småningom till England, där hon fortsatte sin utbildning. Efter en tid som solistdansare på Royal Opera blev hon vid tjugo års ålder premiärdansare.
Den mångsidiga Nuñez, känd för sin enastående teknik, har gjort huvudroller i verk av betydande koreografer som Frederick Ashton, George Balanchine, John Cranko, William Forsythe, Jirí Kylián, Kenneth MacMillan, Jerome Robbins och Antony Tudor.
Hon har vidare varit gäst hos ledande kompanier på bl a Wiener Staatsoper, La Scala, Teatro Colón och American Ballet Theatre.
2013 erhöll Marianela Nuñez en Olivier Award för “Outstanding Achievement in Dance”.
Den virtuose stärndansaren Vadim Muntagirov (Franz) föddes i ryska Tjeljabinsk. Båda föräldrarna var dansare. Han fick sin utbildning vid The Royal Ballet Upper School och inledde sin bana 2014 vid English National Ballet. Numera tillhör han Royal Ballet som firad premiärdansör.
Bland rollerna märks “Onegin”, “Romeo och Julia”, “Nötknäpparen” och “Bajadären”. Vi har på våra biografer tidigare kunnat se honom i “Giselle”, “Törnrosa” och “En vintersaga”.
Vid den senaste uppsättningen av “Svansjön” 2018 fick Muntagirov äran att dansa på premiären mot Marianela Nuñez (visad på Filmstaden).
Vadim Muntagirov har bl a gästat American Ballet Theatre och Mariinskijteatern.
Karaktärsdansaren Gary Avis som Dr Coppélius
Publikfavoriten Gary Avis, som föddes i Ipswich, kan numera ståta med två titlar: Principal Character Artist sedan 2005 och Senior Ballet Master sedan 2019.
Avis fick sin utbildning vid Royal Ballet Upper School, vilket 1989 ledde till en anställning vid kompaniet. Ursprungligen hade han siktat in sig på en karriär inom musikalen och har fortfarande de oöverträffade Hollywoodlegenderna Gene Kelly och Fred Astaire som främsta inspirationskällor!
Genom åren har Avis gestaltat i det närmaste samtliga kända karaktärsroller för en manlig dansare, t ex Drosselmeyer i “Nötknäpparen” och Von Rothbart i “Svansjön”.
2011 belönades Gary Avis med Critic’s Circle National Dance Award i kategorin Outstanding Male Performance (Classical).
Balettchefen Kevin O’Hare har för Filmstadens livesändning den 10 december, valt ut ovanstående högklassiga trio dansare i “Coppélia”, kompaniets färgsprakande julklapp till den svenska biopubliken i alla åldrar!
Dirigent – Barry Wordsworth
Musik – Léo Delibes
Koreografi – Ninette de Valois efter Lev Ivanov
Libretto – Charles Nuitter och Arthur Saint-Léon efter E T A Hoffmann
Scenografi – Osbert Lancaster
Ljus – John B. Read
Orchestra of the Royal Opera House
THE ROYAL BALLET
Balettchef - Kevin O’Hare
Svanhilda - Marianela Nuñez
Franz – Vadim Muntagirov
Dr Coppélius – Gary Avis
Speltid: 2 tim 50 min inkl 2 pauser
Visas på Filmstaden live (10 december) och inspelad (16 december)
Nästa föreställning: “La Bohème”!
Puccinis populäraste opera återkommer onsdagen den 29 januari 2020 (live) och måndagen den 3 februari (inspelad). Nu med en helt ny besättning, bl a den amerikanske tenoren Charles Castronovo och den bulgariska sopranen Sonya Yoncheva som det älskande paret. Boka biljetter redan nu!