Så skapade James Cameron biosuccén Avatar
- Alexander Kardelo
Tretton års väntan är över! Nu går äntligen "Avatar"-uppföljaren upp på bio och låter oss återvända till den vackra planeten Pandora. Här är allt du behöver veta om den nya filmen och regissören James Camerons episka vision.
Med tre Oscars i bagaget och biointäkter på svindlande 28 miljarder kronor är "Avatar" en av de mest framgångsrika filmen genom tiderna. Science fiction-äventyret bjuder på eskapism på högsta nivå, när regissör James Cameron tar med oss till en främmande värld, en vacker planet där det människoliknande Na'vi-släktet lever i harmoni med naturen. "Avatar" tog världen med storm när den släpptes år 2009 och banade vägen för en hel våg av 3D-filmer, mycket tack vare Cameron som själv utvecklade de banbrytande kamerasystem som han visste skulle behövas för en riktigt uppslukande upplevelse.
Det är en minnesvärd resa och en tekniskt imponerande film. Men vår Pandora-vistelse har bara börjat. Fler filmer planeras, och efter hela 13 års väntan har nu uppföljaren "Avatar: The Way of Water" sin stora biopremiär. Vad är det som gör denna värld så lockande och vad kan vi egentligen se fram emot de kommande åren? Häng med när vi går igenom allt du behöver veta om "Avatar", filmen som snart kan bli en gigantisk franchise.
Från lågbudgetfiasko till massiva bioframgångar
För att berätta historien om Pandora och ”Avatar”-filmerna måste vi börja med historien om James Cameron, och hur han blev mannen bakom några av tidernas största blockbusters.
Jim föddes i Kanada år 1954. Här kunde vi säkert berätta om pojken som tidigt intresserade sig för fysik och science fiction, eller om grabben som hoppade av college och slukade alla böcker om specialeffekter på film. Men vi spolar fram till slutet av 70-talet då han såg George Lucas ”Stjärnornas krig” på bio. Cameron blev så imponerad att han sa upp sig från sitt jobb för att söka sig till filmbranschen.
Han började bygga miniatyrer åt Roger Corman Studios, känt för många lågbudget- och kultfilmer. Ett av hans tidigaste jobb var med specialeffekterna på John Carpenters ”Flykten från New York” (1981). Han anlitades sedan för att jobba på en uppföljare till Joe Dantes ”Piranha”, men när regissören hoppade av fick Cameron själv kliva in och ta rodret. ”Piranha II” slaktades av kritiker, men alla måste börja någonstans, eller hur?
En feberdröm gav idén till ”The Terminator” om en ostoppbar mördarrobot. Lågbudget-thrillern med Arnold Schwarzenegger blev en massiv succé och ledde till att Cameron fick leka med större budget och riktigt maffiga effekter på uppföljaren till ”Alien”. Den klaustrofobiska stämningen i Ridley Scotts rymdrysare byttes ut mot hård krigsaction, och han gjorde genidraget att stöpa om hjältinnan Ripley (Sigourney Weaver) till en hård överlevare.
Med ”Avgrunden” (1989) fick Cameron filma mycket under vatten. En påfrestande inspelning för samtliga inblandade. Men han fick också tillfälle att testa på något som George Lucas-ägda Industrial Light & Magic hade arbetat på: CGI, eller datorgenererade bilder. Samma effekter finslipades och användes igen till ”Terminator 2” ett par år senare. Därmed blev Cameron den första att spränga en 100-miljonersbudget och hade nu etablerat sig som en blockbuster-regissör av rang.
Han krossade rekord igen några år senare med mastodonten ”Titanic” (1997), som kostade 200 miljoner att producera. En episk kärlekshistoria gifte sig väl med en dramatisk katastroffilm, och inte ett öga var torrt i biosalongerna. "Titanic" blev också tidernas mest framgångsrika film. Åtminstone tills ”Avatar” släpptes tolv år senare.
Han skyndar långsamt. På 40 år har Cameron bara släppt nio långfilmer. Men här växer det fram en bild av en filmskapare som tar sig tid för att berätta häftiga och originella historier samtidigt som han tänjer på gränserna för vad som är tekniskt möjligt att visa på vita duken. Han dras till att utforska havets mysterier - vilket också hans flera dykardokumentärer visar - och han är en av de få som får förtroendet att leka med massiva budgetar.
– Det är både en gåva och en förbannelse. Fördelen är att jag lättare kan få ihop pengar till spektakulära projekt. Efter succén med "Titanic" litar folk på att jag inte bara kopierar en grafisk roman eller en annan film. Det blir något unikt men ändå med stor budget. Vi blir tvungna att tänka efter hur vi ska locka och underhålla en publik. Och det är rätt spännande, har Cameron sagt.
Utkastet till första ”Avatar” skrevs redan 1994
En erkänd filmmakare för all del, men i grund och botten är James Cameron en upptäckare. Det är vad han drömt om under uppväxten i Kanada, och åren efter Oscarsvinnande "Titanic" drog Jim igång flera stora undervattensexpeditioner. Jakten på nya utmaningar var vad som som lockade honom till att göra "Avatar" och att tillsammans med sitt team uppfinna banbrytande ny filmteknologi.
Det första utkastet till filmen skrevs ned så tidigt som år 1994. Det var ännu för tidigt för en film där flera huvudkaraktärer skulle vara verklighetstrogna fantasyfigurer. Cameron insåg att de rätta verktygen ännu inte fanns och fick pausa sina ambitiösa planer. Men han är inte känd för att låta sig skrämmas av en utmaning. ”Avatar” skulle bli hans största.
– När vi verkligen utvärderade "Avatar" år 1995 kände vi att det var för avlägset. Oavsett hur mycket pengar vi skulle lagt ner på "Avatar", var tajmingen helt enkelt inte rätt. Vi lade manuset på hyllan och det var det, berättade han inför premiären 2009.
Men under 00-talet fanns både motion capture-tekniken och digitalt 3D till hans hjälp. Gollum i ”Sagan om Ringen” och Peter Jacksons ”King Kong” övertygade honom. Produktionen av ”Avatar” satte igång år 2005, med na’vi-folkets språk var något av det första som utvecklades. Motion capture utvecklades till performance capture, för att bättre kunna fånga skådespelarnas alla känslouttryck. Problem löstes längs vägen, nya programvaror skapades och Camerons team testade sig fram för att förverkliga det han ville se: en film olik något annat.
– Jag ville skapa något jag själv hade älskat som barn. Ett äventyr på en annan planet, något fantasifullt och originellt. Jag hade många idéer, men "Avatar" skrev nästan sig själv på bara två veckor. Jag skrev historien på 90-talet, men bitar av den hade funnits innan, som den lysande skogen, en del fordon och så, så den blev klar rätt fort.
”Avatar” utspelar sig till på Pandora, en avlägsen planet (eller måne om man ska vara petig) där de blå invånarna är tacksamma och lever i harmoni med naturen - tills de hotas av militära superkrafter. Ett mäktigt företag vill utforska Pandora i hopp om att tjäna pengar, och startar Avatar-programmet som ger människor nya, modifierade superkroppar så att de kan smälta in bland urinvånarna. Bland de frivilliga finns den förlamade soldaten Jake (Sam Worthington), samt botanisten Grace (Sigourney Weaver). Väl framme på Pandora upptäcker de en förtrollande värld de aldrig hade kunnat drömma om. Jake möter den vackra Neytiri och ställer sig på hennes sida i fighten mot de hotfulla människorna.
Det är en klassisk kamp mellan gott och ont, kryddad med romantik, andlighet, maffiga strider och kittlande futuristisk sci-fi. En aspekt som James Cameron också ville utforska är miljötemat, något som är lika relevant idag.
– Jag såg chansen att få skapa ett helt utomjordiskt ekosystem, med alla coola varelser. En chans att göra mänskliga, fotorealistiska karaktärer som publiken skulle ta för verkliga. Filmens budskap tilltalade mig, och känns viktiga i dagens samhälle. Inte för att jag tycker filmer ska komma med moraliska pekpinnar. Men det är bra om vår underhållning samtidigt får oss att tänka till, säger han.
Det blev ett krävande arbete - som lönade sig stort. Efter sin premiär julen 2009 blev ”Avatar” snabbt ett världsfenomen. Biobesökarna såg den flera gånger om, och filmen blev snart tidernas mest inkomstbringande. Cameron hade också banat vägen för en hel våg av 3D-filmer, där vi i flera år tog på oss plastbrillor för att transporteras iväg till främmande och fantastiska världar i biomörkret.
Den efterlängtade uppföljaren är äntligen här!
Hur följer man upp historiens mest framgångsrika film? Det låter som ett gigantiskt åtagande, men då är Cameron rätt man för jobbet. Ändå kan man undra vad som dröjde så länge. ”Avatar: The Way of Water” är filmen vi väntat på i tretton år, med ständiga förseningar. Nu vet vi varför. En uppföljare var inte nog, vi ska få fyra stycken!
Redan i februari 2010 - ett par månader efter ”Avatar”-premiären - mötte Cameron upp med sina viktigaste medarbetare på ett hotell i Kalifornien för att utvärdera vad i filmskaparprocessen som hade fungerat bäst, och vad som kunde förbättras. Insikterna gav ny inspiration medan han funderade på Pandoras framtid.
– Jag tror inte att ”Avatar: The Way of Water” hade varit möjlig om det inte vore för vår övning, säger han.
Filmteamet insåg att det fanns mer att berätta. Mer än vad som skulle rymmas i en andra film. James Cameron började anteckna och kom snart upp i över 1500 sidor. Han tog ombord några av Hollywoods främsta manusförfattare för att lägga grunden för fyra ambitiösa nya äventyr. De skulle både fungera som fristående berättelser men också länkas samman av ett övergripande tema: familjen. "Avatar"-producenten Jon Landau förklarar:
– Jag brukar berätta att Jim skriver filmer med teman som är större än sin genre, och det är därför de resonerar så väl med publiken. Och det finns inget mer universellt tema än familjen.
I ”Avatar: The Way of Water” återser vi Jake Sully och Neytiri. Tretton år har även passerat i deras värld. Nu är de föräldrar till de tre barnen Neteyam, Lo’ak och Tuk, samt adoptivdottern Kiri. Människopojken Spider är också en del av flocken. Hjälten Jake har hittat sin plats på planeten Pandora, blivit en riktig Na’vi och ledare för Omatikaya-klanen.
Det idylliska livet hotas dock när ”folket från skyn” kommer tillbaka. Människorna anfaller på nytt, med starkare vapen och bättre teknologi än sist. Med sig har de en grupp elitsoldater i avatar-kroppar, och Jake inser att han är deras främsta mål. Han tvingas göra det tuffa valet att lämna tryggheten och gömma sig tillsammans med sin familj, något som påverkar dem alla.
Sully-familjens flykt låter filmskaparna och publiken utforska nya delar av den förtrollande planeten, tillägger producenten Jon Landau:
– Pandora är en egen karaktär i filmen. Vi använder det som en metafor för vår värld, där vi kan resa runt i evighet och ändå inte upptäcka alla under. Jim bestämde sig för att stanna kvar på Pandora och utforska nya arter och kulturer. Baserat på hans kärlek till havet, min kärlek för havet, bestämde vi oss för haven som nästa grund för våra historier.
Undervattensvärldar i fokus i ”Avatar: The Way of Water”
Äventyret tar Jake och hans närmaste till en annan klan på en avlägsen del av Pandora. De hamnar hos Metkayina-folket, som är vana vattenvarelser med en spirituell koppling till havet och dess djur. Jake, Neytiri och ungarna ber om skydd och blir emottagna med öppna armar, men inte helt utan skepsis och konflikter. Den nya miljön tär även på familjen som längtar hem.
Här får Cameron än en gång dyka med huvudet före i ett av sina största intressen: vatten och djuphavsforskning. Om du gissade att det kom med en rad av helt nya utmaningar, så har du helt rätt.
Att lyckas filma under vatten blev nämligen det största hindret som filmskaparna behövde övervinna. Performance capture, där skådespelarna agerar i dräkter med prickar som sedan låter datorn animera de blå karaktärerna, hade aldrig gjorts under vatten förut. Inte i den skalan som Camerons vision krävde. Hade han han tagit sig vatten över huvudet? Knappast.
– Det var viktigt att faktiskt filma under vatten och på vattenytan så att vi såg folk simma på riktigt, dyka i på riktigt. Det ser äkta ut för att rörelserna var äkta, och känslorna var äkta, säger han.
Filmteamet byggde en jättelik vattentank på Manhattan Beach Studios, för att återskapa verkliga havsförhållanden, med vågor och allt som behövdes för att få fram äkta prestationer. Det fanns ett annat problem. Skådespelarna kunde inte använda dykarmasker, då varje luftbubbla skulle störa inspelningen. Alla som jobbade i vattentanken, från skådisar till filmteam, fick helt enkelt lära sig att hålla andan.
– De gillade det. Kate Winslet älskade att kunna uttrycka sig själv under vatten. Hon lyckades hålla andan i runt 7 minuter och 20 sekunder, skryter Cameron. Jag har varit fridykare i 50 år och jag har som mest lyckats med 5 och en halv minut.
Genierna på Weta FX på Nya Zeeland fick än en gång skapa maffiga visuella effekter till den tre timmar långa filmen. Men regissören är också mån om att teknologin inte ska stå i vägen för karaktärer och känslor.
– Det vi arbetar med idag är så mycket mer avancerat jämfört med den första filmen. Blir det en bättre film för publiken? Absolut inte. Den breda publiken bryr sig bara om berättelsen, om karaktärerna och vad filmen väcker för känslor. Det är det viktigaste jag tänker på, varenda dag, säger James CAmeron.
Ytterligare tre ”Avatar”-filmer planeras
Inspelningen började redan i september 2017. Det tog 18 månader och man kunde parallellt arbeta med scener för även del 3 och 4. Cameron ville att alla fyra filmer skulle vara färdigskrivna innan han påbörjade arbetet.
– Jag ville kartlägga alla berättelser och räkna ut vad det skulle kosta och vad som skulle krävas att få till inspelningen. Tanken var att göra all performance capture och all live-action på samma gång, och sedan postproduktionen.
Den lite väl ambitiösa planen fick studion att dra i handbromsen en aning. Man gick med på att producera ”Avatar 2” och ”Avatar 3” samtidigt, för en saftig budget på 500 miljoner dollar. Om de blir framgångsrika kommer man att göra samma sak igen, med fyran och femman. Men samtliga har redan fått sina premiärdatum spikade med två års mellanrum. Film nummer 3 ska vi kunna se på bio julen 2024 ... om nu inga fler förseningar kommer i vägen.
Redan nu har vi fått höra lite spännande detaljer om framtiden. Havet fortsätter vara en viktig spelplats även i ”Avatar 3”. Cameron har utlovat något riktigt maffigt för ”Avatar 4”, där manuset lär ha fått Disney-chefer att utbrista ”H o l y f * * k!”
Och det är inte heller säkert att vi bara håller oss på Pandora. Planen är att utforska mer av Alfa Centauri-systemet, kanske med avstickare till närliggande planeter? Den femte filmen ska enligt utsago låta Jake och Neytiri besöka Jorden.
Varje film blir n avslutad historia men tillsammans ska de fyra uppföljarna bilda en episk saga. James Cameron vill se till att uppföljarna är underhållande och spektakulära, men också rörande och emotionella. När sagan är komplett efter ”Avatar 5” kan detta bli hans stora magnum opus.
– När man ser ”Avatar” och var historien tar vägen härnäst, när jag öppnar upp landskapet och tar in nya karaktärer och ställer nya frågor, så känner jag att de här fyra filmerna kommer täcka allting jag vill ha sagt som filmskapare, säger han.
Fokus ligger på en uppslukande och immersiv upplevelse. 3D-teknik och rikt detaljerade världar låter publiken bli en del av äventyret, vilket nog också var nyckeln till ”Avatars” massiva framgångar. I och med nya filmen kopplar man på HDR (high definition range) och en högre frame-rate. Be mig inte förklara de tekniska detaljerna, men kortfattat handlar det om att få bilderna på bioduken att kännas ännu mer verkliga. ”Som ett fönster in i en annan värld”, säger producenten Jon Landau.
– Vi gör filmer för den stora duken. Varför vänder sig folk till underhållning idag? För en verklighetsflykt. Och din mobil eller hemmabio har sina begränsningar. När du går på bio förlorar du dig själv i bilderna på duken, i karaktärerna och i den filmens värld. Det finns inget som slår det.
Vår käre reseledare och store trollkarl James Cameron håller med:
– Man går på bio för att bli transporterad in i en fiktiv fantasivärld. Ju mer du kan koppla bort logiken desto roligare blir det. Det blir som ett kontrakt mellan filmen och publiken - låt oss alla ta varann i hand och hoppa iväg till Pandora tillsammans. Det kommer bli kul.
Säkra dina biobiljetter till årets bioäventyr här! Vi ses i biomörkret - och i Pandora.