Så blev ”Fast & Furious” världens största action-franchise
- Alexander Kardelo
I väntan på Fast & Furious-spinoffen "Fast & Furious: Hobbs & Shaw" tittar vi i backspegeln. Hur började den här vilda resan?
Med åtta filmer bakom sig och över 5 miljarder dollar i intäkter är "Fast & Furious" en av 2000-talets största filmserier. Minst tre nya filmer och en tv-serie är på gång. Dessa spektakulära actionäventyr höjer ribban för stunts och specialeffekter, och hjältarna är en omaka familj som fans världen över har tagit till sina hjärtan. Vi tar en närmare titt på det ostoppbara fenomenet och hur allting började.
Första trilogin
Regissören Rob Cohen fann inspirationen i en tidningsartikel om streetracing. Han fascinerades och ville göra en film i den miljön. Handlingen i "The Fast and The Furious" (2001) följer en snut som lyckas nästla sig in hos ett streetrace-gäng, som FBI misstänker för flera rån av hemelektronik.
Men det var inte bara några stulna dvd-spelare som lockade publiken. Vin Diesel sade i en intervju från 2001:
– Hemligheten ligger i utförandet. Filmen har några av de bästa specialeffekter jag har sett, speciellt vad gäller bilar. Samtidigt tar den sig tid att låta historien utvecklas och ge skådespelarna trovärdiga prestationer. Succén är ett fenomen. Filmen talar så nära och så träffsäkert om denna kultur, att folk omfamnade det.
Den första "The Fast and the Furious" kunde faktiskt ha blivit en väldigt annorlunda film. Regissören ville se Mario Lopez som Dom Toretto. Natalie Portman provfilmade för rollen som Mia, medan Mark Wahlberg och Christian Bale var aktuella för att spela Brian. Man övervägde alternativa titlar som "Race Wars" och "Redline". Producenten köpte till slut rättigheterna till titeln "The Fast and The Furious" som hade använts i en annan racerfilm från 1954 (I övrigt har de inga likheter).
Det unga stjärnskottet Paul Walker ska ha tackat ja till rollen efter att han såg "Donnie Brasco" (1997) och ville spela en undercover-agent. Hans första blockbuster blev också hans mest ikoniska roll.
För uppföljaren beställde Universal två manus. Ett med Dom Toretto, och ett utan, ifall Vin Diesel inte ville återvända. Han var inte lockad. Diesel har senare sagt att han tackade nej till 25 miljoner dollar då han inte gillade studions idé för andra filmen. "2 Fast 2 Furious" blev gjord ändå, med Paul Walker och Tyrese Gibson i huvudrollerna. John Singleton stod bakom kameran. Filmen blev en av de mest sågade i serien.
Det kunde ha slutat där. Men tre år senare kom en spinoff med helt nya karaktärer och andra miljöer. "The Fast and the Furious: Tokyo Drift" tog publiken till Japan. Justin Lin regisserade. Studion frågade aldrig Paul Walker om han ville återvända, de kände att han var för gammal. Tredje filmen skrevs med nya karaktärer, men samma titel och mer fokus på streetracing. Universal lyckades dock övertala Vin Diesel att ställa upp på ett gästspel i slutet. Trots det spelade "Tokyo Drift" in minst pengar av alla filmerna.
"Fast & Furious" lägger i en högre växel
Man trodde att "Fast & Furious" var en relativt död franchise. Universal lekte med tanken på att producera några uppföljare som gick direkt till dvd. Men Vin Diesels cameo togs väl emot av fansen, och så föddes en idé för en reboot med alla originalskådisarna. Tillbaks till ruta ett, men större, snabbare och bättre.
Med den fjärde filmen, kort och gott kallad "Fast & Furious" (2009), träffade Universal guld för första gången. Filmen återförenade Paul Walker med Vin Diesel, Jordana Brewster och Michelle Rodriguez. Åtta år efter första filmen lade man in en ny växel och skapade en mer actionladdad film, med allt det som publiken gillade i originalfilmen. Regissören Justin Lin lyckades fånga allt som fansen älskat hittills, och hitta ett framgångsrecept för kommande filmer. I fyran kan vi dessutom se "Wonder Woman"-stjärnan Gal Gadot i hennes första roll.
Plötsligt blev detta något mer än filmer om tuffa killar och snabba bilar. Fansen insåg att filmerna handlar om en familj, och vad man gör för att skydda sin familj. Paul Walker berättar i en intervju från 2009 hur han själv förstod vad som gjort filmerna så framgångsrika:
– När jag spelade in ettan, var det mest en cool film där jag fick köra snabba bilar, skjuta och kyssa en snygg tjej. Nu när jag är äldre, inser jag att det finns en orsak till att vi fortfarande är här. Det är de teman som vi berörde tidigt, oavsett om publiken insåg det eller inte. I samma sekund som man förlorar sin familj, vem är man då? Det är lustigt att se hur folk lockas och relaterar till det. Jag hade ingen aning, jag fattade inte det då. Nu ser jag det.
När "Fast Five" hade premiär 2011 (tio år efter den första filmen) började det bli tydligt att de här filmerna bara blir större och galnare. Femman var en stor kuppfilm i exotiska miljöer, med galen action och mera muskler. Tommy Lee Jones skulle ha spelat en ny karaktär, Hobbs, en agent på jakt efter Toretto som flytt från fängelset. Rollen gick istället till Dwayne Johnson sedan ett fan föreslog att hon ville se de två tillsammans i en film. Med Vin Diesel och The Rock möttes 2000-talets stora actionstjärnor för första gången på bioduken. Succén var enorm.
Framgångarna fortsatte med "Fast & Furious 6" (2013). Här introducerades nye skurken Owen Shaw, spelad av Luke Evans. En jakt med en pansarvagn hör till höjdpunkterna. Över 100 bilar kvaddades under inspelningen. Teamet breddades med nya ansikten och mer mångfald i rollerna.
Varje film blev större och mer framgångsrik än den förra. Med den andra "Fast & Furious"-trilogin hade Universal hittat helt rätt spår.
Tragedin slår till
"Fast & Furious 6" släpptes på bio våren 2013. Ett halvår senare slog tragedin till och filmvärlden skakades av tråkiga nyheter. Skådespelaren Paul Walker dog i en bilkrasch tillsammans med sin vän, en racerförare. Walker kommer för alltid att bli ihågkommen för sin roll som bilälskaren Brian. Snabbt efter hans död blev det tydligt vilket otroligt avtryck han lämnat på filmvärlden och sina fans. Killar och tjejer från världens alla hörn sörjde skådespelaren, som blev bara 40 år gammal.
Den oerhörda responsen gjorde det tydligt att filmerna är mer än pålitlig underhållning, de hade blivit en viktig del av populärkulturen. En älskad filmfranchise där karaktärerna är som fansens egna familj.
The show must go on. "Fast & Furious 7" var redan under inspelning, med Brian O'Conner åter i en stor roll. Man bestämde sig för att hedra Walker och slutföra filmen. Några av Brians scener slutfördes med hjälp av hans yngre bröder, och lite CGI-trolleri.
Publiken rusade till biograferna. "Fast & Furious 7" spelade i mer än 1,5 miljarder dollar på bio, och är den överlägset mest framgångsrika filmen i serien. I sista scenen ser vi hur Dominic och Brians vägar skiljs åt för sista gången. Inte ett öga var torrt.
Samma höst gav Universal grönt ljus för tre nya filmer. Varken studion eller Vin Diesel kunde få nog. Nummer 8 släpptes våren 2017. Nummer 9 är just nu under inspelning (med John Cena!) för planerad premiär nästa år. Nummer 10 sägs bli målgången för Toretto och de andra, på bio någon gång år 2022.
Testar nya vägar framöver
Men "Fast & Furious"-resan fortsätter för fansen. Den mega-populära filmserien gasar på, och det pratas om en mängd idéer för spinoffs. DreamWorks har en animerad tv-serie på gång, och ryktet säger att tjejerna i filmerna kan få en egen fristående film.
Filmerna har utvecklats från racingdraman till storskaliga actionfilmer i högt tempo. För varje del växer ensemblen och skådespelare står på kö för att få vara en del av den högoktaniga franchisen. Kurt Russell dök upp i nummer 7. Charlize Theron och Helen Mirren tittade in för "Fast & Furious 8".
Ingen succé är utan sina baksidor, och för "Fast & Furious" verkar osämja mellan två av huvudrollerna ha blivit lite av en vägbump. Omskrivna bråk på inspelningen mellan Vin Diesel och Dwayne Johnson ledde till att de knappt ville spela in scener tillsammans.
Lösningen blev att erbjuda The Rock en egen film: "Hobbs & Shaw", som sammanför honom med Deckard Shaw, spelad av Jason Statham. Två hårdingar som till en början inte kommer väl överens och i trailern ser vi en del underhållande munhugg, samtidigt som de behöver samarbeta för ett gemensamt mål.
"Hobbs & Shaw" ser ut att vrida upp insatserna ytterligare. Skurken (spelad av Idris Elba) är genetiskt manipulerad och kallas skämtsamt för "Black Superman". Actionscenerna verkar vara större än någonsin, och det saknas heller inte humor, självdistans och enorma ambitioner:
– Målet var att skapa den största och grymmaste skurken som "Fast & Furious"-serien någonsin har skådat. Ribban ligger högt (...) Filmen ska vara badass, med enorma actionscener men också skitmycket komedi, säger Dwayne Johnson till Entertainment Weekly.
Huruvida de lyckats får vi se på bio den 3 augusti, då "Hobbs & Shaw" får premiär.