Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Royal Opera inleder vårsäsongen 2020 med publikfavoriten ”La Bohème”!

fredag 24 jan 2020
  • Klas Freund
Royal Opera inleder vårsäsongen 2020 med publikfavoriten ”La Bohème”!

Puccinis ”La Bohème” är jämte ”Tosca” den italienske tonsättarens mest älskade verk. En av de få operor, som ”alla” känner till och som ständigt återfinns på repertoaren över hela världen.

Uruppförandet av ”La Bohème” ägde rum 1896 i Turin med legenden Toscanini på dirigentpulten. Ofattbart nog för oss idag, blev publikreaktionen sval inför mötet i en parisisk vindskupa mellan den fattige poeten Rodolfo och hans bräckliga unga granne, sömmerskan Mimì.

Detta första kärleksmöte förvandlades dock ganska snart till en total världssuccé. Redan året därpå kom ”La Bohème” till Covent Garden i London, där den sedan dess spelats över 500 gånger.

Den förra uppsättningen, som fick sin premiär 1974 i regi av John Copley, återfanns på repertoaren i över fyrtio år! Dess festliga avskedsföreställning visades live 2015 på Filmstaden med stjärnsångarna Anna Netrebko och Joseph Calleja i huvudrollerna.

Bara två år senare var det dags för en spektakulär nyuppsättning i regi av den hyllade Richard Jones, som enligt pressen fick ett extatiskt mottagande av publiken. Samma år kunde vi också på Filmstaden ta del av detta evenemang.

I afton 2020 är det sålunda 3:e gången gillt för en livesändning av ”La Bohème” från Royal Opera, nu i en samproduktion med Teatro Real i Madrid och Lyric Opera i Chicago.
Värt att notera i Jones nya uppsättning är en alltmer tilltagande trend med förnämliga sångare från östra delarna av Europa på våra scener:

Med undantag för kvällens amerikanske Rodolfo, sjungs nämligen samtliga stora roller i ensemblen av artister från öst: Mimì är en bulgarisk superstjärna, Musetta kommer från Ryssland, Marcello från Polen, Schaunard från Ungern och Colline från Slovakien!

”La Bohème” på Stockholmsoperan

1901 hördes Rodolfos underbara aria ”Så kall ni är om handen”för första gången på Kungliga operan. Sedan dess har den klingat närmare ett tusen gånger på denna scen!

Våren 1947 inträffade ett legendomsusat gästspel från Teatro alla Scala i Milano med ”Tosca” och ”Rigoletto” på programmet. Det celebra besöket, som arrangerats av Operan och DN, blev en så överväldigande succé att man lyckades ge två oplanerade extraföreställningar av ”La Bohème” med en absolut drömensemble:

Stjärnsopranen Mafalda Favero, dåtidens främsta Mimì, hämtades expressartat med flyg från Milano till Stockholm via Paris. Hon sjöng båda kvällarna mot den glansfulle tenoren Mario del Monaco som Rodolfo! Vidare medverkade bland bohemerna inga mindre än storsångarna Tito Gobbi och Cesare Siepi. En liknande stjärnprakt torde aldrig förr eller senare ha förekommit samtidigt på vår nationalscen…

Den älskade spanska sopranen Victoria de los Angeles svarade för en sensationell debut i London 1950 som Mimì. Samma år gästspelade hon en enda kväll i rollen på Stockholmsoperan. Sex år senare sjöng hon partiet mot Jussi Björling - båda på höjden av sitt konstnärsskap - i en grammofoninspelning under Sir Thomas Beecham. Den finns än idag tillgänglig på cd och anses oöverträffad av expertisen.

Den sjunde - tillika senaste uppsättningen av ”La Bohème” på Kungliga operan - är från 2015 i bl a regi av den extremt mångsidige argentiske tenoren José Cura.

Aftonens konstnärliga team

Emmanuel Villaume (Dirigent)

Emmanuel Villaume föddes i Strasbourg och studerade litteraturhistoria, filosofi och musikvetenskap i Paris. Han inledde sin karriär som dramaturg vid Opéra national du Rhin i födelsestaden.

Villaumes specialitet är fransk opera och Puccini. År 2000 debuterade han på Royal Opera med ”Hoffmanns äventyr”. Därefter har han på denna scen dirigerat ”Svalan”, ”Manon” och ”Tosca”. För närvarande är han musikchef dels vid Dallas Opera, dels chefdirigent för Pragfilharmonikerna.

Bland Emmanuel Villaumes övriga engagemang märks ”La Bohème”, ”Pärlfiskarna”och ”Thaïs” (Metropolitan), ”Don Quijote” (Deutsche Oper Berlin), ”Manon Lescaut” (Liceu Barcelona), ”Flickan från västern” (Santa Fe) och ”Faust” (Lyric Opera Chicago).

Andrew Haveron (Konsertmästare)

Den framstående brittiske violinisten Andrew Haveron studerade bl a vid Royal College of Music. Han gör sin emotsedda debut denna säsong på Royal Opera som gästande 1:e konsertmästare i ”La traviata” och ”La Bohème”.
Mellan åren 1999-2007 var han första violinist i världsberömda Brodsky Quartet, som bl a medverkat i många prisbelönade musikaliska projekt med artister som Anne Sofie von Otter, Björk, Paul McCartney och Sting.
Haveron har tidigare bl a varit konsertmästare i BBC Symphony Orchestra och innehar sedan 2013 samma position i Sydney Symphony Orchestra. Han spelar på ett italienskt instrument från 1757 (deponerat hos orkestern).
Andrew Haveron är Hedersdoktor vid University of Kent för sina betydande insatser inom musiken.

Richard Jones (Regi)

Richard Jones föddes i London och inledde sin bana som regissör vid Scottish Opera i Glasgow.
1994 debuterade han på Royal Opera med en prisbelönad uppsättning av Wagners “Nibelungens ring”. Bland hans senare regiuppgifter på denna scen märks “Lady Macbeth från Mtsensk”, Puccinis tre kortoperor “Triptyken”, “Boris Godunov” (visad på våra biografer 2016), Prokofjevs “Spelaren” och Janáceks “Katja Kabanova” (belönad med en Olivier Award).

2017 svarade Jones för den nu aktuella nyuppsättningen av “La Bohème”, som fick ett mycket varmt mottagande av publik och kritik. Den visades live samma år på Filmstaden med en helt annan ensemble och dirigent än i afton.
Under våren 2020 sätter Jones upp sin hyllade produktion av Wagners stora komedi ”Mästersångarna i Nürnberg" på Oslo-operan.

Han är också verksam inom teatern och hans uppsättning på Old Vic och i New York av Eugene O’Neills “Den ludna gorillan” nominerades till sex Drama Desk Awards.
2015 mottog Richard Jones den höga orden Commander of the British Empire av drottning Elizabeth. Han har också utnämnts till Årets regissör av den inflytelserika tidskriften ‘Opernwelt’.

Stewart Laing (Scenografi/Kostym)

Den skotske scenografen, kostymören och regissören Stewart Laing studerade vid Central School of Art and Design. Han är numera dels konstnärlig ledare för ”Untitled Projects”, som han grundade 1998, dels biträdande chef för National Theatre of Scotland.
Laing debuterade säsongen 2017/18 på Royal Opera med scenografi och kostym till ”La Bohème”.
I sin egenskap som scenograf har han vidare varit verksam på Broadway med musikalen ”Titanic” (belönad med en Tony Award), La Scala i Milano (Brittens ”Peter Grimes”), Old Vic och i New York (O’Neills ”Den ludna gorillan”) samt ”Slutet gott, allting gott” (New York Shakespeare Festival).
Bland Stewart Laings operauppsättningar märks ”Tosca” för Norrlandsoperan samt ”Flickan från västern” och ”Dead Man Walking” för Malmöoperan.

Aftonens ensemble

Sonya Yoncheva (Mimì, en sömmerska)

Den bulgariska stjärnsopranen* Sonya Yoncheva* tog sånglektioner vid Konservatoriet i Genève. 2010 vann hon första pris i Domingos Operalia-tävling.

Två år senare gjorde hon sitt första framträdande på Royal Opera bland vinnarna i en Operalia-konsert. Sedan dess har hon på denna scen sjungit i ”La Bohème” (som Musetta), ”Faust”, ”La traviata”, ”Carmen”, ”Norma” och i ”Hoffmanns äventyr”.

I början av karriären fokuserade Yoncheva på barock-repertoar. Hon har varit medlem av William Christies ”Le Jardin des Voix”.

Yoncheva är en av Metropolitanpublikens stora favoriter, där hon firat triumfer i ”Otello”, ”La Bohème”, ”La traviata”, ”Tosca”, ”Luisa Miller” och Tjajkovskijs enaktare ”Jolanta”.

Bland övriga gästspel på betydande scener kan nämnas ”Medea”, ”Eugen Onegin” (Berlin), ”Don Carlos” (Paris), ”Poppeas kröning” (Salzburgfestivalen), ”Il pirata” (Madrid), ”La Bohème” (Milano) och ”La traviata” (München).

Sonya Yoncheva mottog 2019 en utmärkelse vid International Opera Awards.

Charles Castronovo (Rodolfo, en poet)

Den amerikanske tenoren Charles Castronovo föddes i New York. Efter studier vid California State University, började han som medlem av Los Angelesoperans kör.
2004 debuterade han på Royal Opera i rollen som Ferrando i ”Così fan tutte”. På denna scen har han senare framträtt i ”Rucklarens väg”, ”Trollflöjten”, ”Svalan”, ”Lucia di Lammermoor” samt i ”La traviata” (visad på Filmstaden).
Numera gästar Castronovo regelbundet andra berömda operahus, t ex i Wien, Berlin, München, San Francisco och Metropolitan.
I hans repertoar återfinns ”Carmen”, ”Manon”, ”Werther”, ”Romeo och Julia”, ”Faust”, ”Lucrezia Borgia”, ”Simon Boccanegra”, ”Don Carlos”, ”Titus” och ”Kärleksdrycken”.
2010 sjöng Charles Castronovo titelrollen i uruppförandet av Daniel Catáns opera “Il postino” mot Plácido Domingo i Los Angeles. Han har även gjort rollen i Paris.

Andrzej Filonczyk (Marcello, en målare)

Den polske barytonen Andrzej Filonczyk studerade vid Musikkonservatoriet i kulturstaden Wroclaw.
Säsongen 2017/18 gjorde han sin första roll på Royal Opera som Silvio i enaktaren ”Pajazzo”. Han sjöng samma år dessutom i den andra barytonrollen i ”La Bohème” som Schaunard.
Efter en tid vid operan i Poznan inledde Filonczyk sin internationella karriär bl a som Marcello vid Canadian Opera Company, ”Barberaren i Sevilla” på Bolsjojteatern i Moskva, ”Pajazzo” på Teatro Regio i Turin, ”Die Tote Stadt” på Statsoperan i München och ”Maria Stuarda” i Zürich.

Aida Garifullina (Musetta, en sångerska)

Den ryska sopranen Aida Garifullina föddes i Kazan och studerade bl a vid Musikakademin i Nürnberg. 2018 framträdde hon på Royal Opera under en minneskonsert för den store ryske barytonen Dmitri Hvorostovsky. Nu debuterar hon på samma scen i ”La Bohème”.

2013 vann Garifullina första pris i Domingos Operalia-tävling. Detta ledde till engagemang vid legendariska Mariinskijteatern i St Petersburg, där hon bl a sjungit i ”Figaros bröllop”, ”Kärleksdrycken”, ”Rigoletto” samt i sitt genombrott som Natasja i Prokofjevs ”Krig och fred”.

Därpå blev hon medlem av ensemblen vid Wiener Staatsoper. Här har hon medverkat i bl a ”Don Giovanni”, ”Romeo och Julia” samt i ”La Bohème”.
Bland övriga gästspel kan nämnas Prokofjevs ”Förlovningen i klostret” (Berlin), ”Don Giovanni” (Metropolitan), ”Pärlfiskarna” (Salzburgfestivalen) och titelrollen i ”Snöflickan” (Paris; visad 2017 på Filmstaden).

2016 gestaltade Aida Garifullina den berömda sångerskan Lily Pons i Stephen Frears film ”Florence Foster Jenkins”.

Guyla Nagy (Schaunard, en musiker)

Den ungerske barytonen Guyla Nagy studerade bl a vid Royal Irish Academy of Music.

Under sin tid som deltagare i Jette Parker Young Artists Programme medverkade han i ”Barberaren i Sevilla”, ”Mästersångarna i Nürnberg”, ”Madame Butterfly”, ”Don Carlos”, ”La traviata”, ”Carmen” och ”Lohengrin”.

Guyla Nagy har vidare varit anställd vid Welsh National Opera, där han t ex sjungit i ”Pajazzo” samt gästspelat i Musorgskijs ”Marknaden i Sorotjinsk” på Komische Oper i Berlin.

Peter Kellner (Colline, en filosof)

Den slovakiske basen Peter Kellner studerade bl a vid Mozarteum i Salzburg. Han har vidare deltagit i mästarklasser för bl a barytonen Thomas Hampson.

Ifjol debuterade Kellner på Royal Opera som löjtnant Ratcliffe i Benjamin Brittens ”Billy Budd”. Han har tidigare tillhört ensemblen vid operan i Graz, där han gjort roller i t ex ”Enleveringen ur seraljen”, ”Figaros bröllop”, ”Barberaren i Sevilla”, ”Resan till Reims”, ”Romeo och Julia” och i ”Der ferne Klang”.

För närvarande är Peter Kellner engagerad vid Wiener Staatsoper, där han t ex sjungit i ”Ariodante”, ”Don Giovanni”, ”Arabella”, ”Madame Butterfly” och i ”En midsommarnattsdröm”.

Musik – Giacomo Puccini
Libretto – Giuseppe Giacosa/Luigi Illica
Dirigent – Emmanuel Villaume
Konsertmästare – Andrew Haveron (gäst)
Regi – Richard Jones
Scenografi/Kostym – Stewart Laing
Ljus – Mimi Jordan Sherin
Koreografi – Sarah Fahie

Royal Opera Orchestra
Royal Opera Chorus
Kormästare – William Spaulding

Rodolfo – Charles Castronovo
Mimì – Sonya Yoncheva
Musetta – Aida Garifullina
Marcello - Andrzej Filonczyk
Schaunard – Guyla Nagy
Colline – Peter Kellner
Benoît – Jeremy White
Alcindoro – Eddie Wade
Parpignol – Andrew Macnair

Speltid: 2 tim 35 min (inkl 1 paus)

Framförs på italienska

Nästa föreställning: ”Fidelio”!

Beethovens 250-årsjubileum 2020 firas stort på Royal Opera med en nyuppsättning av hans enda opera ”Fidelio”. Världstenoren Jonas Kaufmann och nya norska stjärnsopranen Lise Davidsen gästar i huvudrollerna. Husets musikchef Sir Antonio Pappano dirigerar.

Sedan månader tillbaka är samtliga biljetter slutsålda på Royal Opera House!

Försäkra er redan idag om biljetter till Filmstadens emotsedda livesändning med dessa storsångare tisdagen den 17 mars eller till den inspelade visningen måndagen den 23 mars.