Roland Emmerich: ”Midway är ett monument till hjältarna”
- Alexander Kardelo
Roland Emmerich, som tidigare givit oss ”Patrioten”, ”Independence Day” och ”Godzilla”, besökte Stockholm med höstens stora krigsfilm - det stjärnspäckade dramat ”Midway”. Vi fick en pratstund med den legendariska actionregissören.
När man nämner Roland Emmerich, tänker de flesta på katastroffilmer. ”Midway” har till viss del samma element: storskalig action, spektakulära effekter, och hjältar som slåss mot ett oövervinnerligt hot.
Den här gången bjuder han också på en historielektion, med inspiration ur en av Andra världskrigets avgörande vändpunkter. Stjärnor som Woody Harrelson ("Zombieland"), Ed Skrein ("Deadpool") och Mandy Moore lockades till dramat om USA-flottans svåra strid mot de japanska styrkorna i Stilla havet.
Förra veckan gästade regissören Stockholm och närvarade vid en exklusiv smygpremiär på Filmstaden Scandinavia. Vi träffade honom för att höra mer om hans nya storfilm, och varför han så gärna ville skildra slaget vid Midway.
– För mer än 20 år sen såg jag en dokumentär om slaget om Midway, och kände att det var en historia jag ville berätta. Det intressanta för mig var historien om revansch. Amerika anfölls vid Pearl Harbor, och Amerika var inte beredd på det. Dessutom var japanerna mycket mäktigare, de var bättre rustade och bättre tränade. Det var häftigt för mig att visa de amerikanska soldaterna som underdogs. För det var de. De var rädda för att förlora slaget, för då kunde Japan invadera västkusten.
Du följer många olika karaktärer, och skildrar den här historien från flera olika sidor. Var det ett svårt pussel att lägga?
– Så är det ofta i mina filmer, att jag följer många karaktärer. Tro mig, det fanns många fler karaktärer i manus och vi fick jobba hårt för att begränsa oss. Men var och en av dessa karaktärer har en historia att berätta om vad som hände under dessa månader.
Det gäller att hålla sig historiskt korrekt, och samtidigt skapa en underhållande film på två timmar. Hur hittade du den balansen?
– Det var därför jag valde slaget om Midway. Det har en fascinerande historia med så många element. Balansen - det handlar om manus, först och främst. Och vi jobbade hårt och länge med manuset. För oss var det alltid viktigast att hålla det historiskt korrekt. Kanske för att ”Pearl Harbor”, Michael Bays film, inte var så noga med detaljerna. Vi ville vara extra noga. För oss var det också viktigt att skådespelarna var pålästa och kände till sina karaktärer väl. Då kunde vi alla känna samma ansvar gentemot historien.
Varför var det viktigt att visa det japanska perspektivet också?
– Jag sa från början att vi inte kan göra japanerna till skurkar. Vi måste vara respektfulla. Vi gjorde mycket research kring japansk historia. Vi upptäckte en bok som heter ”The Shattered Sword” som beskrev det hela mycket väl. Den använde vi som grund till den japanska delen. Precis som amerikanerna följde de bara order. Och den japanska flottan var alltid emot kriget mot Amerika.
Är det mer lockande för dig att göra en verklighetsbaserad film som ”Midway”, än något fiktivt som ”Independence Day” eller ”The Day After Tomorrow”?
– För mig var det en omväxling. För första gången var jag noga med att hålla mig till fakta. Skådespelarna kunde fråga mig ibland: ”Hände det här verkligen?” Och jag svarar: ”Ja, det hände verkligen.” Det sporrade oss att göra de här grabbarna rättvisa. Filmen är som ett monument till dem.
Vilka utmaningar stötte du på under inspelningen?
– Att inget längre existerar, det var den första utmaningen. Vi filmade de första två veckorna i en av de ursprungliga bukterna i Pearl Harbor. Delar av den ser ut som förr, och resten förändrade vi digitalt. Sen finns det ju inte ett enda flygplan från den tiden kvar, till exempel. Filmen har otroliga sekvenser där störtbombare attackerar den japanska flottan, men de orsakade ett stort problem för oss. Hur ska vi visa det? I slutändan måste allt göras med visuella effekter. På grund av det sa jag att vi måste vara extra noga att allt ska se riktigt verkligt ut.
Du har en imponerande rollista. Hur svårt var det att samla alla stora stjärnor?
– Vi hade ett väldigt bra manus. Och varje skådespelare vill vara med i en film om andra världskriget åtminstone en gång. Det hjälpte oss. Först hittade vi Woody Harrelson. När han sa ja, kom Mandy Moore till oss nästan omedelbart och ville spela Dick Bests fru. Det var en bra början. När folk insåg att Mandy Moore och Woody Harrelson var ombord, ville de också vara med. Och allting hände relativt fort.
Vilka filmer ser du själv när du går på bio?
– Jag ser allt som är i min genre. Men jag är också gift med någon som har en helt annorlunda filmsmak. Så vi går på många obskyra, smala filmer också, och jag måste följa med. Men ja, jag är en filmgalning. Jag älskar att se filmer, jag älskar att spela in filmer. Även när jag sitter på en bar och tv:n är på i bakgrunden, så blir jag distraherad och måste titta dit (skratt).
Kan du berätta något om vad som blir din nästa film?
– Den går lite i linje med vad jag är känd för. Den heter ”Moonfall” och handlar om vad som händer när månen kommer ur sin omloppsbana och faller ner på Jorden. Vi får veta att månen inte är vad vi trodde.
Roland Emmerichs ”Midway” får biopremiär över hela landet fredag 8 november.