Röjar-Ralf går online i nya Disneyfilmen
- Alexander Kardelo
Vi träffar filmskaparna bakom årets stora animerade Disneyäventyr – ”Röjar-Ralf kraschar internet”.
Från arkadspelens färgstarka världar och ut på farliga, spännande internet. TV-spelsfigurerna Röjar-Ralf och Vanilja von Sockertopp tar bredbandsvägen ut mot nya äventyr i den efterlängtade uppföljaren från Disney. ”Röjar-Ralf kraschar internet” bjuder på flera minnesvärda möten i en fantastiskt kreativ ny värld, som är den största Disney någonsin har skapat.
Filmstaden träffade Rich Moore, en av filmens två regissörer, och producenten Clark Spencer när de besökte Stockholm häromveckan för att höra mer om deras arbete.
Grattis till framgångarna med filmen. Vad tror ni gjorde den första "Röjar-Ralf" så populär med publiken?
RM: Svår fråga. Men det är en bra fråga. Jag tror att dess autenticitet hjälpte till att göra den populär. Det faktum att karaktärerna Ralf och Vanilja har sina brister. Ralf är en karaktär som alltid menar gott, men sätter käppar i hjulet för sig själv. Jag älskar sådana karaktärer, jag älskade "Pinocchio" som barn av just den anledningen. Man kunde relatera till honom. Han gjorde ibland fel val, vilket satte honom i trubbel. Men man kunde känna igen sig. Det kan vara varför den första filmen blev en succé, för de är inga vanliga Disneyhjältar. Men de passar väldigt väl in i Disneys värld.
CS: Jag tror att du och Phil (Johnston) har framför allt skapat en fantastisk komedi, men också en fantastisk värld. Folk älskar idén att se hur det känns att kliva in i arkadspelens värld och se hur det är. Vad jag alltid har älskar med animerad film är hur de tar publiken till en plats man känner väl till, men hur fungerar den egentligen? Vad händer bakom kulisserna eller bakom din datorskärm när du går ut på internet?
Vilka utmaningar hade ni när ni skulle skapa internet som en egen, levande värld? Vi känner alla till nätet men har inte sett det såhär.
CS: Det där är alltid det läskiga. Det är som att hoppa utför en klippa och hoppas att fallskärmen utvecklar sig. Vi hade en deadline, vi visste när filmen måste bli färdig. Samtidigt skulle vi skapa något som aldrig hade skapats förut. Vi kan inte besöka den platsen, det är inte som att åka till Afrika, eller Norge, eller Söderhavet som när vi gjorde "Vaiana". Oftast gör man resor för sin research och det är där man når de otroliga genombrotten. Men här måste vi ge kredd till vårt otroliga visuella team som skapade känslan av en riktig storstad, något som vi insåg att publiken skulle kunna förstå och relatera till.
– Det är den största och mest komplexa värld som vi på Disney Animation någonsin har skapat. Det är ju internet, så det är klart det är stort, men det var också en utmaning i sig. Allt behövde klaffa, och det gjorde det.
Det finns många minnesvärda ögonblick när de besöker Disneys sajt. Hur kul var det att sammanföra alla prinsessor från tidigare filmer?
RM: Det började, som med så många av våra idéer, med ett skämt. "Vore det inte kul om Vanilja mötte alla Disney-prinsessor? Och de har en liten fest där de kan släppa ut håret och prata om vad det innebär att vara Disney-prinsessa." Att kunna sätta de karaktärerna i en ny film idag kändes som en enkel idé. Men det fanns så många lager. Att hämta tillbaks alla skådespelarna som gjorde rösterna. Att översätta några av 2D-karaktärerna till datoranimerade. Att verkligen dyka in i vad som gjorde Ariel till Ariel i "Den lilla sjöjungfrun”, och verkligen gå till grunden med allt.
– Det var en rolig scen att göra, men också emotionell för oss. Att träffa alla de skådespelerskor som gjorde originalrösterna, och introducera dem till våra animatörer varav vissa är väldigt unga, och har blivit inspirerade av 90-talets animerade filmer. Det kommer alltid att kännas speciellt för dem.
Vilka ögonblick inspirerade er? Vilka Disneyfilmer växte ni upp med?
RM: Jag växte upp med "Djungelboken", "Robin Hood", och 70-talets filmer. "Aristocats" var ny, och ”Sängknoppar och kvastskaft”. Och de gamla släpptes på nytt med jämna mellanrum, så man kunde se "Pinocchio" exempelvis på bio.
– ”Djungelboken" inspirerade mig till att jobba med animation redan när jag var fem år. Men jag älskade också Warner Brothers serier, som "Bugs Bunny" eller "Duffy Duck". Jag såg allt tecknat som barn, slukade det som en soptunna. Disney, Warner Brothers, Hanna-Barbera, det spelade ingen roll. Var det tecknat, såg jag det.
CS: Vi är i samma ålder så det blev samma filmer för mig. "Djungelboken" var en av dem. Mina farföräldrar ägde en biograf när jag var liten, där jag fick se alla möjliga filmer som jag inte hade sett annars. Jag såg "Snövit" på stor duk. Det var häftigt. Det var historier som verkligen fångade mig. Men jag kunde aldrig föreställa mig att jag själv skulle hamna på Disney Animation. Att vara här som en del av studion, och göra de här filmerna är en dröm som har blivit sann.
Var skulle Ralf och Vanilja kunna ta vägen i ”Röjar-Ralf 3”?
RM: Om det blev en tredje film? Phil, min medregissör, säger alltid: "Tänk om Ralf på något vis hamnade i en 3D-skrivare och de hamnade i vår värld?" Det skulle kunna funka, men hur kan en 3D-utskrift komma till liv? Det är vad jag alltid frågar honom, skrattar han.