Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Regissörerna om Unga Ahmed: ”Filmen handlar om en vilsen pojkes sökande efter sammanhang”

torsdag 17 okt 2019
  • Jonna Vanhatalo
Regissörerna om Unga Ahmed: �”Filmen handlar om en vilsen pojkes sökande efter sammanhang”

Hur räddar man en ung man från religiös fanatism? Det är frågan som bröderna Jean-Pierre och Luc Dardenne försöker finna svar på i sin senaste film ”Unge Ahmed”. Filmstaden träffade duon på filmfestivalen i Cannes tidigare i år.

Filmen följer den 13-årige Ahmed (Idir Ben Addi) som starkt påverkas av en lokal militant imam (Othmane Moumen). Imamen övertalar den vilsne pojken att bekämpa ”otrogna” och därmed finna nåd inför Allah. Det går så långt, att Ahmed planerar att döda sin favoritlärare.

– När du är fanatisk vill du göra gott - för dig - men också andra, säger Luc Dardenne på efter filmens premiärvisning i Cannes, där den även tävlade om Guldpalmen. Han fortsätter:

– Det är därför svårt, närmast omöjligt, att förstå logiken hos en radikaliserad person. Dessa människor är övertygade om att de har rätt, gör rätt och vill rätt. Det är väldigt svårt att ändra deras åsikt.

De belgiska bröderna Dardenne, som vunnit Guldpalmen två gånger tidigare för filmerna ”Rosetta” och ”The Child”, fick i år se sig besegrade av Joon Ho Bongs ”Parasit”. De fick ”nöja sig” med pris för bästa regi. ”Unge Ahmed” är en aktuell och viktig film som tar upp ett komplicerat och tabubelagt ämne, som religiös fanatism ju är.

– Vi var intresserade av att visa en ung pojke som i sökande efter förebilder utanför hemmet, hamnat i klorna på någon som inte är bra. Det är egentligen en helt vanlig pojke det handlar om, men han har en ovanligt farlig övertygelse. Vi ville också undersöka hur, om ens alls, vi skulle kunna rädda honom och väcka honom till livet igen, berättar Jean-Pierre.

Apropå det kontroversiella beslutet att göra en film om islamsk fanatism säger bröderna:

– Vi måste förbli ödmjuka när vi gör film. Varken den här filmen, eller andra, är en domstol eller ett åtal. Vi ville ge den unga Ahmed ett ansikte. Det handlar egentligen mer om en vilsen, ung pojkes sökande efter sammanhang än om religion. Visst är det en film om religion också, men det är viktigt att komma ihåg att fanatism finns i alla övertygelser.

Varför valde ni att använda islam som en katalysator i historien?

– Som sagt, detta är inte ett problem enbart inom islam. Men islam är en omtalad religion idag och vi ville göra en aktuell historia som går att relatera till. All religion är ju påhittad, det handlar om troende och inte vetenskap. Ändå blir så många fanatiska och låter deras religion styra. Det fascinerar oss och vi ville undersöka hur tro kan omvända någon, till den grad att vederbörande är redo att döda en annan person, säger Luc.

Vad kom ni fram till?

– Ja, att det inte finns några enkla svar eller lösningar på problemet. Tyvärr är hat på många håll ett ideal och hur löser man det? Vi ville ändå låta hoppet genomsyra historien och jag tycker att vi lyckades med det.

”Unge Ahmed” är ett på många sätt mycket mörkare och mer pessimistiskt drama än flera av brödernas tidigare filmer. Men de båda slår fast, även om det här är en film om ett svårt och tungt ämne, att det i slutändan är en hoppfull film.

– Livet är alltid det starkaste! Bevis för det finns i historieböckerna. Alla former av totalitarism, fanatism och radikalisering har till sist besegrats av livet, som alltid vinner, menar Jean-Pierre.

"Unge Ahmed" har biopremiär 18 oktober.