Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Prinsessa i boots

fredag 17 mar 2017
Prinsessa i boots

Den klassiska sagan har fått en snygg och modern uppgradering i Skönheten och Odjuret. MovieZine har träffat skådespelarna och regissören bakom storfilmen för att höra hur man förnyade karaktären Belle.

Få animerade filmer är lika älskade som Disneys Skönheten och Odjuret från 1991. Därmed vilade ett stort ansvar på skådespelarna Dan Stevens och Emma Watsons axlar när de blåste nytt liv i karaktärer som publiken haft en relation till i över 25 år.

För Dan Stevens blev den stora utmaningen att skapa ett älskvärt odjur, trots att hans egna ansikte aldrig syns. Emma Watson tog å andra sidan chansen att göra sin sagoprinsessa till en självständig och stark förebild.

Hur viktig var den animerade filmen under er uppväxt?

Dan Stevens: Jag älskade den! Älskade, älskade, älskade den. Den kom ut när jag var åtta år och blev väldigt snabbt en del av min generations kulturella medvetande. Musiken blev omedelbart klassisk. Den lät som en stor Broadway-musikal, men i filmversion.

Hur viktig var filmen för dig, Emma Watson?

Emma Watson: Rätt så jäkla viktig! Jag såg om den hela tiden som barn och tyckte Belles trotsiga sida var spännande. Hon var lite rebellisk, och verkligen cool.

Hur annorlunda är den Belle du spelar?

Emma: Det är svårt att vara objektiv. Men jag fick chansen att fylla i hennes bakgrund och ge henne mer historia, lager och subtilitet, eftersom mediet tillåter det.

Det var viktigt för dig att göra Belle starkare och mer feministisk?

Emma: Ja, jag drog det så långt jag kunde. Det var subtila saker som att insistera på att hon bar byxor i stället för kjolar. På så vis kunde hon kunde klättra upp på en häst utan att det såg löjligt ut. Jag såg till att hon hade ordentliga boots, och stora fickor där hon kunde bära sina böcker. Jag vill inte ta kredd för allt, det var förstås ett stort samarbete med Bill (Condon, regissören), och manusförfattarna. Det var en process som alla var delaktiga i.

Bill Condon: För mig var Belle en banbrytande rollfigur i Disneys värld år 1991. Hon gillade böcker och brydde sig inte om att vara prinsessa. Men nu, 25 år senare, hur kan man vara aktuell för dagens kvinnor? Emma lever det livet. Hon är en ung feminist, och hon blev en otrolig partner i att hjälpa oss att utveckla karaktären. År 1991 gillade Belle böcker. År 2017 gillar hon inte bara böcker, utan hon vill också dela med sig av den kunskapen med alla. Hon är aktivist och vill lära andra små flickor att läsa.

Dan, hur skapades egentligen Odjuret? Man ser inte riktigt hur mycket som är CGI-animerat och hur mycket som är du. Hur gick det till på inspelningen?

Dan: Det var en rätt magisk process att se honom bli till. Från början fanns en 3D-printad modell av Odjurets huvud, en otroligt vacker skapelse, som fungerade som en referens för Emma. Så så vis förstod hon vad hon spelade mot. Ansiktsrörelserna fångades separat. Jag fick tillbringa några veckor i en bur. Mitt ansikte var sprejat med UV-färg och vi spelade upp alla scener som gjorts veckorna innan. Detta gjordes var för att fånga mina ansiktsuttryck, ibland så lite som vilka tankar som gick igenom mitt huvud. Det var otroligt spännande, en uppenbarelse för mig som artist att se möjligheterna med den här tekniken.