När jag träffade skräckmästaren Sam Raimi

söndag 21 okt 2018
  • Lars Wallin
När jag träffade skräckmästaren Sam Raimi

23 oktober visas skräckisen ”Evil Dead” på bio, en lågbudgetklassiker av regissören som senare ändrade storbudgetproduktionerna för alltid.

Det är svårt att tänka sig idag, men en gång i tiden skapades filmer i skräck-, fantasy- och superhjältegenren av personer som inte hade någon vidare relation till dem. Allt ändrades när milleniet var ungt och två filmfantaster fick chansen att ta klivet till de riktigt stora produktionerna. De hette Sam Raimi och Peter Jackson och från varsitt håll vände de upp-och-ner på hela filmbranschen med sina filmer ”Spider-Man” respektive ”Sagan om Ringen. Inget skulle någonsin bli detsamma igen.

Låt oss vrida tillbaka klockan cirka fyrtio år då Sam Raimi, hans bror Ted och bästisen Bruce Campbell filmade tramsiga komedier med super-8-kamera. Efter en tid växte den unge Sam Raimis tuppkam och han bestämde sig att försöka avancera från no budget till low budget. Detta var videovålds-eran och skräckfilmen växte mer eller mindre fram ur marken under den etablerade filmbranschens fötter för att ta ett stadigt tag om dem och ruska om ordentligt. Skräckfilm, resonerade Sam Raimi, var vägen till en karriär som filmskapare. Maximala effekter till minimala kostnader.

Men då behövdes pengar! Hundratusen dollars! Kortfilmen ”Within the Woods” trollades fram för nära nog ingenting och användes för att övertyga finansiärer att plöja ner pengar i långfilmsversionen med projektnamnet ”Book of the Dead”. Efter hårt säljarbete hade man lyckats skrapa ihop budgeten och så började en kaosartad period, då filmteamet åkte ut till en stuga i skogen och mer eller mindre bara ”körde”.

Några år senare fick jag möjligheten att träffa Sam Raimi inför lanseringen av hans film ”Darkman”. Regissören visade sig vara både ödmjuk och snällare än vad man förväntar sig av någon. Han var så villig att ställa upp att hans agenter nästan fick hålla i honom.

Så blev det lunch. Vi som jobbade med lanseringen av Darkman i Sverige fick chansen att sitta ner och prata med Raimi. Han kände sig trött på att prata om sig själv sa han. ”Kan inte ni berätta om er istället?” Jag var för feg för att berätta om mina drömmar och sa något osannolikt mesigt, men vår praktikant kände inte några sådana betänkligheter utan pratade vitt och brett om sina filmskaparambitioner. Raimi lyssnade intresserat.

”Bara börja göra film”, sa han. ”När dina kompisar går ut filmskolan har du redan gjort flera filmer.” Detta kom alltså från ett filmgeek som skapat en av filmhistoriens coolaste kameraåkningar för några ynka dollar, genom att binda fast en kamera på en lång planka, ta tag i andra änden och sedan springa av bara helvete genom skogen.

Redan i hans första film, som till slut fick heta ”Evil Dead”, ser man det som utmärkt Sam Raimi genom hela hans karriär: kärleken till att berätta en historia visuellt. Tänk på det när du ser kultklassikern ”Evil Dead”. Kameravinklarna som ger en surrealistisk overklighetskänsla och blandningen av vardagligt och övernaturligt som får skräcken att verkligen krypa under skinnet.

Läskigt bra lågbudget av ädlaste snitt. Entusiasmens seger över fegliret.