Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Möt mordlystna makarna Macbeth!

söndag 1 apr 2018
  • Klas Freund
Möt mordlystna makarna Macbeth!

Tidigare i år bjöd SF Bio på Royal Operas helaftonsbalett ”En vintersaga” efter William Shakespeares sena sagospel med samma namn. Nu är det dags för livesändningen från London av Giuseppe Verdis opera ”Macbeth”, den kusliga berättelsen om begär, mord och makt baserad på en av dramatikerns sista historiska pjäser från troligtvis 1605-06.

Verdi, en titan inom operakonsten, hyste en livslång beundran för Shakespeare. Förutom ”Macbeth”, som var ett av hans tidigaste mästerverk från 1847, avslutade han sin långa bana med komponerandet av ytterligare två pjäser av Shakespeare, nämligen det furiösa svartsjukedramat ”Otello” (visad på SF Bio) och den musikaliskt mirakulösa komedin ”Falstaff”, baserad på ”Muntra fruarna i Windsor”.

De allra första replikerna i ”Macbeth”, framförda av en väsande kör av häxor på den dimhöljda skotska heden under blixtar och åskskrällar, anger fulländat tonen om vad som skall följa i detta blodiga skådespel. En av häxorna frågar en varelse i kören: ”Vad har du gjort? Berätta!” Och får till svar av den andra häxan: ”Jag har skurit halsen av ett attackerande vildsvin!”

En annan häxa tillägger att hon råkat ut för en förbannelse av en sjömanshustru och som hämnd sänkt makens skepp! Med andra ord: upptakten utgör en våldsam, profetisk häxbrygd beledsagad av Verdis närmast feberaktiga och svindlande vackra musik.

Operan innehåller också flera fruktade arior i sångarkretsar, exempelvis Lady Macbeths stora sömngångarscen bevittnad av en förfärad doktor. Två av 1900-talets största sopraner, Maria Callas och Birgit Nilsson, har dock framgångsrikt antagit tonsättarens extremt krävande utmaningar för människorösten.

Verket blir inte mindre otäckt när den hämndlystne Macbeth och hans intrigerande Lady dyker upp i handlingen, två av makt besatta rollgestalter, vilka måste te sig som en dröm för verkligt stora, karismatiska sångare.

2002 satte den prisbelönade regissören Phyllida Lloyd upp ”Macbeth” på Royal Opera. Några år senare svarade hon för filmversionen av ”Mamma Mia!”, en megasuccé världen över med bl a Meryl Streep (som även fick en Oscar för sin insats i Lloyds film ”Järnladyn”). Här kan man tala om musikaliska kontraster och en regissör med bred repertoar!

Nu återkommer Lloyds kritikerrosade (och i London sedan länge helt utsålda) uppsättning av ”Macbeth”, denna gång med ett sällsynt gästspel av ingen mindre än superstjärnan Anna Netrebko, nyligen utnämnd till ”Vår tids Prima Donna Assoluta”!

2014 väckte den temperamentsfulla ryska sopranen sensation som Lady Macbeth på Metropolitan i New York både med sin hisnande sångkonst och spektakulära framtoning (i blonderat hårsvall likt 40-talsikonen Veronica Lake) mot den serbiske berömde barytonen Željko Lucic, som nu återigen gestaltar Macbeth. Honom kunde vi uppleva på SF Bio för några år sedan i ”Andrea Chénier” mot Jonas Kaufmann.

Denna afton leds föreställningen av Sir Antonio Pappano, husets firade konstnärlige musikchef sedan sexton år tillbaka. Den svenska operaälskande biopubliken kan se fram emot en Verdifest på allra högsta nivå!