Midsommar och skräckfenomenet Ari Aster
- Alexander Kardelo
Skräckvärlden har fått en ny favoritregissör. Hans namn är Ari Aster, och hans senaste rysare utspelar sig i Hälsinglands skogar.
Det räckte med en enda film för att Ari Aster skulle hyllas som en ny skräckmästare. Knappt ett år efter succén med ”Hereditary” anländer nu hans andra thriller, och förväntningarna är skyhöga. Desto roligare blir det när filmen utspelar sig på svensk mark kring en av våra stora högtider, även om det såklart blir lite galnare och mer otäckt än vad vi är vana vid. Det är dags för ”Midsommar”.
Så vem är Ari Aster?
Den 32 åriga New York-bon Ari Aster har alltid lockats av skräckfilm, och berättar i intervjuer att han blev besatt redan som barn:
– Jag tömde skräckhyllan i varje videobutik jag kunde hitta. Men jag visste inte hur jag skulle hitta folk som hjälpte mig att skapa något liknande. Så jag började skriva manus.
Ett tidigt biominne var när Ari, fyra år gammal, såg "Dick Tracy" på bio. Under en skottlossningsscen blev han så rädd att han sprang ut ur biografen skrikandes. Hans mamma fick jaga honom genom flera kvarter. Antagligen förstod han redan då vilken makt som obehagliga filmer kan ha på sin publik.
Under skoltiden på American Film Institute i Los Angeles insåg Ari att han inte ville skiljas från sina historier, så han blev regissör. Det blev flera kortfilmer med lika obehaglig som humoristisk ton. Ari ville medvetet göra något provokativt, och röra om i grytan på den välrespekterade skolan. Resultatet blev en film om incest: ”The Strange Thing About the Johnsons” finns att se på nätet för den nyfikne.
Filmdebuten "Hereditary" blir en stor snackis
Aster skrev hela åtta långfilmer innan han träffade rätt med ”Hereditary”. Ett skruvat skräckdrama som rör vid tabubelagda ämnen, familjetrauman och sorg. Toni Collette gör en blodisande insats som mamman som upptäcker mörka familjehemligheter, och filmen har hyllats som en av 2018 års bästa.
Han gillar skräck, men är inte intresserad av klyschiga rysare med skrik och hoppa-till-effekter. Båda hans långfilmer är fyllda med mystik, tung stämning och mörk humor. Han nämner Robert Eggers film ”The Witch” och Tomas Alfredsons ”Låt den rätte komma in” som två av sina favoriter i genren.
– Det finns två läger när det kommer till skräck. Det ena är skräckfilmer som är en berg-och-dalbana, de ger folk en kul åktur och låter dem sedan gå hem och gå vidare med sina liv. Det andra är filmer som är kanske mer existentiella, och försöker nudda vid verkliga rädslor på en seriös nivå. Det är sådana filmer som jag vill se och som jag är intresserad av att göra, säger han till The Verge.
Svensk midsommar lockar och skrämmer
Det var två svenska producenter som kläckte idén om ett läskigt midsommarfirande. Tanken var att släppa ned amerikanska turister mitt i märkliga traditioner och ritualer, och låta det sakta spåra ur mot våldsamheter som i en ”Hostel”-film. De tog idén till Hollywood-bolaget A24 och Ari Aster, som vid den tiden bara var känd för sina kortfilmer.
Ari skrev sitt egna manus och i hans händer blev ”Midsommar” något han gärna kallar ”Trollkarlen från Oz för perversa”. En levande mardröm i fullt dagsljus och med hypnotisk stämning. Men i grunden är det också en film om ett ungt par som glider ifrån varandra efter fyra år tillsammans. Han säger att han kunde identifiera sig särskilt med karaktären Dani, spelad av Florence Pugh:
– Jag har definitivt varit i hennes sits flera gånger, där jag håller mig fast vid något som är dött, eftersom jag inte är färdig med det, säger han till The Guardian.
Förutom att låna från egna upplevelser och misslyckade förhållanden, var Aster tvungen att djupdyka in i svenska midsommartraditioner och diverse skandinaviska myter. Han gjorde research kring allt från vikingarnas tortyrtekniker till gamla lantgårdar och hallucinogener.
Det som händer i Hälsingland, stannar i Hälsingland
”Midsommar” (ja, den heter så även på originalspråk) är något så ovanligt som en amerikansk skräckfilm som utspelar sig i Sverige.
Filmen tar sin början i USA, där ett grabbgäng planerar en sommarresa. Kompisen Pelle har talat gott om svensk midsommar, och särskilt den mycket speciella festival som arrangeras i hans hemby Hårga var 90:e år. Med på resan följer Christians flickvän Dani, för att skingra tankarna efter en jobbig tragedi.
Men på plats i Hälsingland, bland natursköna miljöer och trästugor, inser de att allt inte riktigt står rätt till bland den sektliknande befolkningen. Midsommarfirandet ter sig allt mer makabert för de utomstående. Efter några sömnlösa nätter och förvirrande dagar börjar de önska att de stannade hemma.
Regissören kallar genren för ”Scandinavian folk horror” - här kommer skurkarna klädda i folkdräkt, alla med blå ögon och välkomnande leenden. Han har också låtit sig inspireras av flera svenska auteurer, som Roy Andersson och Ingmar Bergman:
– Bergman är en av mina hjältar. Jag tänkte mer på honom under arbetet med "Hereditary", men jag hade självklart "Scener ur ett äktenskap" i åtanke. Det är den ultimata uppbrotts-filmen, säger Aster till Indiewire.
– Roy Andersson var också viktig för mig, speciellt "Sånger från andra våningen". Han iscensätter de mest perfekta bilderna.
Från midsommarskräck till - en musikal?
Ari Aster anses vara ett nytt skräckgeni, men ”Midsommar” kan bli hans sista rysare på ett tag:
– Jag älskar genren, och kan definitivt tänka mig att återvända till den. Men jag vill leka i en annan sandlåda efter den här (…) Jag har tio manus som jag hoppas regissera, och de är alla i olika genrer. Om de har något gemensamt så skulle jag säga att alla drar åt det mörkare hållet.
Han säger till Empire att han älskar musikaler, westerns och romantiska komedier, och kan också tänka sig att hugga in på en större filmfranchise:
– Jag vill jobba på en stor skala - ju större duk, desto bättre. Jag vill göra filmer som är riktiga spektakel. Men jag kommer alltid jobba utifrån mina egna manus.
Markera i kalendern: ”Midsommar” anländer i år den 10 juli på biografer över hela landet. (Sill och nubbe ingår inte i biljettpriset, däremot kanske mardrömmar för resten av sommaren.)