Mahershala Ali: "Viggo och jag klickade direkt"
- Alexander Kardelo
Bioåret 2018 lider mot sitt slut, men än är det dags för en sista riktigt fin filmupplevelse. Dramat "Green Book" vann publikens pris på Toronto Film Festival, och förutspås vara en stark Oscarskandidat i vinter. På juldagen blir det svensk premiär.
"Green Book" berättar den sanna historien om Tony Lip, en streetsmart bouncer från New York, och Dr. Donald Shirley, en världsvan rik pianist. De är så olika två män kan bli, och deras vägar skulle förmodligen aldrig ha korsats... om det inte vore för att Tony Lip behöver ett nytt jobb. Och "Doc" söker en pålitlig chaufför som kan köra honom under en vinterturné genom Amerikanska Södern.
Deras olika bakgrund, hudfärg, musiksmak, matvanor, och attityd till livet gör sig snabbt påminda under de långa resorna från konsert till konsert. Men snart inser båda männen också att de har mer gemensamt än de kunde tro, och tvingas omvärdera sina fördomar.
På tal om fördomar var det nog inte många som trodde att Peter Farrelly skulle regissera en så pass hyllad roadmovie. Peter har, tillsammans med brorsan Bobby, gjort sig känd för mindre sofistikerade komedier som "Dum & dummare", "Den där Mary" och "The Heartbreak Kid".
Vid en frågestund efter premiärvisningen i Toronto fick han frågan: fanns det alltid en röst innerst inne som ville göra filmer som "Green Book"?
– Jag började som författare av böcker, men jag gillade att skriva komedier. Man frågade mig ofta om jag kunde tänka mig göra drama, och jag sa att ja, om det händer. Det var inget jag letade efter, men så föll den här ner i mitt knä. Jag träffade manusförfattaren Brian Hayes Currie en dag och fick höra vad han skrev på. Det var en fullträff! På ett par månader kunde jag inte sluta tänka på historien. Jag kunde knappt vänta tills jag fick läsa manuset.
Filmen bygger på den otippade men sanna vänskapen mellan Anthony Vallelonga och Donald Shirley, en vänskap som varade livet ut. Tonys son, Nick Vallelonga, har hjälpt till med manuset:
– Det var en historia som vår far ofta berättade för oss barn. När Peter kom ombord kändes allting rätt. Jag visste alltid att det var en historia med mycket hjärta, och den blev ännu bättre än jag kunde föreställa mig, berättar han.
Manusförfattaren Brian Hayes Currie tillägger att han har känt Nick och hans far i över 30 år.
– Tony var en gullig snubbe men en produkt av sin tid. Han visste inget om världen, familjen var hela hans värld. Han var det levande beviset på hur man kan förändras när man får gå en mil i någon annans skor. De blev vänner för resten av livet. Vilken otrolig historia.
Under Torontos filmfestival var självklart båda huvudrollsinnehavarna närvarande. Tony spelas av Viggo Mortensen, dansken som slog igenom i rollen som Aragorn i "Sagan om Ringen"-filmerna. Som Don ser vi Mahershala Ali, som just nu är hur het som helst efter sin Oscarsvinst för "Moonlight". Han har synts i "Hunger Games"-filmerna", dramakomedin "Dolda tillgångar" och är snart aktuell i "True Detective".
Mahershala Ali minns tillbaka på hur han och Viggo träffades för första gången, och blev omedelbara vänner.
– Vi möttes under galasäsongen i början av 2017. Det var under en tid av många middagar och banketter. Man möter många människor under korta ögonblick, några få minuter åt gången. Jag träffade honom på en brunch och vi pratade i ungefär en halvtimme. Vi klickade direkt! Han sa att vi borde jobba ihop nån gång. "Ja! Jättegärna!" Vi hittade vår kemi redan från början.
Och när "Green Book" dök upp förstod Viggo Mortensen att den skulle bli något alldeles unikt med Mahershala Ali i ena rollen.
– När jag fick höra att Mahershala skulle spela Doc Shirley tänkte jag att det kommer bli speciellt. Sen fick jag höra att Pete Farrelly skrev manuset och ska regissera. Wow. Det är en fantastisk historia, om två till synes väldigt olika människor som får spendera mycket tid ihop, och lär känna varandra och lär sig att förstå varandra. Vare sig de vill eller inte. Underbart, tänkte jag, speciellt i dessa tider vi lever i nu.
– Jag läste manuset tre gånger. Jag älskade min karaktär, hans familj och allting med honom. Vilken utmaning, säger Viggo.
Utmaningen för Mahershala Ali låg bland annat i att lära sig spela piano, för att kunna porträttera en trovärdig virtuos.
– Jag tog lektioner i två månader med en kompositör, men jag måste tacka honom för allt. Jag låtsas ju bara spela piano. Vi hade en hel process om hur man skulle få det att se så trovärdigt ut som möjligt. Jag gjorde min läxa.
Viggo Mortensen och Mahershala Ali kan inte sluta hylla varandras insatser. Det är tydligt att båda har blivit goda vänner, men att de också respekterar varandra som yrkesmän och ser upp till den andre.
– Jag kände att vi alla hade ett fint samarbete, minns Mahershala Ali. Första dagen på inspelningen stoppade Peter Farrelly allt och sa: "Lyssna, om ni ser att jag missar att göra något så säg till, kom med era idéer, eller vad som helst". Jag har aldrig sett en regissör göra så, för det kan gå åt helvete (skratt). Men han satte tonen för ett fint samarbete.
– När Viggo och jag satte oss ned med manuset så började det med en stor respekt. Och en kärlek till vad som förde oss dit. Men det utvecklades till en ömsesidig kärlek och respekt till varandras jobb. Att observera hur noggrann han är och hur passionerad han är, var ett nöje. Han handplockade jade-stenen som syns i filmen. Han köpte flera krucifix som knappt skulle synas i bild, men han ville ha dem där. Vi är väldigt lika i hur vi tar oss an vårt jobb. Men Viggo är lite extra petig, nästan extremt, skrattar han.