Kritikerrosad politisk satir vinner Guldpalmen
- Jonna Vanhatalo
Joon Ho Bong kammade, med sitt mästerverk ”Parasite”, hem det mest prestigefyllda priset i Cannes -Guldpalmen, under avslutningsceremonin i lördags. Det är första gången en film från Sydkorea vinner och en mycket glad regissör tackade ödmjukast för äran efteråt.
Juryordförande Alejandro G. Iñárritu, sammanfattade beslutet så här:
”Detta är en väldigt relevant film som talar till oss på många olika sätt, genom flera olika genrer och utan att döma. Vi blev alla fascinerade när vi såg filmen och därefter har den bara växt och växt. Därför var detta ett enhälligt beslut.”
Det andra stora priset – Grand Prix eller Juryns stora pris, gick till fransksenegalesiska Mati Diop, den första svarta kvinnan att någonsin ens vara nominerad i huvudtävlingen. Hennes debutfilm ”Atlantics” handlar om några flyktingar från Afrika som ger sig ut för att finna en bättre framtid.
Bästa regi gick till de belgiska bröderna Luc och Jean-Pierre Dardenne för deras starkt engagerande drama ”Young Ahmed”. I filmen möter vi en radikaliserad muslimsk pojke och hans omgivning, som desperat försöker rädda honom.
Franska regissören Celine Sciamma mottog priset för bästa manus, samt Queerpalmen, för det oändligt vackra lesbiska kostymdramat ”A Portrait of a Lady on Fire”.
Bästa kvinnliga, respektive manlige skådespelare blev Emily Beecham för Jessica Hausners Sci Fi-drama ”Little Joe”, och Antonio Banderas för Pedro Almodóvars semibiografiska ”Pain and Glory”.
Vår svenska stolthet Levan Akins otroligt ömsinta ”And Then We Danced”, visades i sidosektionen Directors’ Fortnight. Den vann inget pris, men var en av de mest kritikerrosade filmerna under hela festivalen, alla kategorier. Filmen, som har svensk premiär i höst, har mottagits med värme och verkligen älskats av både publik och recensenter världen över.
Quentin Tarantino fick åka hem tomhänt, men får glädjas åt att hans omtalade och emotsedda ”Once Upon a Time in Hollywood” hade festivalens längsta köer både till visningen och efterföljande presskonferens. Lika glada var dock inte alla de hundratals journalister som varken fick se filmen eller storstjärnorna Margot Robbie, Brad Pitt och Leonardo DiCaprio live.
Genom många av tävlingsbidragen i år löper en aktuell socialpolitisk röd tråd. Juryordförande Iñárritu nämnde det i sitt tal under lördagen, men tillade att politik inte hade haft något med juryns beslut att göra. Deras arbete har istället gått ut på att hitta och se till de konstnärliga kvaliteterna i varje verk.
”Vi kunde inte bry oss mindre om vem som regisserat filmen, var vederbörande kommer ifrån eller vilket politiskt budskap hen haft. Film ska tala för sig själv.”