Jodie Comer om The Last Duel: “Historian om Marguerite de Carrouges är fortfarande högaktuell”
- Jonna Vanhatalo
- Erik Dalström
Filmstaden var på plats när ”The Last Duel” hade världspremiär på filmfestivalen i Venedig. På plats var även regissör Ridley Scott, tillsammans med Ben Affleck, Matt Damon, Nicole Holofcener och Jodie Comer. Sällskapet hade samlats för att prata om den historiska filmen, och hur den i allra högsta grad, är aktuell än idag.
23 år har gått sedan Ben Affleck och Matt Damon tog hem en Oscar för sitt manus till filmen ”Good Will Hunting”. Sedan dess har de varit i rampljuset och skördat stora framgångar, både framför men också bakom kameran. När de två nu åter är högaktuella med sitt senaste samarbete ”The Last Duel”, vill de dock hellre rikta ljuset på någon annan.
Filmen tar avstamp i den sanna historian om Marguerite de Carrouges, som i slutet av 1300-talet anmälde en man för våldtäkt. Anklagelserna ledde till händelsen, som sedermera kommit att bli känd som den sista lagstadgade duellen i Frankrike.
– Det mest intressanta med den här historien är utan tvekan Marguerite, sade Ben Affleck efter filmens världspremiär.
– Hennes styrka och det enorma modet hon uppvisade, var det som stack ut när jag läste boken. Det här är en sann berättelse, men många känner inte till den otroliga kvinnan, som mot alla odds vågade berätta att en mäktig man förgripit sig på henne. Historien kändes såklart väldigt relevant, men är också otroligt spännande. Vi har gjort en film, som jag hoppas kan väcka medkänsla hos människor, och få oss alla att se på varandra på ett annorlunda sätt.
Ni är tre manusförfattare. Hur delade ni upp arbetet?
– Ben och jag skrev de två första akterna, som utgår från de inblandade männens perspektiv, berättade Matt Damon och fortsatte:
– Nicole skrev den tredje och sista akten, som ju huvudsakligen är Marguerites historia, och hennes version av det som hänt. I de inledande berättelserna dyker kvinnor bara upp om männen behöver dem för något; i övrigt ignoreras de. På den tiden var män väldigt bra på att skriva ner och katalogisera allt de gjorde, medan kvinnornas historia förblev osynlig. Det är dels det vi hoppas ändra på i och med detta.
Hur tänkte ni kring #metoo-rörelsen när ni skrev manuset?
– Vi var såklart alla medvetna om #metoo. Samtidigt ville jag lyfta fram och berätta om henne som människa, inte bara om det hon hade utsatts för. Jag ville inte skriva någon på näsan och vara övertydlig: ”Titta på det här, det här är så relevant”, för det kommer publiken förstå ändå, svarade Nicole Holofcener.
Jodie Comer fyller i:
– Det var fantastiskt att arbeta med både Matt och Ben, men också Nicole. Och vi kände verkligen alla att vi hade att göra med en otrolig kvinna, som hade så mycket att förlora, men som ändå gjorde det hon visste var rätt. Om man ser tillbaka i tiden, på vilken roll kvinnor haft i patriarkatet, att de varit mer egendom än egna individer, så förstår man hur mycket mod hennes agerande krävde. Det sorgliga är att det faktiskt är så relevant än idag. På många håll har kvinnor fortfarande inte rätt till sin egen kropp, eller en möjlighet att freda den. Så det var viktigt för mig att vara så sann jag kunde mot Marguerite, men också det hon stod för. Hon lät inte hennes erfarenhet definiera henne och hon vägrade vara ett offer. Jag kände mig efteråt otroligt stärkt av hennes styrka, och det sitter till viss del ännu i.
Ridley Scott, som ständigt har många järn i elden, fick frågan om varför han valde att göra just den här filmen.
– Får man ett samtal från Matt Damon, som säger: ”Hey dude, du har ju gjort film om duellanter tidigare, men vi har här en annan duell - vill du läsa den?", då säger man ja. Jag skulle aldrig kunna säga nej till Matt, efter att ha arbetat med honom på ”The Martian”. Så jag läste boken och sex veckor senare var manuset klart. Det är väldigt snabbt jobbat! Normalt, om man får en sådan här förfrågan, har filmen fortfarande, tio år senare, inte blivit klar.
Vad skulle du vilja göra härnäst?
– Jag letar alltid efter nya och annorlunda projekt, gärna sådant som jag aldrig tidigare har arbetat med. Jag har till exempel aldrig gjort en musikal eller en western, så det hade varit spännande att testa.
Jodie Comer replikerade snabbt:
– Åh Ridley, jag vill jättegärna göra en musikal med dig!
Om det framöver blir en musikal för Ridley Scott, och vem som i så fall får sjunga i den, återstår att se. Först är det dock dags för Sverigepremiären av ”The Last Duel” den 15 oktober.