Japanska succén Shoplifters - från Guldpalmen till Oscars?
- Alexander Kardelo
Vinnare av Guldpalmen i Cannes. En het Oscarskandidat. Enhälligt hyllad av kritiker. I jul kommer äntligen ”Shoplifters” till svenska biodukar.
När Cannes-juryn korade festivalens vinnare i våras, gick den finaste utmärkelsen - Guldpalmen - till ett litet japanskt familjedrama. ”Shoplifters” är en stillsam men kraftfull film om en fattig, dysfunktionell familj som klarar sig så gott de kan i samhällets utkanter. En film om de ”osynliga människorna”, som juryns ordförande Cate Blanchett uttryckte det. Men trots att den tacklar sociala ämnen och dystra teman så ligger stor fokus på värme, humanism och en upplyftande humor.
Regissören Hirokazu Kore-eda skildrar ofta familjer som konfronteras av oväntade möten och händelser. På svenska biografer har vi tidigare kunnat se dramafilmer som ”Sådan far, sådan son” (2013), och så sent som i våras släpptes ”Tredje mordet”. Nu är han tillbaka med sin mest hyllade film på mycket länge, en berättelse om en udda ”familj” i ett slumområde i Tokyo. ”Shoplifters” låter oss möta några individer som ägnar sig åt bland annat snatteri och sexshower, för att klara vardagen. Mycket ska dock förändras när de tar in en ensam flicka, som rymt från ett trasigt hem.
– Snarare än blodsband handlar det om en familj som binds samman av pengar och brott, har regissören Hirokazu Kore-eda sagt om sin nya film.
Vardagslivet hos den högljudda familjen är mästerligt skildrat, och fascinerar tittaren även när inte så mycket händer. Detta är en av regissörens styrkor som många kritiker har lyft fram, vid sidan av de skådespelarnas utmärkta insatser. Men historien bjuder också på överraskande vändningar, och flera tårfyllda ögonblick. Andra recensenter har hyllat Kore-edas ömsinta och subtila berättarstil, och hur effektivt han bygger upp en historia som man inte glömmer i första taget.
Flera av hans filmer utforskar familjeband, barnens liv, och oväntade krafter som kan föra samman eller splittra människor. Med ”Shoplifters” anser många att regissören har nått kulmen i sin karriär, och fångar alla sina favoritteman i samma film. Själv menar han att det inte var planerat:
– Folk säger att jag kommit till min höjdpunkt, men det var inte min avsikt. Under min karriär har jag haft flera återkommande teman och motiv, och det var inte medvetet att samla dem alla i denna film. Men när jag tittar tillbaka så ser jag att allt är där, säger Kore-eda till Indiewire.
Med ”Shoplifters” ville han utforska vad som skapar en familj, och hur man skapar sin egen gemenskap.
– Efter jordbävningen år 2011, kände jag mig inte bekväm med folk som upprepade att familjeband är viktiga. Jag ville utforska det, och visa upp en familj som länkas av brott.
– Den traditionella familjebilden i Japan höll redan på att upplösas, och katastrofen gjorde det bara mer uppenbart. Jag ville visa upp tre generationer som lever tillsammans, för så ser ett typiskt japanskt hushåll ut. Men jag ville också leka med det, och visa att även inom den ramen så genomgår kärnfamiljen en permanent förändring.
Men Kore-eda tar också tillfället i akt att bli politisk, och prata om det japanska samhället där de fattiga blir allt fattigare.
– Under prisutdelningen i Cannes använde Cate Blanchett frasen ”osynliga människor” för att beskriva dessa karaktärer. Det är sant, de är till viss grad osynliga för välfärdssystemet. Men för mig är frågan snarare, varför vi runtomkring dem inte tar oss tid att se dem?
Efter att ha vunnit Guldpalmen, filmvärldens mest prestigefyllda pris (som förra året gick till Sverige och Ruben Östlunds ”The Square”), är det antagligen raka spåret till Oscarsgalan 2019. Kore-eda och hans ”Shoplifters” blev nyligen nominerade till en Golden Globe för Bästa utländska film, och kommer antagligen fortsätta stjäla både nya priser och publikens hjärtan hela vintern.