Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

James Mangold om Le Mans ’66: ”För mig handlar filmen om vänskap”

tisdag 12 nov 2019
  • Annika Andersson
James Mangold om Le Mans ’66: ”För mig handlar filmen om vänskap”

”Le Mans ’66” är en fartfylld filmupplevelse som berättar den verkliga historien om ett klassiskt bilrace: det mellan Ford och Ferrari. Vi träffade filmens regissör och skådespelarensemble inför premiären 14 november.

”Le Mans ’66” är filmen om det legendariska bilracet mellan Ford och Ferrari, där Ford gick till historien med hela tre bilar som segrare. Vägen dit var dock lång och krokig, och filmens egentliga handling är den om vänskapen mellan de passionerade racerfantasterna Carroll Shelby och Ken Miles.

Vid 60-talets mitt är Ford ett framgångsrikt men trist bilmärke för den amerikanska medelklasskonsumenten, medan lyxbilen Ferrari är ständigt oövervinnerlig i det prestigefyllda 24-timmarsloppet Le Mans. När Henry Ford II (Tracy Letts) erbjuder sig att köpa upp den konkurshotade Ferrari-koncernen får han en förolämpning till svar: Vad vet Ford om högpresterande bilar? Ford bestämmer sig där och då för att också börja konstruera tävlingsbilar, och racet kan börja!

LeMans66_bild1_sv.jpg

”Le Mans ’66” premiärvisades på Tellurides filmfestival, och rullade vidare till filmfestivalen i Toronto där visningen efterföljdes av en presskonferens med regissören James Mangold och filmens skådespelarensemble. Såhär berättar regissören James Mangold om filmens handling:

– För mig handlar filmen om vänskap. Själva inramningen är visserligen att vinna på racerbanan, men det viktiga är relationerna. Jag är själv inte besatt av bilar så min ingång blev mina egna relationer med människor jag arbetat med inom film.

I filmens centrum står Carroll Shelby (Matt Damon), före detta racingproffs som av medicinska skäl tvingats lägga karriären på hyllan och bli bilförsäljare. Tillsammans med den oslagbara föraren Ken Miles (Christian Bale), vars temperament gör det svårt för honom att samarbeta med andra, ska de nu bygga en bil som inte bara ska klara 24 timmar på banan, utan också vara snabb nog för att slå ärkerivalen Ferrari.

– James pratade om de här excentriska, passionerade, halvgalna männen som alla hade ett gemensamt mål, vilket kändes väldigt attraktivt. Man tittar på filmen och tänker: jag vill också ha den där relationen med en vän. En så pass stark relation att man kan bråka utan att det förstör vänskapen, berättar Bale.

Bale påbörjade inspelning av ”Le Mans ’66” direkt efter han spelat rollen som den amerikanska och överviktiga vicepresidenten Dick Cheney i ”Vice”. Här spelar han den smala och gängliga Ken Miles, något som krävde en stor viktnedgång för Bales del.

– Det skulle väl inte vara lika trovärdigt om jag varit en 100 kilo tung Ken Miles, som knappt kunnat ta sig in och ut ur bilarna, säger Bale och skrattar.

LeMans66_bild2_sv.jpg

Tracy Letts spelar deras uppdragsgivare och tillika Fords ägare, Henry Ford II. Förväntningarna att förvalta faderns arv och pressen att sätta sin egen prägel på familjeföretaget vilar tungt på hans axlar. Hur närmade sig Letts rollen?

– Först fick jag en spektakulär frisyr, vilket jag kom långt med för att etablera karaktären. Sen, om jag förstod er dialog rätt just nu, så skulle ju jag ha spelat Dick Cheney, så du (Christian) slapp gå upp och ner så mycket i vikt igen! skrattar Letts.

Vänskapen mellan Miles och Shelby står i centrum men filmen innehåller flera spektakulära racingscener och ikoniska sportvagnar.

James Mangold, använde ni er av riktiga sportbilar från 60-talet?

– Självklart inte! Bilarna i filmen skulle gå för $20.000.000 på auktion, och dessutom knappt fungera. Nej, vi använde karosserna från olika fordon, och i scenerna där de öppnar upp huven hade vi specialgjorda, kopierade motorer. Förutom stuntteamet bestående av expertbilförare samarbetade vi dessutom med specialistmekaniker, eftersom de nya bilarna gick sönder hela tiden. Vi hade en hel flyghangar full med bildelar där mekanikerna konstant reparerade bilarna.

Det är inte bara de klassiska sportbilarna som återskapats. Biopubliken förflyttas tillbaka i tid och rum genom den detaljrika scenografin då regissören James Mangold låtit bygga upp en kopia av den franska racerbanan.

– De stängde av en flygplats i Aqua Vista, Kalifornien, för att bygga upp hela racerbanan från grunden. Att promenera runt där var en häpnadsväckande upplevelse; att vara mitt bland tusentals statister och trumslagarband. När man sedan såg videomaterial från riktiga Le Mans 1966 förstod man hur väl James Mangold lyckats återskapa verkligheten, förklarar Josh Lucas som spelar Fords marknadschef Leo Beebe.

”Le Mans ’66” har biopremiär 14 November.