Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Hur jämlik är filmvärlden egentligen?

tisdag 5 mar 2019
  • Alexander Kardelo
Hur jämlik är filmvärlden egentligen?

Jämställdheten i filmvärlden håller på att bli allt bättre. Men än finns det en bra bit att gå, visar statistiken.

Världens befolkning består av 51% kvinnor och 49% män. I en perfekt värld skulle biofilmerna spegla den potentiella publiken, och låta kvinnor ta lika mycket plats som männen. Både framför och bakom kameran. Riktigt så är det inte idag, och det tycker vi är märkligt.

Men det finns många positiva saker att nämna kring jämlikheten i filmbranschen. Inför den Internationella Kvinnodagen (8 mars) har vi vaskat fram en del fakta och statistik för att se hur Hollywood och resten av filmvärlden sköter sig.

Filmer med kvinnliga huvudroller drar in mer pengar
Det har länge varit en missuppfattning i Hollywood, att filmer med kvinnliga huvudroller inte är lika framgångsrika. Men statistiken visar faktiskt på motsatsen på sistone. Skådespelar-agenturen CAA lät analysera de 350 mest inkomstbringande filmerna mellan åren 2014-2017, och upptäckte att filmer med kvinnliga huvudroller drar in mer pengar än de med manliga huvudroller.

Deras rapport visar också att filmer som klarar Bechdel-testet drar in mer pengar än de som inte gör det. Bland filmerna som drog in mer än 1 miljard dollar på bio under den perioden klarade samtliga Bechdel-testet (där man alltså granskar om det finns minst två namngivna kvinnor som pratar om något annat än en man). Två av dem är ”Star Wars: The Last Jedi” och ”Skönheten och Odjuret”.

”Det här är starka bevis på att publiken vill se alla representerade på bioduken”, kommenterade Sony Pictures förra chef Amy Pascal. ”De som bestämmer i Hollywood måste vara uppmärksamma på det.”

Svensk film siktar på 50/50 till år 2020
Svenska Filminstitutet med VD:n Anna Serner i spetsen har på senare år värnat om mer jämlikhet i den svenska filmbranschen. Målet är att det statliga filmstödet ska delas rättvist mellan kvinnor och män, och att svenska filmer - så gott som möjligt - ska ha hälften kvinnliga regissörer, manusförfattare och producenter.

Statistiken visar en rejäl ökning av filmer gjorda av kvinnor de senaste åren, jämfört med bara början på 2000-talet. Initiativet ”50/50 by 2020” har fått stor uppmärksamhet världen över och har spridit sig till andra länder… och även filmfestivaler.

Mer jämlikt på filmfestivaler världen över
Cannes, världens mest prestigefyllda filmfestival, får ofta kritik för att de flesta tävlingsfilmer har manliga regissörer. Den 72-åriga festivalen är inte snabb på att ändra sig, men detta har inspirerat flera andra filmfestivaler till att bättre uppmärksamma film av kvinnliga regissörer.

Under årets upplaga av Göteborg Film Festival skrev man på ett avtal om att sträva mot jämlikhet - "50/50x2020 Pledge for Gender Parity and Inclusion in Film Festivals”. Festivalens VD Mirja Wester kommenterar:

”I 42 år har vi arbetat för att erbjuda ett mer diversifierat filmutbud till publiken (…) Därför är det självklart för oss att signera och stödja detta initiativ. Detta innebär också att vi får ytterligare ett incitament för att arbeta ännu hårdare med representation och med att lyfta kvinnliga filmare.”

De senaste åren har filmfestivalerna i Sundance och Toronto också strävat efter mer mångfald bland ackrediterade filmkritiker. Planen är att locka fler kvinnor men också hbtq-personer och icke-vita skribenter till att rapportera från festivalerna.

Inclusion Riders och vägen till mer mångfald
"I have two words to leave with you tonight, ladies and gentlemen: inclusion rider!" När skådespelerskan Frances McDormand tog emot en Oscar år 2018 passade hon på att promota ”inclusion riders” - en policy för mer mångfald inom filmvärlden. Skådespelare och filmskapare kan skriva in i sina kontrakt att inspelningen ska inkludera, till exempel, en viss procent kvinnor, människor av andra hudfärger eller hbtq-människor.

Det sägs att bland andra Ben Affleck och Brie Larson redan använder sig av ”inclusion riders” i sina filmer. Och när Regina King tog emot en Golden Globe tidigare i år, lovade hon att alla filmer hon producerar ska ha femtio procent kvinnor i teamet.

Biotips för Kvinnodagen
Just nu finns flera starka och sevärda filmer med coola kvinnor i huvudrollerna att se på bio. I ”Gloria Bell” upptäcker Julianne Moore att även en kvinna i 60-årsåldern kan hitta livsgnistan och kärleken på nytt. I ”Captain Marvel” spelar Brie Larson rollen som Marvel-universumets första kvinnliga superhjälte. Även ”Alita: Battle Angel” är en spektakulär actionfilm med en stenhård actionhjältinna i huvudrollen. Och tiofaldigt Oscarsnominerade ”The Favourite” bjuder på magnifika rollprestationer av den ledande trion Olivia Colman, Emma Stone och Rachel Weisz.

Jämlikhet och kampen för lika rättigheter oavsett kön är också ett starkt tema som genomsyrar helgens nya premiärfilm ”En kvinna bland män”. Felicity Jones spelar rollen som juristen och kvinnorättskämpen Ruth Bader Ginsburg i hennes unga år.

Filmen handlar om hur en av Harvards första kvinnliga studenter uppmärksammade några av USA:s märkliga, könsdiskriminerande lagar, och gjorde det till sitt livs uppgift att förändra lagen och världen. Men filmen visar också att allt börjar med att påverka de män som sitter på makten, och få dem att tänka om.

”En kvinna bland män” är en bra påminnelse om att gamla invanda mönster kan och bör brytas, vilket inte minst det mansdominerade Hollywood kan behöva påminnas om då och då.