Henrik Jansson-Schweizer: ”Ronnie Peterson var den tidens Zlatan.”
Superswede-regissören Henrik Jansson-Schweizer i intervju om att ta sin barndomsidols liv till vita duken.
Superswede berättar historien om den svenska racinglegenden Ronnie Peterson vars liv slutade med en våldsam krasch på Monzabanan 1978 och chockade en hel värld (Se klippet från den tragiska kraschen i videospelaren). En händelse som dokumentärfilmens regissör själv har stark anknytning till.
– Jag satt tillsammans med bortåt tre miljoner andra svenskar och såg när Ronnies bil förvandlades till ett eldklot på Monzabanan i september 1978. När tv-kommentatorn Jan Svanlund konstaterade att det var Ronnies bil blev jag alldeles iskall, säger Henrik Jansson-Schweizer.
För de som inte har en relation till Ronnie Peterson eller kraschen på Monzabanan så är han Sveriges hittills mest framgångsrika formel 1-förare. Han föddes 14 februari 1944 i Örebro. 26 år senare debuterade han i formel 1 och kom snabbt att tillhöra de främsta förarna. Redan under sin andra säsong kom han tvåa i förarmästerskapet. Han var en svensk superstjärna på den internationella idrottshimmeln.
– Jag blev så otroligt ledsen, han var ju min stora idol. Han fanns överallt i mitt pojkrum, på väggarna, jag hade bilbana med svart lotus och Ronnies blå hjälm. Jag hade levt med honom under hela mitt korta liv, han hade alltid funnits där. Han var ju den tidens Zlatan, berättar Henrik Jansson-Schweizer.
Henrik bar med sig händelsen under hela sin uppväxt. I vuxen ålder började han intressera sig för privatpersonen Ronnie Peterson och historien bakom sporten och glamouren. Henrik insåg att det fanns en gripande historia att berätta.
– Jag har alltid jobbat med drama, film och tv-serier och den första ambitionen att dramatisera historien om Ronnie var för tio år sedan som en långfilm och senare som en tv-serie. Men det fanns inte tillräckligt med pengar för att det skulle gå att göra riktigt bra, säger Henrik Jansson-Schweizer.
Men en våg med svenska dokumentärfilmer på bio, som Searching for Sugar-man och Jag är Ingrid, bredde väg för Henrik Jansson-Schweizers hjärteprojekt. Dokumentärformatet passade historien om Ronnies liv perfekt.
– Vårt bolag Nice Drama håller ju på med drama och inte dokumentärer men här kände vi att vi kunde göra ett avsteg. Vi skulle berätta historien precis som om vi skulle göra en dramafilm. Vi skulle förhålla oss till verkligheten men gestalta det på ett visuellt och emotionellt sätt som funkar för bio.
Olle Östlund, Redaktör Digitala Medier