Köp presentkort på bio här – alltid rätt julklapp!

Harriet Andersson före #metoo

söndag 6 maj 2018
  • Lars Wallin
Harriet Andersson före #metoo

Hon har fått symbolisera den sensuella fresterskan och samtidigt ofta gestaltat den självständiga kvinnan. Harriet Andersson är en av våra mest mångsidiga stjärnor.

Den mest långlivade bilden av den svenska synden är förmodligen en ung Harriet Andersson i filmen ”Sommaren med Monika”, hennes stora genombrott. Men Harriet Andersson har hunnit med hundra filmroller och har dessutom en omfattande teaterkarriär bakom sig.

Hon är känd som en av Bergmans ”kvinnor” och har fått flera filmroller specialskrivna för sig. Hon konstaterade en gång själv att hennes roller gick från ”en yppig sak” och ”föremål för svartsjuka” till ”piga, sen galen och sen tog han (Bergman) livet av mig ett par gånger”. Harriet Andersson är varken något våp eller blyg viol, hon säger vad hon tycker utan att blinka.

Långt innan #metoo blev en rörelse som skakade västvärlden var ämnet som den tar upp något som Harriet Andersson pratade om, både från egna erfarenheter och ur ett allmänt perspektiv i synnerhet var gäller teater- och filmbranschen. Själv blev hon relativt förskonad, menar hon, men det har inte dämpat hennes upprördhet över hur män – ”fula gubbar med makt” - utnyttjat unga skådespelerskors beroendeställning för sina egna lustar. ”De där herrarna som alltid skulle tafsa.”

– Jag vill inte ens kalla dem svin, sade skådespelerskan i en radiointervju, för jag tycker mycket om grisar. Grisar är väldigt fina djur, intelligenta. Mer intelligenta än de där gubbarna …

Den karismatiska och mångfasetterade Harriet Andersson har hyllats som en filmrebell i nivå med James Dean och Marlon Brando och hennes genombrottsfilm blev inkörsporten till Bergman för filmare som Jean-Luc Godard, François Truffaut och Woody Allen. Hennes naturliga spelstil och förmåga att ta sig ”igenom filmduken” är enligt henne själv inte resultatet av någon mytisk skådespelarmetod. ”Säger de ’Tystnad’ så är man tyst, säger de ’Börja’ så börjar man.”

I år kan vi se Harriet Andersson i följande filmer på bio:

En lektion i kärlek (visning på Filmstaden Råsunda, 16 maj)
Sommarnattens leende (visning på Filmstaden Råsunda, 30 maj)
Sommaren med Monika (Nypremiär 5 augusti)
Viskningar och rop (Nypremiär 2 september)
Såsom i en spegel (visning på Filmstaden Råsunda, 10 oktober)
För att inte tala om alla dessa kvinnor (visning på Filmstaden Råsunda, 21 november)
Fanny och Alexander (Nypremiär 2 december)