Hans Zimmer: filmmusikens popstjärna
En av de mest innovativa filmmusikskaparna inledde karriären som popstjärna. Hans band The Buggles musikvideo till Video Killed the Radio Star var den första som sändes på musikkanalen MTV.
Hans Zimmer hade lämnat poplivet bakom sig och skrivit filmmusik till tv- och filmproduktioner i några år när regissören Barry Levinson "upptäckte" honom och kontrakterade Zimmer att skriva soundtrack till filmen Rain Man. Ett år senare skrev han musiken till Driving Miss Daisy. Båda filmerna vann Oscar för Bästa film, så även om Zimmer själv inte vunnit en Oscar ännu så fick han självklart uppmärksamhet. Med musiken till Lejonkungen vann Zimmer sin egen Oscar, men han har även vunnit Grammy, Golden Globe och ett antal andra prestigepriser för sina kompositioner. Och han har självklart en stjärna på Hollywood Walk of Fame.
Han inledde tidigt ett långvarigt samarbete med regissören Ridley Scott. Bland annat skrev han musiken till den hyllade Gladiator. Listan med regissörer som Zimmer jobbat med har sedan dess växt. Han har gjort musiken till över 180 projekt sedan karriären startade i mitten av åttiotalet. Han har dessutom producerat, dirigerat och varit musiker i ett antal filmprojekt utöver dessa.
Till filmer med musik av Hans Zimmer kan räknas King Arthur, Batman Begins, Da Vinci-koden, Pirates of the Caribbean, Kung Fu Panda, Inception, Madagasar, Sherlock Holmes för att bara nämna några.
Hans Zimmer har gjort sig ett namn för att verkligen jobba kreativt med musiken för att den ska gestalta filmen. Ridley Scott har sagt att han ser bilder i Zimmers musik och därför kan han tala i bilder med Hans ZImmer och veta att det kan översättas i filmens soundtrack. Hans Zimmer låter inte bara musiken tala, han är noga med att även instrumenten som används blir en förlängning av berättelsens tema.
Men det har förstås sitt pris att vara i framkant. Hans Zimmers musikaliska idéer används flitigt av andra och inte alltid på det sätt som kompositören tänkt sig. Alls.
I Christopher Nolans Inception kan man höra ett stycke med ett långsamt pulserande mässingsblås som kontrasterar mot en ljudmatta av kontrabas, vilket ger ett oerhört suggestiv pumpande tordönsbröl. Det fick ett sådant genomslag att musiken användes i ett antal scifi- och actiontrailer och mer eller mindre blev en standardmarkering för "tung action". Hans Zimmer förklarar tålmodigt i en intervju att musiken kommit till med ett mycket specifikt syfte.
Inception är en film som handlar om manipulering av minnen. Ett återkommande musikstycke under filmen är Edith Piafs gamla örhänge "Non, Je Ne Regrette Rien" (övers: "Nej, jag ångrar ingenting"). Men ju längre ner i minneslabyrinterna som filmens karaktärer sjunker och ju mer tiden därmed saktas ner, så övergår Edith Piafs chanson gradvis i den pumpande musiken, som beskrivs ovan. Om man saktar ner introt till Piafs sång - ett utdraget ackord från stråkar och trumpeter i staccato -, så får man en dovt pulserande ton mot en ljudmatta. Det är denna nedsaktade version av Non, Je Ne Regret Rien som Zimmer återskapar med mässingsblås som spelas rätt ner i en öppen flygel placerad i ett kyrkrum.
Lite smartare än bara tufft actionbröl, med andra ord, och lite mer genomtänkt än det genomsnittliga soundtracket.
Måndag 16 oktober har man chansen att lyssna på ett urval av Hans Zimmers musik på SF Bio i konsertföreställningen Hans Zimmer: Live In Prague. Föreställnigen visas igen 23 oktober.
Lars Wallin, redaktör