Guldbaggegalan 2021: Spring Uje spring kvällens stora vinnare
- Olle Östlund
En publiklös Guldbaggegala är till ända och kvällens stora vinnare blev ”Spring Uje spring” med Uje Brandelius i spetsen.
Efter ett annorlunda filmår följde en annorlunda Guldbaggegala. För första gången någonsin genomfördes galan utan publik. Den tomma, ekande och corona-säkra arrangemanget gjorde vår längtan efter en gemensam filmupplevelse väldigt påtaglig. En längtan som delades av den ena delen av kvällens konferencierduo - David Sundin då han tidigt under kvällen proklamerade följande:
”En sak är säker. Så fort skiten är över, och då pratar jag om pandemin och inte om galan, så garanterar jag att folk kommer söka sig tillbaka till biografens mysiga mörker. För inget slår en bioupplevelse.”
Saknaden efter biomörkret löpte som en röd sammetstråd genom galakvällen. ”Minnen från biografen” var ett återkommande inslag där den svenska filmeliten delade med sig av sina favoritminnen från biomörkret. Hedda Stiernstedt, Alexander Karim, Gustaf Hammarsten med flera vittnade om biografens kraft och unika roll i samhället.
Tillsammans med scenkollegan Amie Bramme Sey (och inklippta publikbilder och inspelat skratt) gjorde de sitt bästa för att fylla det tomrum som den frånvarande publiken lämnade efter sig. En uppgift som duon gjorde med bravur och insatserna inom svensk film från det gångna året skulle prisas – vare sig det var publik eller inte.
Svenska Filminstitutets vd Anna Serner var på plats för att dela ut Hedersguldbaggen till en filmarbetare som gjort ett avtryck i den svenska filmbranschen. I år gick det prestigefyllda priset till ingen mindre än Sten Ljunggren för en lång och trogen tjänst med motiveringen:
”Årets pristagare har under snart femtio år gjort en rad fina rolltolkningar, på både film, tv och scenen. Ofta har han spelat sårbara och komplicerade män, som han aldrig moraliserar över. Han har blivit folkkär genom att tala direkt till svenska hjärtan, och ger publiken en känsla av trygghet. Han får det svåra att se så enkelt ut – ett kännetecken hos varje briljant skådespelare.”
Under kvällen tilldelades den uppmärksammade och omtalade ”Greta” priset för Bästa dokumentärfilm. I övrigt gick årets Guldbagge för Bästa manliga biroll till Ahmad Fadel för rollen som Farid i "Ghabe" och Lena Endré vann Bästa kvinnliga biroll för sin prestation i ”Min pappa Marianne”.
Alba August intog scenen två gånger under kvällen. Först för att bjuda på den egenkomponerade låten ”Lights” och sedan en andra gång för att presentera de nominerade i kategorin Bästa kvinnliga huvudroll. Ett pris som vanns av norska skådespelerskan Ane Dahl Torp för sin prestation som Alice i ”Charter”.
”Charter” som även är Sveriges bidrag till årets Oscarsgala belönades med en Guldbagge i den tunga kategorin Bästa regi. Det var Amanda Kernells andra Guldbagge på lika många långfilmer då hon även vann i kategorin Bästa manus med sin film ”Sameblod” 2016. Kernells filmotograf Sophia Olsson prisades även hon med en Guldbagge.
Men kvällens stora vinnare blev filmen ”Spring Uje spring” med manusförfattaren och huvudrollsinnehavaren Uje Brandelius i spetsen. ”Spring Uje spring” är Henrik Schyfferts regidebut och en självbiografisk berättelse om Doktor Kosmos-sångare Uje Brandelius och hur hans tillvaro kastas omkull när han diagnosticeras med Parkinsons sjukdom.
Brandelius som inte har några professionella skådespelarerfarenheter vann priset i kategorin Bästa manliga huvudroll för rollprestationen som sig själv. Den chockade och ödmjuke amatörskådespelaren levererade ett minnesvärt tacktal där han bad alla ”riktiga skådespelare”, och framförallt Rolf Lassgård, om ursäkt för att ha stulit priset.
Han var mindre chockad när han fick komma upp på scenen en andra gång för att ta emot priset i kategorin Bästa manus. I tacktal nummer två skiftade han fokus från Sveriges manliga skådespelargarde till vår guds fader som utmanat honom i livet med Parkinsons sjukdom.
”Tack gud, din jävel.”
Men segertåget slutade inte där för Uje Brandelius och ”Spring Uje spring. Filmen kammade nämligen hem galans tyngsta pris i form av Bästa film och Brandelius tog tillfället i akt att leverera ytterligare en tacktalsklassiker när han gormade ”BREDÄNG!” så att det ekade i salarna på det publiktomma Cirkus i Stockholm.
Brandelius förtjänade verkligen att ta emot filmsveriges rungande applåder vilket återigen påminde om att film, filmgalor och bio är kulturyttringar som ska upplevas tillsammans.