Fyra anledningar till att se Oppenheimer i 70 mm
- Olle Östlund
- Linnea Åsfjäll
Den 21 juli har Christopher Nolans nya storfilm "Oppenheimer" biopremiär, och på Rigoletto i Stockholm och Royal i Malmö kan du dessutom uppleva filmen i 70 mm! Vi listar fyra anledningar till varför du inte får missa detta.
Analogt eller digitalt? 35 mm eller 70 mm? Spelar det egentligen någon roll?
Om du frågar regissören Christopher Nolan och oss på Filmstaden så är svaret förstås ja! Nolan är en mästare på det analoga 70 mm-formatet efter att ha använt det i sina senaste filmer som ”The Dark Knight Rises”, ”Interstellar” , ”Dunkirk” och "Tenet". Och med hans nya storfilm ”Oppenheimer” återvänder förstås den brittiska auteuren till det storslagna formatet.
Från och med biopremiären den 21 juli och tre spelveckor framåt har du chansen att uppleva "Oppenheimer" i 70 mm på Royal i Malmö och på Rigoletto i Stockholm. Missa inte chansen att uppleva biofilm som den ska upplevas!
Vad är 70 mm?
Att spela in, klippa och visa film analogt är något av en anomali i dagens digitala filmlandskap. Att spela in en film digitalt är både billigare och smidigare. Trots de uppenbara fördelarna återvänder nu många prominenta filmskapare till ett analogt arbetssätt. Den digitala slutprodukten saknar helt enkelt något som analog film erbjuder. Den där äkta känslan, som är så svår att sätta ord på.
Större är bättre
När det kommer till film på bio så vet alla att större är bättre. Med 70 mm-formatet utnyttjas hela filmdukens bredd. Vida landskapsbilder känns ännu mer episka och tajta närbilder känns ännu mer intensiva.
Högre upplösning
35 mm är det format man vanligtvis spelar in och projicerar analog film med. Det överlägsna 70 mm-formatet erbjuder en skarpare, krispigare och mer stabil bild. Det kan jämföras med skillnaden mellan VHS och DVD, eller DVD och Blu-Ray, för att använda en lite mer samtida referens.
Analog projektion
Filmen kommer levererad till biografen på fysiska filmremsor och är inte digitalt överförd till en lokal hårddisk. Filmremsorna visas sedan genom en riktig projektor som endast kan skötas av en utbildad biografmaskinist. Känslan som infinner sig när ljudet från projektorn surrar ut i biomörkret är obeskrivlig.
Så nära verkligheten man kan komma
Filmskapare som filmar digitalt lägger ner åtskilliga timmar i postproduktion för att ge den digitala bilden den där organiska känslan. Filmremsan har rikare textur, mer vibrerande färger och skarpare skuggor som inte kan matchas av digital teknik. Quentin Tarantino, som också är en anhängare av 70 mm, hävdar att han kan avgöra på en sekund om det är en digital eller analog kopia som visas i en biosalong.
"Oppenheimer" har biopremiär den 21 juli. Köp biljetter här!