Filmfestival i förändring med feminism i fokus
Den 75:e upplagan av Venedigs filmfestival är över. Alfonso Cuaróns ”Roma” kammade hem det åtråvärda priset Guldlejonet på en festival där jämställdhet var en het fråga. Läs vår summering av filmfestivalen här.
Utbudet under den 75:e upplagan av Venedigs filmfestival har varit minst sagt brett med allt från nygamla klassiker, kärlekshistorier och westernrullar till våldsamma bloddrypande baletter. Dock har festivalen även i år fått motta hård kritik för att vara fortsatt gammeldags och misogyn när man kikar på det som händer bakom kameran.
Världens äldsta filmfestival är till ända. Det prestigefyllda Guldlejonet för bästa film delades under högtidliga former ut till Alfonso Cuaróns gripande drama ”Roma”. Han är den andre mexikanske regissören att få priset, som räcktes över av hans landsman och förra årets vinnare och juryordförande Guillermo del Toro.
Jennifer Kent var med sin ”The Nightingale” enda kvinnliga regissör av 21 tävlande. Filmen belönades med ett specialpris från juryn och fick ett överlag bra mottagande av kritikerna.
Bristen på kvinnliga filmskapare är historiskt sett monumental på de flesta filmfestivaler runt omkring i världen. Men faktum är att flera filmer just i år pekade i ny pigg riktning rent innehållsmässigt. Flera av storfilmerna fokuserade på historier om och kring kvinnor och många manliga regissörer hade valt att berätta just dessa.
Grekiske auteuren Yorgos Lanthimos sa flertalet gånger på presskonferensen att hans film ”The Favourite” handlar om kvinnor och att det är tack vare de briljanta skådespelerskorna i täten som filmen blev som den blev. Olivia Colman i rollen som den galna drottningen Anne fick välförtjänt pris för bästa kvinnliga huvudroll och Rachel Weisz och Emma Stone strålade verkligen i kapp intill. Detta feministiska kostymdrama centrerar kring de tre kvinnliga karaktärerna, medan männen för en gångs skull får förbli i periferin på ett uppfriskande sätt.
Också festivalens flaggskepp ”Suspiria” anno 2018, regisserad denna gång av Luca Guadagnino stoltserade med i stort sett en enbart kvinnlig ensemble. Det är kvinnor som styr och driver handlingen framåt i filmen och det är deras blickar och riktningar som räknas. Den enda manlige karaktären av tyngd spelas dessutom av Tilda Swinton, som sammanlagt gör tre roller i filmen.
Öppningsfilmen ”First Man” med Ryan Gosling handlar om Neil Armstrong, den förste mannen att vandra på månen. Filmen är tekniskt fulländad och en uppvisning i manlig strävan att nå stjärnorna (nästan löjligt bokstavligt), men visar även upp och hyllar kvinnan som stannade hemma och tog hand om allt det andra under tiden. Armstrongs fru, som spelas av Claire Foy, är den som i slutändan är navet i detta starka drama om relationer och att hitta hem, genom att åka bort.
Bradley Coopers berörande regidebut ”A Star Is Born” (ännu en remake på den gamla klassikern med samma namn) handlar om upptäckten av en ny ung musikstjärna. Lady Gaga i titelrollen visar prov på oanad talang också som skådespelerska och övertygar starkt i sin första stora filmroll
Äldst kanske trots allt inte längre är så gammal på alla plan, för så sent som i fredags signerade festivaldirektören Alberto Barbera ett jämlikhetsprotokoll som ska se till att vi når egalitet också i filmbranschen. ”Vi har ett problem och vi måste öppna våra ögon för att få till en förändring!” sa han i en intervju.
”50/50 by 2020” är ett initiativ som Svenska filminstitutet varit engagerade i och nu verkar det som att även att Venedig har valt att haka på.
Vi får verkligen hoppas på en utveckling i rätt riktning. Men bara att fler berättelser i år har gett kvinnor lite mer utrymme pekar åt det hållet. Det är ett litet steg för människan, men samtidigt redan det ett enormt kliv för jämlikhet inom filmen.
Här är alla festivalens vinnare:
Guldlejonet: “Roma” (Alfonso Cuarón, Mexiko)
Silverlejonet (Bästa regi): Jacques Audiard för “The Sisters Brothers” (USA)
Silverlejonet - Stora Jurypriset: “The Favourite” (Yorgos Lanthimos, Grekland och Storbritannien)
Juryn specialpris: “The Nightingale” (Jennifer Kent, Australien)
Bästa manus: Joel and Ethan Coen för “The Ballad of Buster Scruggs” (USA)
Bästa skådespelerska: Olivia Colman i “The Favourite” (Grekland och Storbritannien)
Bästa skådespelare: Willem Dafoe i “At Eternity’s Gate” (USA)
Marcello Mastroiannis pris för bästa unga talang: Baykali Ganambarr i “The Nightingale” (Australien)
Jonna Vanhatalo och Erik Dalström