Favoriten Bryn Terfel gör en drömroll i Donizettis bästa komedi ”Don Pasquale”!
- Klas Freund
Efter Filmstadens glansfulla säsongöppning från Royal Opera med ”Don Giovanni”, en serieförförare, är det dags för balansens skull att presentera ”Don Pasquale”, hans absoluta motsats: en vresig ungkarl, som aldrig gått i giftastankar!
Medan Don Giovannis tjänare Leporello i sin berömda aria stolt annonserar sin herres ”1003 erövringar bara i Spanien”, kan den stenrike, men ack så snåle Don Pasquale, inte tänka sig en endaste kvinna i sitt magnifika, men smått förfallna hushåll…
När Pasquale emellertid får reda på att hans nära släkting Ernesto har för avsikt att gifta sig med den unga, vackra men fattiga Norina, blir han fullkomligt rasande. Han funderar nu på att som hämnd själv gifta sig och göra Ernesto arvslös. Sålunda ber han sin gode vän, doktor Malatesta om ett lämpligt ”recept” hur man ska agera bäst i detta känsliga ärende. Dock vet han inte att husläkaren också är vän med Norina och Ernesto! Denna sluga trio förenas under glada skratt i syfte att ge Pasquale en rejäl läxa…
Spelet kan börja och de som svarar för denna raffinerade och mycket roliga intrig till underbar musik, är den italienske tonsättaren Gaetano Donizetti och hans librettist Giovanni Ruffini.
Donizetti är en av de verkligt stora mästarna inom operalitteraturen. Han föddes 1797 i Bergamo under enkla förhållanden, men gav tidigt prov på musikalisk talang och fullbordade sin första opera 1818. Den skulle följas av mer än 70 verk, varav ”Lucia di Lammermoor”, ”Lucrezia Borgia”, ”Anna Bolena”, ”Maria Stuarda”, ”Regementets dotter” och ”Kärleksdrycken” hör till de mest spelade. Donizetti avled 1848.
Den nu aktuella ”Don Pasquale” anses som Donizettis absoluta mästerverk och fullbordades 1843. Verket gavs i London första gången redan samma år med en italiensk ensemble. I Stockholm ägde ett gästspel rum på det Gustavianska operahuset så tidigt som 1848 av ett resande italienskt sällskap. På samma scen fick ”Don Pasquale” sin svenska premiär 1869.
Genom åren har denna oemotståndliga komedi utgjort en drömroll för en (bas)baryton med lång erfarenhet av scenframträdanden. Redan1932 gjorde EMI en komplett grammofoninspelning med veteranen Ernesto Badini (överförd till cd). Bland andra stora uttolkare av denna tacksamma buffo-roll märks Sesto Bruscantini, Alessandro Corbelli, Fernando Corena, Claudio Desderi, Renato Bruson och John Del Carlo.
Inför denna nyuppsättning hösten 2019 har Royal Opera anlitat ett helt italienskt konstnärligt team: Bel Canto-specialisten Evelino Pidò på dirigentpulten, den hyllade regissören Damiano Michieletto, scenografen Paolo Fantin, kostymören Agostino Cavalca och ljussättaren Alessandro Carletti.
Ledningen hade dessutom tur som lyckades kontraktera Sir Bryn Terfel, en av den internationella operavärldens främsta tillika populäraste sångare i titelrollen. Tidigare på denna scen har han med stor framgång gestaltat två andra färgstarka figurer i komedigenren, Verdis egenkäre ”Falstaff” och kvacksalvaren Dulcamara i Donizettis ”Kärleksdrycken”.
Evelino Pidò
Dirigenten Evelino Pidò fick sin utbildning vid Konservatoriet i Turin och vid Akademin i Wien. Han var från början fagottist i orkestern på La Scala innan han inledde sin internationella karriär som dirigent. Hans specialitet är verk av Donizetti, Bellini och Rossini.
Pidò debuterade 1993 på Royal Opera med ”Barberaren i Sevilla”. Därefter har han på denna scen dirigerat ”Così fan tutte”, ”Il corsaro” (”Korsaren”), ”Kärleksdrycken”, ”Askungen”, ”Lucia di Lammermoor”, ”Faust”, ”Turken i Italien” och ”Hoffmanns äventyr”.
Bland Pidòs övriga gästframträdanden märks ”Sömngångerskan” (Metropolitan, New York), ”Puritanerna” (Teatro Real, Madrid), ”Anna Bolena” (Wiener Staatsoper), ”Rigoletto” (Bolsjojteatern, Moskva), ”La traviata” (Liceu, Barcelona), ”Simon Boccanegra” (Valencia) och ”Tosca” (Parisoperan).
För Decca har Evelino Pidò spelat in ”Kärleksdrycken” med stjärnorna Roberto Alagna och Angela Gheorghiu.
Damiano Michieletto
Regissören Damiano Michieletto föddes i Venedig. Han studerade opera och teater vid Paolo Grassi School of Dramatic Art i Milano samt tog en examen i modern litteratur vid hemstadens universitet.
2015 debuterade han på Royal Opera med den lovordade uppsättningen av Rossinis ”Wilhelm Tell”. I en av huvudrollerna Malin Byström (visad på våra biografer).
Han har också på samma scen regisserat de två kortoperorna ”På Sicilien”/”Pajazzo”. Uppsättningen belönades med en Olivier Award och gavs tidigare i år även på Göteborgsoperan.
Michieletto är flitigt verksam på ledande scener i Europa, t ex ”Rucklarens väg” på anrika La Fenice i Venedig, ”Barberaren i Sevilla” och ”Don Pasquale” på Parisoperan, ”Askungen” för Komische Oper i Berlin, ”Kärleksdrycken” i Valencia, ”Lucia di Lammermoor” i Zürich och ”Maskeradbalen” på La Scala i Milano. Senast har han bl a satt upp ”Der ferne Klang” i Frankfurt (som även ges i Stockholm denna höst i regi av Christof Loy).
Damiano Michieletto har dessutom anlitats av festivalledningen i Salzburg för tre uppsättningar: ”La Bohème”, ”Falstaff” och ”Askungen”.
Aftonens ensemble
Bryn Terfel (Don Pasquale)
Den världsberömde basbarytonen Bryn Terfel föddes i Norra Wales och studerade vid Guildhall School of Music and Drama i London. Han inledde sin karriär vid Welsh National Opera.
1992 begick Terfel sin debut på Royal Opera som Masetto i ”Don Giovanni”. Sedan dess har han här firat triumfer i ”Figaros bröllop”, ”Salome”, ”Peter Grimes”, ”Falstaff”, titelrollen i ”Don Giovanni”, ”Faust”, ”Nibelungens ring” (som Wotan), ”Tosca”, ”Gianni Schicchi”, titelrollen i ”Den flygande holländaren” (visad på våra biografer 2015), som Dulcamara i ”Kärleksdrycken” (visad på våra biografer 2014), ”Boris Godunov” samt som Hans Sachs i ”Mästersångarna i Nürnberg”.
I Metropolitans senaste uppsättning av ”Nibelungens ring” gestaltade han en kritikerrosad Wotan i ”Rhenguldet” och ”Valkyrian” (finns på Blu-ray).
Den mångsidige Terfel är dessutom en starkt karismatisk scenpersonlighet, som hyllats för sin medverkan i nutida musikaler som ”Sweeney Todd” och som Tevje i ”Spelman på taket”.
Terfel är en stor vän av Sverige och kärleken är i högsta grad besvarad av publiken och kritiken!
Han har genom åren vid ett flertal tillfällen gästat oss, bl a med en bejublad liederrecital med den erkände ackompanjatören Malcolm Martineau i Stockholms konserthus 1998, en Trettondagskonsert 2010 (Mozartduett med Helen Sjöholm), en hyllning till Jussi Björlings minne 2011, ett konsertant framförande av ”Valkyrian” (akt 3) med Nina Stemme i Berwaldhallen 2013 och ifjol som gäst under utdelningen av The Birgit Nilsson Prize till Nina Stemme.
2015 firade han sitt 25-årsjubileum som artist dels med en galakonsert i Royal Albert Hall, dels med ett gästspel som baron Scarpia i ”Tosca” på Welsh National Opera.
Sir Bryn Terfel mottog 2006 The Queen’s Medal for Music och elva år senare adlades han av Drottning Elizabeth.
Olga Peretyatko (Norina)
Den ryska stjärnsopranen Olga Peretyatko föddes i St Petersburg, där hon först sjöng i legendariska Mariinskijteaterns barnkör. Senare studerade hon vid Hanns Eisler-Hochschule für Musik i Berlin samt vid Hamburgoperans studio. Hon gör nu sin emotsedda debut på Royal Opera.
Peretyatko tillhör en av dagens mest eftersökta sopraner med hela världen som sitt arbetsfält. Ur hennes omfångsrika repertoar kan nämnas ”Tsarbruden” (Berlin, Milano), ”Rigoletto” (New York, Berlin, Paris), ”Lucia di Lammermoor” (New York, Wien), ”Pärlfiskarna” (Peking), ”Turken i Italien” (München), ”La traviata” (New York), ”Enleveringen ur seraljen” (Zürich, St Petersburg), ”Kärleksdrycken” (Wien), ”Don Giovanni” (Berlin, Wien) samt ”Figaros bröllop” (Hamburg).
Bland Olga Peretyatkos kommande engagemang 2020 kan nämnas sopranpartiet i Beethovens 9:e symfoni i Leipzigs traditionsrika Gewandhaus (som därmed i januari inviger tonsättarens 250 årsjubileum), Pamina i ”Trollflöjten” på Teatro Real, Madrid, Elettra i ”Idomeneo” på Staatsoper i Berlin och Mathilde i ”Wilhelm Tell” på Staatsoper i Wien.
Markus Werba (Doktor Malatesta)
Den österrikiske barytonen Markus Werba studerade vid Konservatoriet i Klagenfurt och vid Universität für Musik i Wien.
Werba inledde sin karriär vid Volksoper i Wien. 2008 debuterade han på Royal Opera i ”Ariadne på Naxos” och har dessutom här senare sjungit i ”La Bohème” och som Papageno i ”Trollflöjten”, en av hans signaturroller.
Bland Markus Werbas övriga framträdanden återfinns ”Don Giovanni” på La Fenice i Venedig samt ”Kärleksdrycken”, ”Läderlappen” och ”Mästersångarna i Nürnberg” under Salzburgfestivalen (som fyller 100 nästa år).
Ioan Hotea (Ernesto)
Den rumänske lyriske tenoren Ioan Hotea studerade vid Musikakademin i Bukarest. Under några år tillhörde han ensemblen vid stadens nationalopera.
2015 vann han första priset i Plácido Domingos ’Operalia’-tävling tillsammans med den nya norska stjärnsopranen Lise Davidsen (som vi får uppleva på Filmstaden i ”Fidelio” den 17 mars).
Hotea har under flera säsonger varit anställd vid operan i Wiesbaden, där han bl a sjungit i ”Don Giovanni”, ”Così fan tutte”, ”Rigoletto”, ”La traviata” och i ”Manon”.
Han har även gestaltat Ernesto i Zürich och på Deutsche Oper am Rhein, ”Barberaren i Sevilla” på Wiener Staatsoper samt ”Sömngångerskan” i Stuttgart och ”Romeo och Julia” i Paris, de båda sistnämnda av Bellini.
Säsongen 2016/17 gjorde Ioan Hotea med kort varsel ett inhopp för superstjärnan Roberto Alagna som Nemorino i ”Kärleksdrycken”, som blev hans debut på Royal Opera.
Bryan Secombe (En notarie)
Bassångaren Bryan Secombe föddes i Leigh, Lancashire. Efter studier vid Royal College of Music Opera School blev han medlem av kören vid Royal Opera. Här har han gestaltat otaliga karaktärsroller i verk som ”La Bohème”, ”La traviata”, ”Rosenkavaljeren”, ”Elektra”, ”Boris Godunov”, ”Madame Butterfly”, ”Tosca”, ”Lohengrin”, ”Macbeth”, ”Regementets dotter” och ”Otello”.
Bryan Secombe har också bl a sjungit baspartiet i Rossinis ”Petite Messe solennelle” tillsammans med Royal Operas kör.
Inte ens mirakeldoktorn Malatesta kunde skriva ut ett bättre recept än tipsa om en biljett till ”Don Pasquale”, en garanterat välgörande operaafton i det ruggiga oktobermörkret!
Musik – Gaetano Donizetti
Libretto – Giovanni Ruffini och Gaetano Donizetti
Dirigent - Evelino Pidò
Regi - Damiano Michieletto
Scenografi - Paolo Fantino
Kostym - Agostino Cavalca
Ljus - Alessandro Carletti
Orchestra of the Royal Opera House
Royal Opera Chorus
Kormästare - William Spaulding
Don Pasquale, en rik ungkarl – Bryn Terfel
Doktor Malatesta, hans vän – Markus Werba
Ernesto, Pasquales brorson – Ioan Hotea
Norina, förälskad i Ernesto – Olga Peretyatko
En falsk notarie – Bryan Secombe
Framförs på italienska med engelska texter
Nästa föreställning: ”Coppélia”!
Den 10 december (live) och den 15 december (inspelad) visar Filmstaden den komiska baletten ”Coppélia”, en riktig julklapp till hela familjen. I huvudrollerna de båda stjärndansarna Marianela Nuñez och Vadim Muntagirov.