En fransk favoritoperas bejublade återkomst!
- Klas Freund
Charles Gounods lyriska mästerverk ”Faust” (vars libretto fritt bygger på första delen av Goethes klassiska drama) har genom åren varit den kanske mest spelade franska operan jämte Bizets ”Carmen”!
”Faust” var länge en av operarepertoarens stora favoriter med sina applådframkallande inslag som Marguerites virtuosa ”Juvelaria”, Fausts underbart melodiska ”Cavatina”, Mefistofeles demoniska ”Sången om den gyllene kalven” samt inte minst den medryckande ”Soldatkören”.
Vid premiären i Paris 1869 av den reviderade versionen - med en nyinlagd balett i femte akten - sjöngs rollen som Marguerite av dåtidens uppburna svenska sopran Kristina Nilsson. Hon fick också äran att i samma roll inviga Metropolitan i New York 1883.
1862 gavs det första svenska uppförandet av ”Faust” (urversionen). 1931 spelades verket i Stockholm för otroliga 500:e gången! Den 3 december 1935 torde ha varit en av Kgl operans största kvällar genom tiderna då den unge Jussi Björling som Faust och den legendariske ryske basen Sjaljapin som Mefistofeles uppträdde tillsammans! Publikens bifall varade i hela 30 minuter …
Efter andra världskriget minskade intresset för en lyrisk och romantisk opera som ”Faust” under några decennier. Men på 2000-talet har verket upplevt en välkommen renässans både på utländska scener och hos oss: ”Faust” gavs t ex i kritikerrosade uppsättningar 2007 på Göteborgsoperan (i regi av Christof Loy som nyligen satte upp ”Ödets makt” på Royal Opera), 2010 på Folkoperan och 2017 på Norrlandsoperan.
”Faust” på Royal Opera House
Aftonens föreställning av ”Faust” på Royal Opera House fick sin bejublade premiär år 2004 i regi av Sir David McVicar. ”Ett underverk”, avslutade ’The Guardians’ kritiker sin recension. Regissören har förlagt handlingen i ”Faust” till Paris på 1870-talet. Den spektakulära scenografin bjuder t ex på en färgstark ”Cabaret d’Enfer”, en loge från Opéra de Paris samt den mäktiga Notre-Dames orgelläktare.
Det konstnärliga teamet i ”Faust”
Den israeliskfödde dirigenten Dan Ettinger började spela piano vid fem års ålder. Efter musikstudier, blev han assistent till Daniel Barenboim samt därpå husdirigent vid dennes legendariska Staatsoper Unter den Linden i Berlin. Under sjutton år var Ettinger konstnärlig ledare för operan i den historiska musikstaden Mannheim. För närvarande leder han bl a Stuttgarts filharmoniska orkester. 2010 debuterade han på Royal Opera med “Rigoletto” och har därefter dirigerat “La traviata”, “La bohème” med Anna Netrebko (visad på våra biografer), “Turandot” och “Tosca”. 2018 dirigerade Ettinger “Faust” på Teatro Real i Madrid.
William Spaulding, en av dagens främsta kormästare, föddes i Washington och studerade dirigering i Wien. Han inledde sin bana vid olika tyska operahus. Han har tidigare varit kormästare vid ansedda Liceu i Barcelona och på Deutsche Oper i Berlin, varifrån han 2016 hämtades till Royal Opera. Nyligen anförde Spaulding kören i “Ödets makt”.
Konsertmästaren Ania Safonova, som föddes i Sibirien, debuterade vid blott sju års ålder som solist tillsammans med filharmonin i Omsk. Efter studier vid Royal College of Music i London var hon konsertmästare i anrika Halle-orkestern i Manchester. Sedan 2008 innehar hon samma position vid Royal Opera Orchestra.
David McVicar, en av världens främsta operaregissörer, föddes i Glasgow. Han debuterade år 2001 på Royal Opera med “Rigoletto” (visad på våra biografer). På samma scen har han vidare svarat för bl a “Figaros bröllop”, “Andrea Chénier”, “Trollflöjten” (samtliga visade på våra biografer). Bland hans insatser på Metropolitan märks “Trubaduren” och “Norma”. En milstolpe utgör hans “Mästersångarna i Nürnberg” från Glyndebournefestivalen. McVicar adlades 2012 av drottning Elizabeth.
Den engelske scenografen och regissören Charles Edwards fick sin utbildning vid Central St Martins College of Art and Design. 2003 debuterade han på Royal Opera med “Elektra”, där han svarade för regi, scenografi och ljussättning. Han har senare anlitats som scenograf på “Adriana Lecouvreur” och “Werther”. 2011 gästade han Göteborgsoperan med scenografin till “Lucia di Lammermoor”.
Kostymören Brigitte Reiffenstuel föddes i München och studerade bl a vid London College of Fashion. 2003 debuterade hon som kostymör på Royal Opera med ”Elektra”. Här har hon senare skapat kostymerna till ”Adriana Lecouvreur”, ”Falstaff” och ”Rosenkavaljeren”. 2011 svarade hon för kostymerna till ”Lucia di Lammermoor” på Göteborgsoperan.
Koreografen Michael Keegan-Dolan, som föddes i Dublin, debuterade på Royal Opera 2002 med ”Macbeth”. Han har även anlitats i uppsättningen av ”Rucklarens väg”. I Köln har han koreograferat ”Kärleken till de tre apelsinerna” och i München ”Spader Dam”.
Aftonens sångartrio
Michael Fabiano (Faust), som föddes i Montclair, New Jersey, är en amerikansk lyrisk tenor. Efter studier i Philadelphia, inledde han sin bana 2007 som Alfredo i “La traviata” i Klagenfurt. Genombrottet följde på Metropolitan i “La bohème”. 2015 sjöng han ffg på Royal Opera i “Eugen Onegin”. 2015 kunde vi uppleva denne publikfavorit dels i “La bohème” dels två år senare i “Rigoletto” på våra biografer. Han är vidare en flitigt anlitad gäst i bl a Milano, Dresden, Paris, Berlin och Madrid.
Den ryska stjärnsopranen Irina Lungu (Marguerite) avlade en examen 2003 vid Musikkonservatoriet i Voronezj. Hon har också studerat vid Accademia del Teatro alla Scala i Milano. 2014 debuterade hon på Royal Opera som Musetta i ”La bohème”. Hennes paradroll är Violetta i ”La traviata” som hon t ex sjungit i Berlin, Paris, Hamburg, Wien och i Moskva. Bland vidare roller märks Gounods ”Romeo och Julia”, Gilda i ”Rigoletto” på Metropolitan och Nannetta i ”Falstaff” på La Scala. Ifjol gestaltade hon Marguerite i ”Faust” på Teatro Real i Madrid under kvällens dirigent Dan Ettinger.
Den lovordade basen Erwin Schrott (Mefistofeles) föddes i Uruguay och inledde sin karriär i Montevideo. 1998 vann han Domingos sångtävling Operalia. Han framträdde första gången på Royal Opera 2003 som Leporello i “Don Giovanni” och har därefter återvänt i “Macbeth” och “Den sicilianska aftonsången”. Schrott har vidare rönt stora framgångar i titelrollen i “Figaros bröllop” på scener som Metropolitan, Wiener Staatsoper, Parisoperan och Los Angeles Opera.
Royal Opera House bjuder än en gång denna säsong i och med “Faust” på en generös musikalisk fest av det där riktigt klassiska slaget!