"Det är lättare för män att lyckas"
- Jonathan Enochsson
Mindy Kaling och Emma Thompson är snart bioaktuella i komedi "Late Night". Vi träffade duon för att prata om kvinnor i underhållningsbranschen och filmens budskap.
"Late Night" handlar om två kvinnor på olika delar av karriärstegen som möts i den manligt dominerade tv-världen. Katherine Newbury (Emma Thompson) är en legendarisk talkshow-värd som kämpar mot sinande tittarsiffror och anklagelser om misogyni och dåligt ledarskap. Molly Patel (Mindy Kaling) jobbar på fabrik och har drömmar om att arbeta med komedi. I ett desperat försök att förbättra sitt varumärke bestämmer sig Katherine för att anställa sin första kvinnliga, mörkhyade manusförfattare och Molly får sin chans trots bristande meriter.
"Late Night" är både en lättsam komedi och en film som behandlar flera samhällsaktuella ämnen, såsom mångfald, kvotering och uthängning i media.
Mindy, hur mycket av ditt manus var baserat på dina erfarenheter från "The Office"?
MK: Erfarenheten av att vara den enda kvinnan och den enda minoriteten bland manusförfattarna, och rädslan jag kände för att göra ett bra jobb, kommer från mina egna upplevelser. Karaktärerna i filmen är däremot mycket mindre välkomnande mot Molly än de var mot mig.
Emma, kändes "Late Night" som en återkomst till dina komedirötter?
ET: Absolut! Det var helt fantastiskt! Mindy och jag har förvånansvärt lika skrivarbakgrunder, även om Mindy skapat mycket mer och bättre komedi. Jag gjorde ju lite stand-up när jag var ung och vi använde faktiskt de klippen i filmen. Folk tror att de scenerna är skapade med CGI, men de är riktiga. Man glömmer hur läskigt det är att göra stand-up. Det var bland det värsta jag har gjort, men när det fungerar är det helt fantastiskt. Relationen man skapar med publiken är så vacker.
Katherine framhävs som en ganska kall och arrogant karaktär, är det drag kvinnor behöver för att bli framgångsrika idag?
ET: Jag tycker varken hon är kall eller arrogant. Det här är en person som är otroligt framgångsrik, eftersom hon verkligen satsat på att lyckas. Hon har jobbat väldigt hårt, precis som en man hade gjort. Hon är tuff mot människor, eftersom hon tappat kontakten med sig själv, men hon går igenom massiva förändringar under filmens gång. Man ser henne göra misstag, känna ånger, fixa misstagen och förändra sig själv och sin omgivning. Hela filmen handlar om hennes resa mot att bli mer human.
Är det viktigt att Katherine framställs som sårbar i slutet av filmen?
ET: Hon ber författarna skriva autentiskt för henne, inte för att göra henne mer sårbar. Hon säger: "Jag ber er inte skriva om menstruation, jag ber er skriva något för en 55-årig kvinna som inte har några barn och som aldrig har sett en superhjältefilm". Det handlar inte riktigt om sårbarhet, utan autenticitet.
MK: När hon går ner på stan och pratar med två unga svarta män som inte har en aning om vem hon är, adresserar hon vem hon verkligen är och hur hon uppfattas. Hon bemöter hur hon uppfattas på riktigt och då blir hennes program roligare. Folk börjar inte uppskatta henne mer för att hon blir mer sårbar, utan för att hon släpper fasaden.
Katherine säger vid ett tillfälle i filmen: "Det är inte rättvist, men det är det aldrig för kvinnor". Tycker ni att det stämmer?
ET: Absolut! Kvinnor måste fortfarande vara bättre än män för att lyckas, det stämmer fortfarande idag. Mänsklig utveckling går långsamt, vi har fortfarande en lång resa framför oss. Jag blev tidigare frågad om jag förstår mina egna vita privilegier och jag har pratat med kvinnor över hela världen. När man förstår hur kvinnor har det i vissa delar av världen, förstår man verkligen hur långt vi har kvar.
– Vi bor i en väldigt liten del av världen, där vi som kvinnor får dessa möjligheter. Det är häpnadsväckande och fantastiskt. Det är därför jag tycker Katherine är en så intressant karaktär. Hon har alltid varit tvungen att jobba extra hårt för att uppnå det hon har. Det är en verklig och ärlig karaktär.
Tycker ni att solidariteten mellan kvinnor ökat inom filmindustrin?
ET: Ja, den ökar, men möjligheterna för kvinnor är fortfarande väldigt annorlunda än möjligheterna för män. Män har en motorväg av möjligheter som många män tidigare har kört många bilar över. Vägen är utstakad, det finns skyltar längs den som säger hur man ska bete sig vid varje sväng. Kvinnor däremot, har en serpentinväg framför sig med flera stora gap att passera. På den vägen finns det inga skyltar, man får helt enkelt hoppas på att någon ska guida en förbi speciellt svåra passager. Det finns ingen säker väg att ta, så självklart är det svårt!
– Att det är 2019 betyder inte att vi löst alla problem för kvinnor. Vi måste fortsätta berätta historier som denna, för att kunna påverka utvecklingen i en positiv riktning. Mindy förändrar mycket bara genom att skapa en kvinnlig programledare för en talkshow, nu kommer det säkert hända.
MK: Jag är faktiskt överraskad över hur många politiska frågor vi fått när vi pratat om "Late Night", som ju är en arbetsplatskomedi. Inte för att jag inte tror det finns politiska idéer i filmen, men vårt syfte var att skapa en rolig komedi. Jag tror att filmen automatiskt blir politisk bara för att den leds av två kvinnor som är äldre än 35. Det är otroligt att min blotta existens är ett politiskt ställningstagande.
ET: Precis! Den här konversationen hade sett helt annorlunda ut om vi var Seth Rogen och Will Ferrell. Det visar verkligen var vi står idag. Varför pratar vi inte om hur rolig filmen är istället?
Komedin ”Late Night” har biopremiär 23 augusti.